Mercedes anunţă că va tăia drastic din costuri din cauza vânzărilor în scădere, care au redus substanţial profiturile

26 Octombrie 2024, 16:01
Redacţia PiataAuto.md
Au fost timpuri în care modelele Mercedes erau într-atât de bine proiectate şi construite, cu atâta rezervă implantate în ele, încât deveniseră renumite pentru abilitatea de a combina confortul cu indestructibilitatea, fiind adorate fani şi respectate de concurenţi. Apoi, au existat câteva momente-cheie în istorie, când de fiecare dată s-a dorit reducerea de costuri şi sub acest pretext standardele de calitate şi rezervă implantată au tot coborât. Iniţial acest lucru n-a fost observat prea rapid în calităţile maşinilor, pentru că rezerva era foarte mare şi chiar cu reducerile de costuri, maşinile au rămas a fi bune. Dar unele perioade au dat naştere, totuşi, unor modele mai problematice, iar în ultimii ani topurile de fiabilitate prezintă Mercedes mai aproape de coada clasamentului, din păcate. Acum Mercedes e în faţa unei noi asemenea perioade în care anunţă că a tăia drastic din costuri.
Declaraţia vine după publicarea rezultatelor slabe de vânzări şi profit pentru trimestrul 3. Vânzările Mercedes au scăzut mult, şi au scăzut atât la modelele electrice, cât şi în liga modelelor mare cu combustie, precum S-Class şi derivatele lui, mai ales din cauza Chinei. Încasările din vânzări s-au redus cu 7%, însă profitul înainte de taxe s-a redus şi mai drastic, cu -48% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut!
Mercedes e în continuare o companie profitabilă, înregistrând un profit de 2,52 miliarde de euro în ultimul trimestru înainte de taxe, doar că marja de profit a ajuns la doar 4,7%, iar cei care conduc compania îşi fac griji că într-un asemenea ritm de scădere momentul când a intra pe linie de pierdere nu e foarte departe.
Pentru comparaţie, în trimestrul anterior profitabilitatea era de circa 8%. În perioada anilor 2021-2023 — când Mercedes a considerat că are cerere atât de mare pentru maşinile sale, încât le poate scumpi peste orice preţuri ale concurenţilor, mai şi luând decizia din a tăia din modelele mai mici, destinate celor mai puţini înstăriţi — Mercedes înregistra marje de profit grase, de circa 15%.
Acele vremuri au apus brusc, însă, şi profitul gras scos atunci n-a fost investit în modele electrice cu adevărat bune, ci în modelele cu inginerie superficială şi design nu tocmai atractiv. Acum nici modelele electrice nu se mai vând, nici S-Class-urile, pe care chinezii nu le mai vor atât de mult, odată ce au maşinile lor electrice ultra luxoase, mult mai echipate tehnologic cu adevărate oficii la bord, pregătite de teleconferinţe şi alte aplicaţii moderne.
Iar soluţia pe care o vede Mercedes în această situaţie nu e de a-şi redefini strategia de modele electrice şi de lux, pentru a le adapta cerinţelor schimbate ale pieţei şi de a crea modele care să fascineze din nou în acele segmente, ci să taie din costuri.
Confirmarea tăierilor de costuri a fost confirmată de Harald Wilhelm, director financiar al Mercedes. Acesta nu a precizat cu exactitate unde se va tăia din costuri, spunând doar că se va face o analiză profundă şi se va tăia peste tot acolo unde se va identifica o oportunitate de a o face.
Asemenea tăieri de costuri se reflectă de obicei pe modelele curente doar la reducerea calităţii anumitor materiale care nu stau la vedere primară, dar care formează oricum ambianţa unei maşini. E foarte posibil ca Mercedes să taie şi din costurile de dezvoltare, destinate inginerilor, or, acolo deja au fost anulate platformele electrice viitoare, Mercedes tăindu-şi astfel creanga de sub picioare pentru perioadele viitoare, când se va plânge că nu are un model electric care să fie dorit pe piaţă. Şi apoi, asemenea tăieri se fac adeseori şi prin presiuni asupra furnizorilor de a livra componente mai ieftine, iar aceştia, dacă sunt presaţi prea mult, încep a economisi la aliaje, compoziţi de materiale, grosimi, calitate de aliaje, etc, toate astea traducându-se în final în maşini... la producţia cărora se economiseşte tot mai mult. Deci, în timp ce preţurile modelelor Mercedes au crescut enorm în ultimii 3-4 ani, costurile pentru ele vor fi tăiate şi mai mult şi Mercedes consideră că această strategie va funcţiona, iar cumpărătorii vor cumpăra oricum acele maşini.
2
2,993
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!