Inginerii Scania şi cei de la Fortescue dezvoltă un camion autonom cu rol de autotren cu 3 remorci şi o greutate totală de 370 tone pentru Australia
8 Octombrie 2024, 12:14 Redacţia PiataAuto.md
Inginerii Scania şi cei de la compania minieră australiană cu activităţi inginereşti şi de energie regenerabilă Fortescue dezvoltă împreună un camion autonom cu rol de autotren cu 3 remorci şi o greutate totală de 370 de tone, care să poată circula prin Australia, acolo unde asemenea garnituri de uscat sunt folosite frecvent pe drumurile drepte şi pustii.
Foto: Un camion tipic din Australia cu rol de tren de uscat
Noul camion, dezvoltat acum, ar urma să fie replicat apoi în mai multe exemplare vândute către Fortescue, care vor transporta în special minereul de fier către destinaţii locale care sunt mai îndepărtate de căile ferate, or, marea parte a acestor materiale e transportată pe cale feroviară de cei de la Fortescue, tot ei fiind cei care au elaborat un tren electric cu baterii, care cursează de la mină spre port pe o distanţă lungă, dar care nu ar fire şi nu încarcă niciodată, întrucât coboară încărcată şi urcă înapoi descărcat.
Foto: Trenul electric fără fir şi fără încărcare din Australia
În cazul noului camion Scania, erau importante şi capacităţile lui de tractare, ca să poată transporta trei remorci mari, ce cântăresc 120 tone împreună în masa lor proprie. E o masă cu mult peste ceea ce cântăresc remorcile în Europa, dar în acest caz prima remorcă, ataşată de capul tractor, are 4 axe, iar celelalte două au câte 4 axe spate şi 3 axe frontale, ataşat de un element basculant care-i permite virarea.
Foto: Aşa arată configuraţia noului tren cu camion autonom dezvoltat de Scania şi Fortescue
Cei de la Fortescue menţionează că sarcina utilă pe care noul camion trebuie să o transporte e de 240 de tone, deci cam cât încarcă cele mai mari camioane miniere, doar că aici acel minereu e distribuit în 3 bene.
Foto: Un camion minier cu sarcină utilă de 240 tone
Astfel, cu 120 tone de masă proprie a remorcilor, 240 tone de sarcină utilă şi încă 10,5 tone masă proprie a camionului cu tracţiune pe toate punţile, întregul tren de uscat va avea o masă totală de 370 de tone.
Foto: Noul camion autonom, dezvoltat Scania şi Fortescue
Partea cea mai interesantă e că Fortescue îşi doreşte ca acest camion să fie autonom, deci să nu mai fie nevoie de vreun şofer. Întrucât datorită formulei de autotren el va circula oricum prin regiuni aproape lipsite de trafic, cei de la Fortescue sunt convinşi că regimul de condus autonom va putea fi adus la un standard superlativ de siguranţă şi va primi aprobările necesare pentru Australia.
Foto: Elemente care-i permit camionului să fie condus autonom
Acum, când auzim de obicei de tehnologii de condus autonom, prezumăm că ele vin de obicei în tandem cu propulsia electrică. Dar în acest caz formula e diferită, iar inginerii Scania şi Fortescue au ales să echipeze acest camion cu renumitul motor V8 diesel al celor de la Scania, care are aici 730 CP, dar care în versiunea de serie ar putea prelua ipostaza de vârf a aceluiaşi motor, de 770 CP.
Cuplul imens al motorului, de 3.500 Nm, combinat cu cutia de viteze ranforsată de pe seria XT a celor de la Scania şi cu şasiul pregătit de exploatări dure, e mai mult decât suficient pentru a tracta această masă imensă de 370 tone, zic inginerii.
Aşadar, în circa 1-2 ani, după etapa de teste de acum, am putea vedea camioane similare conducând fără şoferi pe drumurile din Australia. Cei de la Fortescue au această abordare de a determina marii producători să inoveze alături de ei, la solicitarea lor. Aşa au făcut şi cu Liebherr, care a creat şi dezvoltat, iar acum a şi lansat în serie, camioane miniere electrice cu baterii, care au fost prezentare de curând în forma lor finală, urmând ca sute de asemenea camioane să fie livrate pentru minele Fortescue din Australia.