Chinezii de la Chery anunţă că au dezvoltat bateria cu stare solidă cu parametri fascinanţi şi sunt primii din lume care o vor produce în serie într-o fabrică de ordinul gigawaţilor
30 Noiembrie 2024, 19:03 Redacţia PiataAuto.md
Acum două zile, publicam un articol despre o altă companie chineză, SAIC, care anunţase dezvoltarea unei baterii cu stare solidă de generaţia a doua, cu parametri foarte ambiţioşi, şi spuneam acolo că acum în China se duce o mare concurenţă pentru pregătirea de producţia de serie a bateriilor cu stare solidă şi pregătirea pentru marele moment când maşinile electrice produse în China vor trece la noua tehnologie. Din păcate, Europa a scăpat odată trenul cu trecerea la tehnologie LFP, abia în acest an existând discuţii că poate ar fi cazul şi producătorii europeni să treacă masiv la ele. În China, însă, chiar dacă bateriile LFP au performanţe excepţionale deja, mai bune ca litiu-ion NMC, chinezii muncesc de zor la viitorul salt tehnologic, şi la cât de mult s-au intensificat ştirile despre apropierea producţiei de serie mare, putem fi siguri că în maxim 1-2 ani vom vedea deja aceste baterii răspândindu-se masiv pe maşinile chinezeşti, în timp ce producătorii europeni încă vor decide dacă să treacă la LFP sau nu. Acum şi producătorul chinez Geely a anunţat că are dezvoltată o baterie cu stare solidă cu parametri fascinanţi şi are deja în etapa finală de construcţie o linie de producţie în serie mare pentru ea, linie care va porni deja în 2025!
Chery e unul din jucătorii mari din China, având în acest an vânzări de 1,75 milioane de maşini în 9 luni, deci cu cifre de peste 2 milioane de maşini vândute anual şi cu o creştere de peste 20% a vânzărilor de la an la an. Compania îşi vinde maşinile şi pe mai multe ţări europene, inclusiv prin alte mărci pe care le deţine, precum Omoda, Exeed, Luxeed sau Jetour.
Noua sa fabrică de baterii e construită în zona economică şi tehnologică de dezvoltare Wuhu, care e efectiv un soi de parc industria cu multe facilităţi de infrastructură şi acces la materii prime susţinute de stat, pentru a impulsiona dezvoltarea şi producţia unor tehnologii noi strategice. Capacitatea de producţie a noii fabrici e de 1,25 GWh de baterii anual, de aici venind şi noţiunea de fabrică de ordinul gigawaţilor. O asemenea cifră poate fi exprimată şi în numărul de maşini pe care bateriile produse aici le-a putea echipa — dacă o maşină ar avea în mediu baterii de 70 kWh, iar cifra de 1,25 GWh este egală cu 1.250.000 kWh, atunci doar linia de producţie inaugurată la începutul anului 2025 ar putea echipa aproape 18.000 maşini electrice anual baterii cu stare solidă. Chery e prima companie din lume cu o linie de producţie atât de mare pentru bateriile cu stare solidă, spun chinezii, iar fabrica e prevăzută să poată fi extinsă la 5 GWh.
Cele mai interesante lucruri vin la parametrii bateriilor Chery, care vor fi produse la această fabrică. Inginerii Chery au dezvoltat deja trei generaţii de baterii cu stare solidă, pe care le vor implementa în producţie gradual, dar pentru care ştiu deja parametrii.
Prima generaţie, producţia căreia va începe imediat după inaugurarea liniei de producţie, a avea o densitate energetică de 280 Wh/kg, însă deja în anul 2025 se va trece la producţia bateriilor cu stare solidă de generaţia a doua, la 400 Wh/kg! În China, noţiunea de baterii cu stare solidă de prima generaţie e aplicată deseori bateriilor care nu au electrolit total solid, cu un soi de gel, în timp ce generaţia a doua presupune deja un electrolit absolut solid, cu beneficiile complete ale acestei tehnologii — puteri imense de încărcare păstrate la un diapazon imens de temperaturi, minimizarea riscurilor de incendii şi reducerea pierderilor prin căldură, evitarea formării dendritelor în timp în electrolit, cum se întâmplă la bateriile cu electrolit solid, ceea ce duce la degradarea capacităţii bateriei. Respectiv, bateriile cu stare solidă nu formează aceste depuneri şi practic nu degradează în timp.
