Situaţia VW în Germania ajunge la punctul de fierbere, fiind anunţată intenţia de închidere a 3 fabrici, reduceri de salarii şi concedieri de zeci de mii de angajaţi

28 Octombrie 2024, 18:35
Redacţia PiataAuto.md
Situaţia VW în Germania a ajuns astăzi la punctul de fierbere, devenind subiectul principal în Germania, după ce tot azi şefa consiliului angajaţilor, Daniela Cavallo, cea care reprezintă interesele angajaţilor în discuţiile cu managementul companiei, a ieşit cu un discurs în faţa a sute de muncitori ai VW în Wolfsburg şi a anunţat care sunt planurile companiei, enunţate în cadrul negocierilor din ultimele săptămâni, criticându-le dur.
Foto: Daniela Cavallo, vorbind azi în faţa muncitorilor VW la fabrica din Wolfsburg

Şeful VW a anunţat la început de septembrie planurile companiei de închide o fabrică de asamblare a automobilelor în Germania şi încă una de fabricare a componentelor. Apoi, către sfârşitul lunii septembrie, şeful VW a anunţat că entitatea pe care o conduce ar putea concedia până la 30.000 de angajaţi, sau 10% din forţa de muncă din Germania, iar printre cei 30.000 se numără şi ingineri implicaţi în cercetare şi dezvoltarea automobilelor. Imediat a intrat în stare de alertă şi consiliul angajaţilor, o structură internă a VW care are un rol similar cu un sindicat, iar acest consiliu, condus de Daniela Cavallo a început a discuţiile cu şefii companiei, pentru a identifica soluţii cât mai agreabile.
În paralel, la multe din fabricile VW au fost declanşate acţiuni scurte de protest şi greve scurte, în încercarea de a pune presiune. Imediat după primele proteste, şeful mărcii VW, Thomas Schafer, a ieşit cu un apel public la unitate şi înţelegere din partea angajaţilor.
Acum, după încă aproape o lună de discuţie, şefa consiliului angajaţilor, Daniela Cavallo, a decis să iasă în faţa muncitorilor, arătându-se indignată de planurile companiei şi de vehemenţa acestora de a le transpune în realitate. „Suntem relativ pe aceeaşi lungime de undă cu consiliul directori în constatarea problemelor pe care le are compania, dar ne desparte o distanţă kilometrică în soluţiile pe care le vedem pentru aceste probleme” — a spus Daniela Cavallo.
Ea a anunţat azi că VW intenţionează închiderea a tocmai trei fabrici din Germania, fără a specifica, însă, dacă acestea sunt din cele care produc maşini sau componente. Ea a mai confirmat că intenţia companiei e de a concedia „zeci de mii de angajaţi” şi a mai ţinut să sublinieze clar „Aceste planuri vor viza absolut toate fabricile VW din Germania, nu doar cele care vor fi închise. Niciuna din fabrici nu va fi ocolită de concedieri”.
Cavallo le-a mai dat azi o veste proastă muncitorilor care sperau că vor fi ocoliţi de concedieri şi vor continua să muncească la fel cum au făcut-o până acum. Ea a anunţat că managementul companiei vrea să reducă salariile tuturor muncitorilor din fabricile VW din Germania cu 10% şi să îngheţe orice creşteri salariale în următorii ani. Cavallo a mai spus că atât ea, cât şi colegii săi de negociere care reprezintă angajaţii, se opun vehement acestei intenţii.
Însă recent Thomas Schaefer, şeful mărcii VW, a anunţat în presă că fabricile VW din Germania au o mare problemă de competitivitate, având costuri de muncă mai mari cu 25-50% decât concurenţa. Atât el, cât şi alţi şefi din consiliul de directori, au declarat în repetate rânduri în ultima lună că aceste reduceri de costuri sunt cruciale pentru VW, or, altfel compania nu a putea să facă investiţii esenţiale pentru a-şi asigura viitorul.
Şi tocmai aici probabil vin cele mai mari reproşuri, pentru că VW a tocat în ultimii ani pe investiţii lamentabile sau discutabile, începând cu divizia Cariad, care trebuia să producă softurile proprii pentru maşinile companiei şi care a fost un sac fără fund unde s-au pompat circa 10 miliarde, în timp ce maşinile rezultate erau proaste în soft şi au determinat pierderea imaginii VW în China şi pe alte pieţe, iar de curând VW a încheiat un acord cu Rivian pentru a cumpăra softul şi conceptul de dirijare a componentelor maşinilor de la aceştia cu încă 5 miliarde de dolari. Deci, în total vorbim de peste 15 miliarde de euro tocate în ceea ce probabil o singură companie IT cu o echipă potrivită ar fi putut face în 2-3 ani. Şi acesta e doar un singur exemplu de investiţii neinspirate ale VW din ultimii ani, dar probabil e cel mai important, pentru că anume el a determinat întârzieri de lansări ale modelelor Audi, Porsche şi VW, creând goluri în gamă şi determinând cifre de vânzări slabe, iar în China chiar deteriorarea gravă a imaginii acestor mărci în faţa consumatorului, cu maşini care sunt considerate acum înapoiate şi problematice ca soft faţă de ceea ce oferă producătorii locali.
Astăzi, după discursul şefei consiliului angajaţilor, Daniela Cavallo, muncitorii au oprit producţia la fabrica din Wolfsburg în semn de protest, şi alte 10 fabrici ale grupului VW au făcut în scurt timp acelaşi lucru. Prin urmare, în după amiaza zilei de luni, practic toate fabricile VW din Germania şi-au oprit producţia de automobile şi componente, iar situaţia poate fi deschisă ca una ajunsă la punctul de fierbere.
Pe fir a intrat şi sindicatul IG Metall, care reprezintă multe fabrici din industria auto, declarând că aceste panouri ale şefilor VW sunt perfide faţă de muncitori şi absurde, îndemnându-i pe aceştia să vină cu planuri viabile de restabilire, nu „fantezii şi tăieri ca-n varză”. Şi purtătorul de cuvânt al guvernului german, Wolfgang Büchner, a comentat situaţia de azi, spunând autorităţile sunt în strânsă comunicare cu VW, dar greşelile de management din trecut nu trebuie să afecteze locul de muncă de acum al angajaţilor VW.
Închiderile de fabrici din Germania ar fi primele din toată istoria VW, or, compania nu a închis niciodată o fabrică în patria sa, iar în lume ultima sa fabrică a fost închisă acum 30 de ani. Anume lipsa unor asemenea istorii de concedieri masive şi închideri de fabrici îi dădeau o imagine a celei mai sigure companii dintre producătorii auto, unde locul de muncă poate fi garantat zeci de ani, pe parcursul întregii cariere. Această situaţie şi imagine în mod clar se va schimba acum.
1
3,106
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!