Douăzeci de şoferi au rămas blocaţi pe un drum înzăpezit de munte, fără reţea mobilă, după ce au ascultat sugestia sistemului GPS de a ocoli un ambuteiaj în SUA
26 Noiembrie 2024, 11:41 Redacţia PiataAuto.md
Sistemele de navigare moderne, inclusiv cele bazate pe aplicaţii mobile, au acces la date în timp real despre cât de intens e traficul pe o porţiune sau alta de drum, tocmai de asta, când sesizează formarea unui ambuteiaj mare pe traseul de mai departe, acestea recalculează adeseori ruta şi sugerează trasee alternative pentru a evita aglomeraţia din faţă. Exact asta s-a întâmplat săptămâna trecut pe o autostradă din statul Oregon, SUA, când sistemele de navigare ale mai multor şoferi le-au propus să o ia pe un drum alternativ de munte, pentru a evita ambuteiajul format în faţă pe autostrada I-84.
Doar că acele sisteme de navigare au observat doar lipsa traficului pe acel drum de munte şi au calculat distanţa şi timpul necesar pe acolo, fără a lua în calcul că în condiţii de iarnă acel drum era deja înzăpezit. Douăzeci de şoferi au ascultat, totuşi, sugestia sistemului de navigare şi au luat-o pe acolo.
Odată ce au tot urcat mai sus şi s-au pomenit pe un drum înzăpezit, maşinile au înaintat tot mai greu, până au ajuns într-o zonă în care s-au blocat şi n-au mai putut ieşi de acolo. Situaţia era agravată şi de faptul că acolo nu exista semnal pentru reţelele de telefonie mobilă, iar astfel şoferii nu putuseră apela serviciile de intervenţie, care să-i ajute să iasă de acolo.
Însă peste mai mult timp, cineva şi-a dat seama că iPhone-urile au funcţie de apelare SOS, care foloseşte semnalul sateliţilor, nu a turnurilor de telefonie mobilă, pentru a notifica serviciile de urgenţă, transmiţând şi coordonatele. Astfel, cei de la urgenţe au primit prima notificare, urmată de un şir de alte notificări de la alte telefoane din acelaşi loc.
Iniţial, salvatorii au crezut că e vorba de o maşină aflată într-o situaţie excepţională, cu mai mulţi oameni la bord, iar telefoanele lor ar fi trimis unul câte unul semnalele. Ulterior, au aflat că de fapt acolo se aflau, de fapt, 20 de maşini, fiecare cu unul sau mai mulţi oameni la bord.
A urmat o operaţiune de scoatere a maşinilor blocate din acea regiune, numită Ruckle Road, ce a durat până noaptea târziu. Evacuarea s-a făcut cu un vehicul cu şenile, ajutat şi de un tractor cu roţi şi cu utilaj de curăţare.
Autorităţile din acea regiune au amintit, astfel, că în condiţii de iarnă, dacă traficul pe o autostradă e blocat o perioadă din cauza vremii, sugestiile alternative sugerate de sistemul de navigare trebuie evaluate atent, or, dacă drumurile mari au probleme de înaintare, e şi mai posibil ca cele mici, la mare altitudine, să fie şi mai problematice. Respectiv, uneori e cazul şi de a nu urma îndrumările acestor aplicaţii de navigare.
În acest caz, fără acel semnal de satelit şi funcţiile telefoanelor care se bazează pe ele, acei oameni ar fi putut sta o lungă perioadă de timp blocaţi acolo cu maşinile lor, ceea ce putea fi mult mai periculos pentru ei. Drumul a fost închis ulterior pentru perioada cât condiţiile meteo nu fac posibilă traversarea lui în siguranţă.