Unul din trei proprietari de maşini electrice în Germania revine la modele cu combustie când ajunge să cumpere următoarea maşină
19 Octombrie 2024, 11:10 Redacţia PiataAuto.md
De mai multe luni încoace, Germania apare adeseori în ştiri drept ţara unde vânzările de maşini electrice scad simţitor, iar o parte din acest efect vine din faptul că cifrele sunt comparate cu anul trecut, când existau subvenţii majore la cumpărarea de electrice în această ţară. Însă un nou studiu, elaborat de compania de asigurări HUK Coburg din Germania arată un fenomen curios al schimbărilor tipurilor de propulsie la achiziţia următorului automobil.
Astfel, studiul a relevat faptul că 34% din proprietarii de maşini electrice din Germania revin la modelele cu combustie în momentul când ajung să cumpere următoarea maşină, deci unul din trei proprietari de maşini electrice nu mai rămâne fidel acestui tip de propulsie chiar şi după ce a exploatat o bună perioadă o astfel de maşină.
Până în anul 2023, motto-ul dominant era încerci o dată o maşina electrică, şi rămâi pentru totdeauna la o maşină electrică, întrucât până la 90% din proprietarii de maşini electrice rămâneau fidel acestui tip de propulsie, doar circa 10% schimbând tipul de propulsie înapoi la combustie la următoarea maşină.
De cealaltă parte, doar 3,9% din proprietarii de maşini cu combustie schimbă tipul de propulsie la unul electric în momentul când ajung la următorul model cumpărat. Cifra reflectă ultimele luni, însă la nivelul întregului an 2024 până în septembrie inclusiv, media e şi mai mică, de doar 3,6%.
Studiul menţionează că doar un an în urmă, această cifră era de 6,2%, iar cifre de 3,9% n-au existat din 2021 încoace. Şi în condiţiile în care între timp autonomia şi performanţele maşinilor electrice s-au îmbunătăţit considerabil, această scădere drastică poate indica o problemă mult mai profundă de acceptanţă a acestui tip de propulsie printre şoferii germani, cu o posibilă problemă la alinierea lui la stilul de exploatare a maşinilor în Germania, cu multe călătorii pe autostrăzi de mare viteză, unde şi cele mai compacte maşini circulă uneori cu 150-180 km/h. În aceste condiţii maşinile electrice consumă foarte mult şi autonomia lor scade drastic, ceea ce înseamnă că e nevoie de alimentări mai frecvente, care sunt scumpe pe autostrăzi, iar timpul petrecut acolo anulează beneficiul timpului economisit datorită vitezei mai mari cu care s-a circulat.
Acelaşi studiu mai arată şi un fenomen curios, că proprietarii de maşini hibride foarte rar devin apoi proprietari de maşini electrice. De obicei această cifră nu depăşea niciodată 20% din ei, dar acum doar 11% din proprietarii de hibride aleg să cumpere o maşină electrică la următoarea achiziţie.
Germanii din regiunile sudice, mai înalt industrializate, cumpără mai multe maşini electrice, Bavaria fiind lider la acest capitol, cu 4,1% din vânzări, dintre care 3,4% sunt vânzări către persoane fizice. La coada clasamentului e landul Mecklenburg-Western Pomerania, cu doar 2,1% din vânzările totale revenind maşinilor electrice.
Studiul concluzionează că aceste cifre fac aproape imposibilă atingerea cifrei ţintă stabilită de autorităţile federale germane, prin care se doreşte ca în anul 2030 maşinile electrice să cuantifice 30% din totalul celor care circulă pe drumuri, deci să se ajungă la 15 milioane de maşini electrice înmatriculate în Germania, peste doar 5 ani.