Noul Dodge Charger electric va debuta pe piaţă cu baterii cu stare solidă, care-i vor conferi performanţe exaltante
24 Octombrie 2024, 11:30 Redacţia PiataAuto.md
Dodge a dezvăluit primul prototip lui Charger EV încă acum mai mult de un an şi promitea că senzaţiile de condus ale modelului electric or eclipsa orice urmă de nostalgie după modelul de combustie. Apoi, în primăvara acestui an, când devenise clar că vânzările de maşini electrice se mai temperează la nivel mondial, Stellantis, compania care deţine marca Dodge, a dezvăluit noul Charger electric, dar acesta a venit la pachet cu promisiunea păstrării unui motor cu combustie, în 6 cilindri. Au fost anunţaţi şi parametrii tehnici pentru Charger Daytona EV, versiunea electrică, dar, aşa cum se întâmplă de multe ori în ultimul timp, după dezvăluire modelul încă n-a intrat în producţia de serie. Şi n-a făcut-o nici până în prezent. Aşa că cei de la Stellantis au decis că pot să mai modifice parametrii tehnici ai maşinii şi s-o echipeze cu baterii cu stare solidă, pentru a-i conferi performanţe exaltante.
Bateriile cu stare solidă au făcut subiectul ştirilor mult mai mult în ultimul an, de când mai multe companii au anunţat elaborări de baterii mult mai performante, unele din ele deja testate câte 500 mii km sau chiar 1 milion de km, altele cu folosirea unor materiale mai simple, dar cu o densitate energetică bună, ce puţin comparabilă cu cele litiu-ion NMC sau chiar mai simţitor mai bună în unele cazuri.
Toate, însă, fac uz de principalul avantaj al electrolitului solid, cel de a nu-şi modifica atât de mult proprietăţile la temperaturi foarte scăzute şi de a suporta puteri mari de încărcare fără depuneri de dendrite, ceea ce înseamnă fără degradare în timp a bateriei.
Foto: Depunerile de dendrite pe electroliţii lichizi din bateriile actuale sunt cauza degradării capacităţii acestora şi reducerii performanţelor în timp
Majoritatea acestor baterii, anunţate în ultimul an, sunt încă în etapa de pregătire pentru producţia de serie, iar unele încă trec teste intense, fără a fi ajuns în producţia de serie. Există baterii cu stare solidă produse de mai mult timp, spre exemplu pentru autobuzele Mercedes Citaro, dar acolo puterea de încărcare era foarte mică, electrolitul fiind încă unul mai incipient în structura sa. Chinezii au tot declarat că au pus deja în producţie maşini cu baterii cu stare solidă, dar până la urmă fie informaţiile despre acestea n-au mai fost susţinute de detalii, fie s-a dovedit ca în cazul celor de la IM Motors că bateriile erau de fapt cu stare semi solidă. Acum, însă, vorbim de un salt tehnologic pe care mulţi par să-l fi încălecat şi sunt gata de a se alinia pentru o nouă cursă a producţiei de serie.
Şi Stellantis face un anunţ surpriză, spunând că va pune asemenea baterii cu stare solidă pe viitorul său muscle car electric american. Bateriile vor veni de la compania Factorial şi vor fi instalate iniţial pe o partidă de test, bateriile standard rămânând cele oferite cumpărătorilor. Abia după ce acea primă partidă va trece de teste, bateriile cu stare solidă vor fi răspândite pe larg în oferta lui Charger electric.
Cei de la Factorial spun că bateriile lor cu stare solidă au o densitate energetică de până la 390 Wh/kg, deci semnificativ mai mult decât media bateriilor litiu-ion NMC sau cele LFP de azi. Asta înseamnă că dacă Charger electric şi-ar dori o baterie de 100 kWh, ea ar cântări doar 390 kg, nu circa 600-700 kg sau chiar mai mult, cât cântăreşte azi.
În acelaşi timp, abilitatea bateriilor cu stare solidă de a susţine puteri mult mai mari de încărcare şi descărcare le poate face capabile să susţină electromotoare cu puteri mari în regim consecvent, de zeci de minute la rând, nu doar de câteva secunde, cum se întâmplă în prezent la multe maşini electrice cu performanţe de top. Iar aici s-ar putea ascunde principalul avantaj al viitorului Dodge Charger electric cu asemenea baterii.
Şi, desigur, şi încărcarea unui asemenea muscle-car electric ar putea fi mult mai rapidă cu bateriile cu stare solidă, durând doar circa 10 minute, dacă există şi staţiile de încărcare ce i-ar putea asigura 600-700 kW putere, or, o putere de 6C ar trebuie să fie uşor de atins cu acest tip de baterii.