Traseul M5 din Moldova, dintre Bălţi şi Chişinău, primeşte kilometri de parapet pentru a-şi îmbunătăţi siguranţa
18 Octombrie 2024, 10:48 Redacţia PiataAuto.md
Traseul M5 din Moldova, dintre Bălţi şi Chişinău, renumit pentru faptul că e cel mai lung drum construit din plăci de beton din ţară, are o reputaţie proastă la capitolul siguranţei rutiere. Acum cei de la Administraţia de Stat a Drumurilor din Moldova vor să îmbunătăţească această situaţie şi au început montarea a kilometri de parapet pe marginea lui.
Problemele cu siguranţa traseului M5 sunt multiple. În primul rând, plăcile de beton din perioada sovietică sunt în permanenţă susceptibile la dilatare din cauza căldurilor mari, fapt care face ca pe timp de vară acestea să formeze adeseori trambuline periculoase. Iar plăcile care nu formează trambuline generează adeseori crăpături, care se traduc ulterior în gropi mari, cu colţuri abrupte. Prin urmare, parcurgerea acestui traseu e întotdeauna o activitate care necesită prudenţă sporită la surprizele de pe carosabil.
Foto: Imagine din vara anului 2024, cu plăcile de pe traseul M5
Turnarea straturilor de asfalt peste plăci, practicată pe unele porţiuni, este de obicei o soluţie de scurtă durată, pentru că mişcarea plăcilor dedesubt creează în cele din urmă denivelări şi crăpături şi în asfaltul superior.
De asemenea, acest traseu trece prin foarte puţine localităţi, şi e absolut neiluminat pe timp de noapte, fiind şi mai periculos din această cauză. M5 e perceput de mulţi şoferi ca o alternativă expres pentru traseul M2 şi R14 spre Bălţi, din această cauză pe M5 se circulă adeseori cu viteză mai mare, deşi e un drum cu doar două benzi şi are multe zone de interdicţie a depăşirilor. Zonele cu 3 benzi sunt puţine la număr şi de obicei doar în urcare, pentru a depăşi camioanele lente. Însă tocmai acolo se întâmplă multe depăşiri neregulamentare şi se ajunge la accidente grave.
În general, drumul are un istoric mare de accidente grave, mai ales din cauza depăşirilor neregulamentare şi a vitezelor mari. Adeseori maşinile accidentate ajung să iasă în decor, iar proiectarea sovietică a drumului nu a prevăzut pe atunci nici măcar parapete de siguranţă, nemaivorbind de soluţii mai elaborate de siguranţă rutiere.
Acum, cei de la ASD au început montarea acestor parapete în zonele cele mai periculoase, acolo unde de după acostamentul îngust urmează depresiuni. Parapetul constituie astfel un element adiţional de semnalizare pentru şoferi despre acostamentul periculos, iar în caz de accident are loc să absoarbă impactul şi să menţină automobilele într-o zonă vizibilă pe carosabil, care să reducă timpul şi efortul de reacţie necesar pentru salvatori.
Lucrările de acum se fac în 3 locuri diferite, dar toate concentrate în jurul intersecţiei drumul spre Făleşti, la kilometrii 144 şi 145. Per total, acum se vor instala primii 2,724 km de parapet în cele 3 locuri, iar pentru întreg anul 2024, ASD are panificate montări de parapete pe drumurile naţionale de aproape 8 km. Cifra nu e mare, pentru că drumurile mai mari şi mai civilizate, care au trecut prin lucrări de reabilitate în ultimul deceniu au deja parapete, deci intervenţiile de acum sunt rezolvarea unor probleme atât elementare de siguranţă pe drumurile care au rămas neglijate sau pentru care se tot aşteptau proiecte de reconstrucţii capitale.
Drumul M5 ar merita cu siguranţă o reconstrucţie capitală, însă aceasta nu va avea loc cel mai probabil în forma firească, când acelaşi traseu ar fi reconstruit în mod similar, ci prin roaderea temeinică până la pământ gol a unei mari părţi din acest traseu şi transformarea lui într-o porţiune mare a viitoarei primei autostrăzi din Moldova, Ungheni-Chişinău. Proiectul traseului acelei autostrăzi arată că la un moment dat, după Ungheni şi Corneşti, ea va ajunge să urmeze traseului actualului M5 până la Chişinău, deci reconstrucţia capitală a drumului nu e raţională decât în momentul construcţiei acelei autostrăzi.