CITIRE ŞTIRE:
Nava ştiinţifică FLIP, construită acum 60 de ani cu inginerie bizară, care o face să poată lua poziţie verticală, va avea o a doua viaţă cu noi misiuni hi-tech
29 Octombrie 2024 - 15:42
Redacţia PiataAuto.md
În lumea noastră există o navă ştiinţifică bizară până la absolut, unică prin conceptul său, iar acea navă are numele complet de Floating Instrument Platform sau FLIP în forma sa abreviată. Nava are 108 metri lungime la doar 7,93 metri lăţime, iar partea absolut fenomenală e că ea-şi poate schimba poziţia, scufundându-şi pupa sub apă până la un unghi de 90 de grade, iar prora devine singura parte vizibilă şi obţine astfel aspectul unei platforme ce iese din apă la doar 17 metri înălţime. Toate mecanismele navei, toate obiectele de interior au fost astfel proiectate încât să funcţioneze în ambele poziţii. În august 2023, însă, nava a fost pensionată şi urma să fie casată, dar o echipă de oameni de ştiinţă din Marea Britanie au salvat-o şi are noi planuri mari pentru ea acum.
Nava a fost construită în 1962 şi a costat la acea vreme 600.000 dolari. A fost proiectată din start ca un instrument unic de studii ştiinţifice, iar poziţia verticală, cu rezervoare umplute cu apă la baza ei şi cu aer în mijlocul acestui pilon format din carena navei în poziţie verticală, îi reda construcţiei o stabilitate naturală excepţional de bună, care nu avea nevoie de funcţionarea unor motoare adiţionale pentru a compensa forţa valurilor. Asta făcea ca oamenii de ştiinţă să poată beneficia de linişte pentru radare şi tot soiul de senzori acustici.
Foto: Modul de schimbare a poziţiei navei FLIP
Aşa cum spuneam, toate mesele de laborator, instrumentarul din interior şi până şi banalele bucătării sau toalete erau proiectate pentru funcţionalitate în ambele poziţii posibile ale navei.
Atunci când nava trebui îndreptată înapoi în poziţie flotantă, în rezervoarele de balast cu apă din adânc erau pompat aer comprimat, iar în cele din urmă nava îşi schimba poziţia prin efectul fizic al flotanţei.
FLIP avea generatoare la bord pe care le pornea periodic, dar nu avea un sistem propriu de propulsie şi trebuia remorcată în locurile diverselor misiuni, iar lipsa sistemului de propulsie era dictată de necesitatea etanşării totale a carenei navei. Ea putea fi autonomă circa 35 de zile.
Contribuţia sa în ştiinţa marină a fost enormă, tocmai de asta nava a devenit un simbol emblematic în comunitatea oamenilor de ştiinţă. Acum echipa de la DEEP, o companie de studii şi elaborări ce dispozitive submarine din Marea Britanie, a reuşit să achiziţioneze nava şi s-o salveze de la casare, iar primul pas e să o transporte spre apele Franţei, unde ea va fi remodelată în interior pentru o a doua viaţă. Cei de la DEEP au preluat efectiv nava de la un şantier din Mexic, acolo unde ea urma a fi dezmembrată şi casată la fier vechi, deci a fost o salvare de ultimă oră.
Şi transportarea navei FLIP a avut loc pe altă navă mai mare, nu în regim de remorcare, pe o distanţă de circa 11 mii km. Acum ea se află deja la atelierul naval MB92 din La Ciotat, Franţa, pentru un proiect de reconfigurare, care va dura circa 12-18 luni.
Cel mai important e că nava FLIP va rămâne una de cercetare, doar că i se vor înlocui mai multe elemente construcţie cu altele mai moderne şi mai uşoare, pentru a câştiga sarcină utilă, iar senzorii săi din anii 60 or fi înlocuiţi cu alţii noi, hi-tech. Iar din 2026 această navă va fi una din cele mai înalt tehnologizate din lume din nou şi va opera noi şi noi misiuni ştiinţifice de studiere a mărilor şi oceanelor.