Cea mai puternică locomotivă din lume vine din China şi are o inginerie fascinantă, cu 24 de punţi şi o putere comparabilă cu o navă
12 Noiembrie 2024, 21:31 Redacţia PiataAuto.md
Acum două zile publicam un articol despre operatorul feroviar elveţian SBB Cargo, care a contractat construcţia şi livrarea a peste 100 de locomotive noi, cele mai puternice din Europa în categoria lor cu 4 axe, având 9.517 CP. Menţionam atunci că acelaşi producător al locomotivelor are şi cel mai puternic model de locomotivă din Europa în categoria generală, care dispune de 12.237 CP, acolo fiind vorba de un model de 6 axe. Ei bine, dacă extindem arealul în afara Europei, aflăm că cea mai puternică locomotivă din lume vine din China şi are o inginerie fascinantă, cu parametri tehnici ce o echivalează cu puterea unor nave mari!
Foto: Noua locomotivă creată de Stadler pentru SBB Cargo
Locomotiva are numele de Shenhua 24, fiind numită uneori şi Shen-24, iar cifra de 24 vine de la numărul de axe! Un număr atât de mare de axe a fost nevoie pentru a putea transpune pe calea ferată o putere atât de mare şi a putea asigura forţa necesară de tracţiune, astfel că întreaga locomotivă are 105,7 metri lungime!
Foto: Shen-24, cea mai puternică locomotivă din lume
O asemenea lungime nu putea fi lăsată într-un corp integru al unei locomotive, astfel că inginerii chinezi au configurat-o în formă articulată, la fel ca autobuzele sau tramvaiele, existând 6 segmente articulate ce formează întreaga locomotivă, fiecare segment având câte patru punţi, două în faţă şi două în spate. Locomotiva are şi două punţi de comandă, pentru a putea rula în ambele direcţii.
Toate cele 24 de punţi sunt motrice, locomotiva având 24 de electromotoare de tracţiune! Puterea totală a locomotivei, rezultată din forţa sumară a celor 24 de motoare, e de 28,8 MW, echivalentul a circa 39.157 CP! În lumea transporturilor maritime există nave mari care au puteri comparabile de propulsie!
Locomotiva are o forţă de tractare de 2.280 kN, iar datorită acestei cifre, locomotiva chinezească poate tracta un tren de 10.000 tone, inclusiv pe căi ferate cu o declivitate de până la 1,2 grade. Cifra de 10.000 tone e una cu rezervă, întrucât testele au arătat că locomotiva poate tracta şi 11.800 tone fără vreo problemă la motoarele sale.
Shen-24 poate atinge viteze de până la 120 km/h în timp ce tractează aceste garnituri ultra lungi. Unele garnituri pe care Shen-24 le tractează ajung la 1,45 km lungime în China!
Deoarece puterea motoarelor e atât de mare, şi vorbim de electromotoare aici, un singur pantograf n-ar fi putut asigura o conexiune suficient de sigură pentru motoare de 28,8 MW, aşa că locomotiva are patru pantografe. Există şi sisteme de echilibrare reciprocă şi un set mare de baterii la bord, care să asigure stabilitatea parametrilor de curent electric livrat tuturor electromotoarelor. De fapt, Shen-24 e prima locomotivă electrică din lume care are un asemenea sistem electric descentralizat.
Primul exemplar al unei asemenea locomotive a fost dezvăluit în 2020 şi timp de un an a trecut prin tot felul de teste. În 2021 a intrat în operare, tractând garnituri cu vagoane care transportau cărbuni din zone miniere din China şi peste un pic mai mult de un an de exploatare şi anul anterior de test, prima locomotivă avea deja 250.000 km parcurşi.
De atunci şi până în prezent chinezii au mai construit doar încă 7 asemenea locomotive, ultima fiind produsă relativ recent. Numărul nu este foarte mare, pentru că şi sfera de aplicare e restrânsă, dar şi pentru că fabricarea unui asemenea mastodont e o operaţiune ce implică multă muncă minuţioasă, făcută la scară mare.