Inginerii australieni şi germani au creat un nou camion electric minier Liebherr şi o staţie de încărcare de 6 MW pentru el

5 Octombrie 2024, 20:21
Redacţia PiataAuto.md
Compania germană Liebherr e una din cele mai respectate în lumea macaralelor şi a camioanelor miniere, dar germanii erau relativ lenţi a implementa mobilitatea electrică pe camioanele lor miniere, stând la îndoială dacă un camion uriaş, cu un set uriaş de baterii, ar putea fi fezabil. Însă australienii de la Fortescue, care deţin şi companii miniere, dar şi fabrici de producţie a hidrogenului verde şi parcuri de energie regenerabilă şi care vor să ajungă la zero emisii în activitatea lor minieră, i-au convins inginerii germani să-şi unească forţele şi să dezvolte împreună camioane electrice miniere. În ultimii doi ani au existat mai multe exemplare create în formă de test, care au fost puse la muncă în minele celor de la Fortescue şi care au relevat cât consumă un asemenea camion şi cât de mare ar trebui să fie bateria acestuia pentru a-i asigura o autonomie decentă, fără a compromite sarcina utilă. Acum germanii şi australienii au lansat şi versiunea de serie a acestui camion electric, împreună cu o staţie de încărcare de 6 MW pentru el.
În ianuarie 2023 scriam despre un prim exemplar de camion electric Liebherr, despre care spuneam că ar fi cea mai mare baterie din lume, pusă vreodată pe un camion. Era vorba de o baterie de 1,4 MWh, care cântărea 15 tone!
Apoi, cei de la Liebherr au încercat şi conversii ale camioanelor mai vechi, dar şi camioane electrice cu instalaţie de pile de combustie pe bază de hidrogen, odată ce Fortesque are producţie proprie a hidrogenului. Dar până la urmă tot varianta camioanelor electrice cu baterii a fost cea aleasă pentru serie.
Foto: Camionul Liebhrr cu propulsie pe bază de pile de combustie şi hidrogen

Noul camion electric minier de serie are numele de Liebherr T264 şi, dacă bateria de 1,4 MWh de pe prototip părea mare, acum aflăm că modelul de serie a adopta o baterie de 3,2 MWh! Nu se anunţă greutatea exactă a acestei baterii uriaşe, creată de divizia Fortescue Zero, însă densitatea energetică a acesteia e mai mare, astfel încât să nu ajungă să cântărească 30-35 tone, cât am putea deduce din greutatea celei anterioare de 15 tone. Dar oricum, greutatea totală a noii baterii de 3,2 MWh e de ordinul zecilor de tone.
Noul camion minier a fost dezvoltat din start pentru a putea fi condus autonom, iar asta a însemnat că şi procesul de încărcare trebuia să fie unul autonom. Pentru asta, inginerii germani şi australieni, au dezvoltat o staţie de încărcare cu braţ robotizat, iar camionul se poate apropia de ea, după care braţul va conecta încărcarea.
Foto: Noua staţie de încărcare pentru camionul electric minier

Cea mai impresionantă parte e puterea imensă de încărcare a acestei staţii, care ajunge la 6 MW! Această putere imensă îi va permite staţiei să încarce bateria de 3,2 MWh a camionului în circa 30 minute!
În activităţile miniere, însă, camionul nu va ajunge la epuizarea completă a bateriei şi ar putea-o încărca până la circa 80%, astfel încât timpul real de conectare la priză în timpul turelor va fi de până la 12-20 minute. Dacă se va dori o încărcare completă, ultimele procente vor fi încărcate mai lent şi tot procesul de la 0 la 100% ar dura 58 minute, spun cei de la Liebherr.
Noul camion are şi un mode nou de anvelope Michelin, numit 50/80R57 XDR 4 SPEED ENERGYTM, acesta fiind şi primul model de anvelope dezvoltat special pentru camioane miniere electrice, care ar trebui să ajute la eficienţa camionului. Testele Michelin arată o reducre de consum de 3,6% faţă de alte anvelope de talie similară.
Noul camion minier va avea un impact major în industria minieră, iar acest impact e deja stabilit contractual, printr-un acord dintre Liebherr şi Fortescue, prin care compania germană va produce şi livra 360 asemenea camioane miniere electrice doar pentru australieni. În această industrie a acestor camioane titanice, 360 de camioane înseamnă o cifră uriaşă.
Pe lângă asta, Liebherr le va mai livra australienilor 55 de ecavatoare electrice şi 60 buldozere electrice.
1
3,680
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!