Foto: Electrolit solid, care separă anodul de catod într-o baterie cu stare solidă
Pe lângă bateria de 400 Wh/kg, pe care chinezii deja spun că o au dezvoltată şi vor finaliza şi testele pentru ea până la sfârşit de an, la sfârşitul anului viitor tot ei ar urma să lanseze şi bateria cu stare solidă de generaţia a treia, cu 500-600 Wh/kg. Bateria de 400 Wh/kg va putea fi încărcată cu putere de 6C, iar cea ulterioară e posibil să ofere un factor şi mai mare. Totodată bateria de 400 Wh/kg poate asigura această putere mare de încărcare într-un diapazon de temperaturi exterioară de la -40 la +65 grade Celsius!
Sunt parametri absolut fascinanţi, care trebuie puşi în context, pentru a-i înţelege şi mai bine. La 400 Wh/kg, o baterie medie pentru o maşină, de 70 kWh, ar cântări doar 175 kg! Asta e de circa 2,5-3 ori mai puţin decât cântăresc bateriile actuale, şi i-ar asigura oricărei maşini o greutate totală mult mai mică, ceea ce i-ar reduce consumul şi i-ar mai adăuga autonomie.
Chery spune că mărimea optimă a unei asemenea baterii ar fi mai mare, cât să asigure 1.200 km de autonomie, ceea ce, la un consum mediu de 14 kWh/100 km, spre exemplu, ar însemna că e nevoie de o baterie de 168 kWh net. Sună ca o cifră imensă, pentru că ne putem aminti că la Hummer EV bateria sa de 212 kWh net cântăreşte 1,7 tone, deci, dacă am raporta direct acea greutate la o capacitate de 168 kWh, ar trebui să avem o baterie ce-ar cântări 1.350 kg! Însă cu o densitate energetică de 400 Wh/kg, bateria chinezilor va cântări doar 420 kg, deci de 3,2 ori mai puţin! Acum până şi bateriile cu o capacitate medie ale multor maşini cântăresc mai mult de 420 kg.
Deci e super impresionant să ai o maşină electrică mult mai uşoară decât cele actuale, care îţi oferă 1.200 km autonomie şi care se poate încărca cu 6C de la -40 la +65 grade. Ce înseamnă 6C? O putere egală produsul dintre cifra 6 şi cifra capacităţii bateriei, în cazul la 168 kWh cifra de 6C fiind de 6x168, deci 1 MW practic. Chinezii încă n-au staţii de 1 MW pentru maşini, doar până la 500-700 kW, dar se va ajunge şi acolo. Însă deja cu staţiile actuale în 5 minute se va putea pune suficientă energie, cât se parcurgă 400 km. La un consum de 14,5 kWh/100 km, asta înseamnă 87 kWh în 5 minute, iar la nivelul unei ore ajungem la aceeaşi putere de 1 MW.
Durata de viaţă a acestei baterii va fi de minim 3.000 cicluri garantat, ceea ce înseamnă că, la o medie de încărcare chiar şi de 5 minute pentru cei 400 km, bateria va ţine 1,2 milioane km. La o medie mai realistă de 700 km, dintr-o autonomie de 1.200 km, bateria va rezista fără probleme peste 2 milioane de km, conform acestor afirmaţii.
Şi toate astea sunt valabile pentru bateria pe care chinezii deja finalizează s-o testeze şi spun că o pun în producţie în 2025. Bateria de generaţia a 3-a, ce va fi produsă peste 1 an, cu 500-600 Wh/kg, va duce toţi aceşti parametri cu minim 20-25% mai sus în evoluţie.
Deci, în China, următorul salt tehnologic în maşinile electrice este pe cale să se întâmple. Europa, în contextul problemelor Northvolt, a cam ratat şi acest tren, din păcate, doar BMW mai având şanse reale să surprindă în 2025 cu noile baterii de origine Rimac, din colaborarea sa. În rest, putem să ne imaginam cum va arăta oferta unui VW electric dintr-un showroom din China în anul 2025 sau 2026, cu baterie litiu-ion NMC după tehnologia anului 2019, care promite să se încarce o oră şi oferă vreo 280-300 km autonomie reală, în timp ce alături va sta un Chery, Omoda sau Luxeed cu o baterie ce se încarcă în 5 minute pentru 400 km şi cu o autonomie totală de 1.200 km.