După anunţul Stellantis de închidere a unei fabrici, guvernul Marii Britanii va revizui cotele obligatorii impuse pentru maşinile electrice
28 Noiembrie 2024, 13:20 Redacţia PiataAuto.md
Ieri dimineaţă scriam într-o ştire că Stellantis a decis închiderea fabricii sale din Luton, Marea Britanie, iar şeful Stellantis, Carlos Tavarez, a indicat drept motiv impunerea cotelor obligatorii pentru maşini electrice, care nu sunt aliniate cu cererea de pe piaţă şi astfel pun producătorii în situaţia de a fi pasibili de penalităţi uriaşe, de 15.000 lire pentru fiecare maşină cu combustie ce depăşeşte cota. Tavarez a spus că a încercat în repetate rânduri să convingă guvernul britanic să revizuiască aceste limite sau să ia în considerare şi maşinile produse la fabricile britanice, dar exportate peste hotarele ţării, sau cel puţin să combine cotele autoturismelor cu cele ale flotelor, dar nu a fost auzit. Semnale similare s-au făcut auzite în ultimul timp şi la nivelul mai multor producători din Marea Britanie, iar ieri seară guvernul britanic a anunţat că a revizuit aceste cote obligatorii.
În prezent, în Marea Britanie producătorilor li se impune o cotă minimă de 22% c e trebuie să revină autoturismelor pur electrice din totalul de vânzări din această ţară, iar la dubiţe cota minimă e de 10%. Asta înseamnă că producătorii pot vinde maşini hibride sau cu combustie până la maxim 78% din totalul autoturismelor şi până la 90% din totalul dubiţelor. Dacă ajung la final de an în situaţia în care nu pot asigura cota minimă pentru modelele electrice, producătorii sunt impuşi adeseori să acorde reduceri sub pragul de rentabilitate pentru acest modele, doar pentru a acoperi cota minimă, însă nici asta nu ajută întotdeauna. Respectiv, dacă maşinile cu combustie depăşesc cota de 78%, spre exemplu, atunci producătorii trebuie să plătească o amendă de 15.000 lire pentru fiecare automobil cu combustie vândut peste această cotă limită.
Grupul industrial SMMT a estimat că aceste reglementări din Marea Britanie, raportate la situaţia actuală de pe piaţă, vor genera costuri de 6 miliarde de lire în acest an pentru producători sub formă de pierderi de la vânzările sub marja de profit şi de la amenzile impuse pentru neatingerea cotelor.
Într-un asemenea context, grupul industrial a avertizat că atractivitatea Marii Britanii ca un hub de producţie industrială este sub un mare risc, mai mulţi producători fiind impuşi să plece de pe această piaţă sau să-şi închidă fabrici şi să-şi minimizeze activităţile şi vânzările pentru evitarea costurilor aferente acestor reglementări.
Exemplul Stellantis e unul elocvent în acest sens şi a fost cel care a mişcat guvernul să reacţioneze. Anterior Ford a anunţat că va mai concedia 800 angajaţi din Marea Britanie, Nissan a anunţat că va concedia 9.000 angajaţi la nivel global, o parte din ei fiind din Marea Britanie, iar Jaguar nu mai produce niciun automobil pregătindu-se de o nouă epocă electrică, însă pauza de producţie, conform ultimelor informaţii, ar putea dura tocmai până la începutul anului 2026!
Evoluţia actuală a pieţei din Marea Britanie şi estimările pieţei arată că anul acesta se va atinge o cotă de circa 18,7% a maşinilor electrice, neajungându-se la cele 22% dorite. Acelaşi grup SMMT spune că doar reducerile oferite maşinilor electrice în acest an vor cuantifica 4 miliarde de lire, iar şeful SMMT, Mike Hawes spune că nu mai putem merge pe această abordare pentru maşinile electrice, când producătorilor li se spune voi fabricaţi-le, şi cumpărătorii voi veni, întrucât cumpărătorii nu vin în număr suficient, iar producătorii nu pot fi cei care subvenţionează prin reduceri această piaţă de unii singuri.
Conform reglementărilor britanice, numite adeseori la pachet drept EV mandate cota minimă impusă maşinilor electrice trebuia să crească gradual până în 2030, ajungând la 80%, pentru ca apoi să se ajungă şi la interdicţia totală de vânzare a maşinilor care au doar motoare cu combustie.
Ministrul de Comerţ şi Industrie din guvernul britanic, Jonathan Reynolds, a declarat ieri că vrem ca maşinile electrică să fie cumpărate şi să aibă o cotă tot mai mare, dar vrem să păstrăm şi locurile de muncă. Decarbonizarea nu trebuie să însemne dezindustrializare. Acesta a promis că se va consulta cu reprezentanţii industriei pentru a ajunge la o revizuire corectă a limitelor, însă a spus că ţintele pentru 2030 vor rămâne deocamdată valabile.