Chinezii de la SAIC anunţă că au dezvoltat bateria cu stare solidă de generaţia a doua, cu parametri de funcţionare ambiţioşi şi o durată de viaţă egală cu cea a maşinii
28 Noiembrie 2024, 20:29 Redacţia PiataAuto.md
Deşi chinezii se bucură în prezent din plin de avantajul concurenţial pe care l-au obţinut în domeniul maşinilor electrice la nivel global prin dezvoltarea bateriilor LFP, care sunt mai ieftine, mai stabile termic şi au deja capacitatea de a acceptate puteri de încărcare şi descărcare chiar mai mari decât a celor litiu-ion NMC, industria din China nu se opreşte aici şi munceşte de zor la bateriile cu stare solidă. Acum un an, după ce QuantumScape şi StoreDot au anunţat evoluţie majore în programele lor de teste cu baterii cu stare solidă, iar Northvolt anunţa şi o baterie cu stare solidă bazată pe litiu-ion, chinezii se grăbiseră să anunţe că ei deja au şi pus în producţie primele maşini de serie cu aceste baterii. Apoi au anunţat şi faptul că noul IM L6 va avea baterii cu stare solidă. Doar că acele informaţii s-au dovedit a fi imprecise sau exagerate, iar în unele cazuri au dispărut din mediul public. În cazul lui IM LS6 s-a dovedit că bateriile sunt cu stare semisolidă până la urmă, şi trebuiau furnizare de cei de la SAIC. Doar că acum cei de la SAIC vin deja cu declaraţii mult mai clare, cu parametri dezvăluiţi şi cu o ţintă anunţată pentru startul producţie de serie.
Bateriile cu stare solidă sunt cele care în loc de electrolitul lichid dintre anod şi catod au unul solid, de obicei dintr-un material ceramic sau alt material care permite o bună permeabilitate a electronilor fără a fi un izolator complet. Despre baterii cu stare solidă, cu variaţii ale acestor tehnologii şi explicaţii, am publicat mai multe materiale în ultimul an, iar marile lor beneficii sunt lipsa depunerilor pe electroliţi în timp, care le permite să evite degradarea şi care le permite totodată o păstrarea calităţilor la temperaturi joase, odată ce materialul solid al electrolitului nu-şi modifică consistenţa la temperaturi mai joase.
Bateriile cu stare semi solidă, însă, au electrolit de consistenţa unui gel, care e mai uşor de fabricat şi are o parte din aceleaşi beneficii, însă e oricum mai apropiat de bateriile standard decât cu cele cu stare complet solidă. Chinezii, însă, numesc bateriile cu stare semi solidă drept solide de generaţia întâi, iar pe cele cu electrolit cu adevărat solid de generaţia a doua. De aici şi imprecizia cu anunţurile anterioare despre asemenea tehnologii.
Acum, însă, chinezii de la SAIC anunţă foarte clar că au elaborat şi maturizat tehnologia bateriilor cu stare complet solidă, adică de generaţia a doua în viziunea lor, şi, după o perioadă de testare şi perfecţionare în decursul anului 2025, promit că le vor pune în producţie la începutul anului 2026.
Cei de la SAIC anunţă şi parametrii tehnici ai viitoarelor lor baterii cu stare solidă. Acestea îşi vor păstra 90% din puterea maximă la temperaturi de -40 grade Celsius, şi vor avea o densitate energetică de 400 Wh/kg în materie de greutate sau 820 Wh/litru în materie de volum. Puterea de încărcare ar fi de minim 4C spre 5C şi 6C pentru unele versiuni.
Asta ar însemna că o baterie de 80 kWh pentru un automobil electric mare ar cântări 320 kg, nu circa 600 kg, cât cântăreşte în prezent. Iar în volum, la 820 Wh/litri, bateria ar avea mai puţin de 100 litri volum ocupat. La 8 cm înălţime a bateriei, ea ar putea avea o suprafaţă pătrată cu o latură de doar 1,12 metri.
Cei de la SAIC menţionează că bateria lor cu stare solidă va rezista toată durata de viaţă a maşinii, milioane de kilometri au zeci de mii de cicluri, ceea ce spună ca o promisiune frumoasă, însă imprecisă în lipsa unor date exacte despre procese reale de testare.
Declaraţia celor de la SAIC e oarecum surprinzătoare şi trebuie tratată cu o doză bună de scepticism, or, SAIC e şi o companie de stat, iar în domeniul bateriilor pentru maşini electrice, chiar dacă are realizări, nu e printre cele mai avansate companii din China. Totuşi, există un mic detaliu care pare să fi fost uitat în raport cu SAIC, şi anume faptul că această companie a fost unul din investitorii timpurii, alături de grupul VW, în start-up-ul QuantumScape, exact acea companie care e printre cele mai avansate din lume în bateriile cu stare solidă pe bază de litiu, cu adevărat performante şi care le-a şi furnizat deja mai multor producători auto ca acestea să le testeze pe propriile maşini. În prezent SAIC nu figurează în mod vizibil printre investitorii QuantumScape, întrucât compania a devenit una listată public, iar deţinerea de acţiuni poate avea loc indirect prin instituţii. Totuşi, e cert faptul că SAIC a fost un investitor QuantumScape într-o perioadă crucială de dezvoltare a acestei tehnologii, iar asta ar putea servi drept un izvor al acestor elaborări proprii surpriză, pe care compania le anunţă acum.
SAIC deţine în prezent mărci precum MG, Roewe, IM Motors, Baojun, Wulling şi Maxus, unele din ele fiind deţinute în parteneriat.