Inginerii japonezi au dezasamblat mai multe maşini electrice chinezeşti, inclusiv un BYD, şi se întreabă cum e posibilă fabricarea acestora la un cost atât de mic
23 Octombrie 2024, 11:53 Redacţia PiataAuto.md
Inginerii auto japonezi au avut tot felul de perioade în istoria lor, începând cu copieri şi clonări la începuturile industriei lor până la trecerea la produse de concepţie proprie foarte bune, reuşind să devină ei într-un final cei care dădeau totul inovaţiei şi eficienţei în producţie. Dar timpurile s-au schimbat din nou şi în noua eră a maşinilor electrice inginerii japonezi au fost cei mai sceptici şi mai lenţi dintre toţi, iar acum n-ar fi greşit să spunem că au rămas cam departe în urmă. Ei bine, de curând Biroul Central de Comerţ şi Economie din Japonia a organizat un seminar pentru inginerii din domeniul auto, unde au fost invitaţi atât ingineri din taberele producătorilor auto, cât şi de la companii şi fabrici producătoare de tot soiul de piese şi componente, în ceea ce numim de obicei furnizori auto. La seminar au fost aduse circa 16 maşini electrice sau bucăţi mari ale lor, cea mai mare parte din ele fiind maşini electrice chinezeşti, pentru a fi dezasamblate şi studiate, în dorinţa de a le înţelege mai bine şi a înţelege unde exact a rămas în urmă industria niponă.
Printre maşinile aduse la seminar în faţa inginerilor a fost un BYD Atto 3, un SUV electric compact cu un preţ excepţional de accesibil, care a fost dezasamblat în faţa inginerilor. Marea întrebare a inginerilor a fost cum e posibil ca o asemenea maşină să fie fabricată la un cost atât de mic?. Pentru că sună ca un soi de legendă care pare amplificată pe măsură ce e povestită, indicăm şi sursa japoneză de unde am citat această întrebare a inginerilor, site-ul nipon respectat Nikkei, care a relatat despre acest seminar şi fascinaţiile inginerilor japonezi.
Inginerii au fost impresionaţi să constate la BYD cât de multe componente cu funcţii diferite sunt integrate împreună în construcţia maşinii. Spre exemplu, puntea motrice, are un component integru numit E-Axle, care include şi electromotorul, şi invertorul, şi reductorul, transformatorul de tensiune corectă, şi alte 4 componente, într-un număr total de 8 componente. Integrarea lor constructivă împreună poate reduce costurile de producţie substanţial, constată inginerii japonezi.
Desigur, bateriile Blade la BYD sunt deja renumite prin contribuţia lor esenţială la reducerea de costuri, atât prin compoziţia LFP, cât şi prin metodele de fabricare şi asamblare în carcase finale.
Inginerii japonezi au constatat că cei de la BYD au unificat foarte multe componente cu alte modele electrice, iar prin scalare au reuşit o contribuţie adiţională la reducerea de costuri. Aici n-ar trebui să fie niciun secret pentru niponi, însă, or ei erau cândva cei care făceau cel mai bine acest lucru, tot ei fiind cei care inventaseră şi conceptul de lean manufacture, când piesele nu stau în depozit, ci vin exact în momentul potrivit, într-o sincronizare incredibilă. Tot ei au fost cei care au robotizat maxim ce au putut pe linia de asamblare a maşinilor, au redus toleranţele şi au mărit vitezele acestor procese, iar acum, în 2024, aceeaşi ingineri au ajuns să se minuneze de chinezi.
Inginerii niponi au mai putut să vadă şi un Nio dezasamblat, dar aici n-a mai fost vorba de cost minim de producţie, ci de avans ingineresc pe o maşină electrică premium, care are acum şi suspensie hidraulică şi reuşeşte să dea un confort la rulate care-l lasă în urmă şi pe Lexus, prin renumitul experiment cu pahare pe capotă.
Tendinţa japonezilor de a dezasambla maşinile electrice chinezeşti pentru a le studia s-a făcut remarcată anul trecut, după ce şeful Toyota a admis că inginerii săi au dezasamblat o Tesla Model Y şi au descoperit o operă de artă. În scurt timp, în Japonia au început a apărea ştiri cu modele electrice chinezeşti dezasamblate de tot soiul de echipe de ingineri, iar acum biroul de comerţ a organizat cel mai mare eveniment de acest fel, pentru a conglomera mai mulţi ingineri şi a-i impulsiona să inoveze mai repede în domeniul maşinilor electrice.