Norvegia se confruntă cu o nouă problemă, prin care 30 mii de maşini cu combustie au fost radiate şi circulă în afara sistemului, pentru a nu plăti taxe

28 Octombrie 2024, 12:43
Redacţia PiataAuto.md
În luna septembrie a acestui an, publicam un articol în care anunţam că Norvegia a ajuns la un moment istoric când are în circulaţie mai multe maşini electrice decât cele cu benzină. Despre faptul că vânzările de maşini electrice noi în această ţară ajunseseră la peste 80%, apoi şi la peste 90% în ultimii ani ştiam cu toţii, dar a mai durat ceva timp până când aceste maşini au ajuns să le depăşească pe cele cu benzină în arealul total, al tuturor maşinilor înmatriculate. Cele diesel încă nu au fost depăşite, având o cotă mai mare decât cele pe benzină, dar atingerea acestui moment simbolic, când cele 751.000 maşini electrice înmatriculate în Norvegia le-au depăşit pe cele aproape 750 mii cu benzină, era un moment important. Totuşi, acum în Norvegia a ieşit la iveală o nouă problemă neaşteptată, prin care s-a constatat că circa 30.000 de maşini, aproape toate cu combustie, au fost scoase de la evidenţă şi circulă în afara sistemului, pentru a nu plăti taxe.
Norvegia a aplicat de mult timp taxe anuale mai mari pentru maşinile cu combustie şi le-a exceptat de la taxe pe cele electrice. Când cota acestora a devenit prea mare pentru a lăsa exceptarea în vigoare, pentru cele electrice a fost instituită o taxă anuală simbolică, de circa 50 euro. Maşinile diesel, însă, pot plăti taxe anuale de la 250-350 euro pentru motoarele mai mici, iar taxele pentru maşinile cu motoarele mari pot fi şi mai mari.
Sistemul de taxare e ceva mai complicat de câţiva ani încoace, cu taxa de drum fiind înlocuită de un soi de asigurare de trafic, care e percepută de companiile de asigurări şi include şi taxa de drum, iar pe lângă asta se plăteşte şi o taxă în funcţie de greutate. Rezumând mai simplu, însă, pentru unele maşini cu combustie mai poluante taxele anuale pot ajunge la mii de euro, în timp ce pentru cele electrice cu zero emisii rămân a fi simbolice.
Ei bine, situaţia descoperită acum şi relatată de presa norvegiană, în urma căreia au reacţionat şi autorităţile e în faptul că circa 30 mii de maşini cu combustie au fost scoase de la evidenţă, ca şi atunci când proprietarii n-ar mai vrea să le conducă deloc, urmând să le caseze sau să le pună la păstrare pur şi simplu ca maşini de colecţie. Aceste maşini sunt astfel radiate din sistem, şi nu mai figurează ca maşini active care ar avea nevoie de asigurări şi taxe anuale. Iar 30.000 de proprietari din Norvegia au decis că-şi pot conduce aşa maşinile vechi cu combustie, evitând să plătească taxe şi asigurări pentru ele.
Paradoxul e că o asemenea maşină, chiar dacă ajunge să fie fotografiată de o cameră de trafic care să-i verifice valabilitatea asigurării în sistem, va genera o eroare în sistem, pentru că maşina „nu există” acolo, prin urmare nici valabilitatea asigurării nu-i poate fi verificată.
Acum marea întrebare e cum au ajuns aceste maşini să circule în trafic având plăcuţe de înmatriculare norvegiene, care arată perfect valabil? Răspunsul e într-o modificare de lege adoptată în 2022, care permitea proprietarilor să-şi scoată maşinile de la evidenţă în mod independent, online, fără obligaţia ca aceştia să predea plăcuţele de înmatriculare la un birou de înmatriculare, cum se întâmpla anterior. Modificarea de lege a fost făcută pentru a permite maşinilor de colecţie să fie „dezactivate” pe o anumită perioadă, spre exemplu sezonier sau pe câţiva ani”, după care să poată fi reînmatriculate cu acelaşi număr de proprietar când acesta ar dori să circule din nou o perioadă cu ele. Desigur, funcţia era disponibilă şi pentru cei care voiau să-şi radieze maşinile pentru totdeauna, în vederea casării lor.
Doar că de această breşă legală au început să profite mulţi proprietari de maşini cu combustie mai vechi, care au descoperit că-şi pot radia maşinile şi pot continua să circule cu aceleaşi numere de înmatriculare, fără a fi observaţi în trafic, economisind astfel câteva sute sau mii de euro anual în taxe. Desigur, dacă o asemenea maşină fără înmatriculare şi fără asigurare ar ajunge să provoace un accident, toată responsabilitatea prejudiciului ajunge pe umerii acelui şofer, dar nu întotdeauna aceşti şoferi care recurg al asemenea acţiuni pentru a economisi câteva sute de euro pe an au şi cu ce plăti prejudiciile provocate în accidente.
Şi e la fel de paradoxal că în Norvegia, dacă eşti prins de poliţie sau de sistemele automatizate conducând o maşină înmatriculată, dar fără asigurare, plăteşti amendă şi o penalitate calculată pentru fiecare zi în care nu ai avut asigurare valabilă. Însă dacă eşti prins cu o maşină fără asigurare, dar neînmatriculare, eşti pasibil de o amendă de maxim 5 mii coroane, deci mult mai mică.
Întrucât fenomenul a luat amploare în aceşti doi ani şi întrucât 30.000 de asemenea maşini într-o ţară relativ mică ca număr de populaţie înseamnă deja foarte mult, presa trage semnale de alarmă, întrucât nu doar că se ajunge la o statistică distorsionată, ci se ajunge la un număr de imens de maşini periculoase, fără asigurare, pentru care nu se mai plătesc nici taxe. Autorităţile au recunoscut problema şi au promis că după o analiză profundă, or schimba legea, astfel încât să excludă această breşă.
1
174,570
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!