După ce a redus producţia de maşini electrice la fabrica din Germania, Ford anunţă că va mai concedia 4.000 de angajaţi în Europa
21 Noiembrie 2024, 13:36 Redacţia PiataAuto.md
În ultimul an, anunţurile unor concedieri masive la Ford în Europa au fost atât de multe, încât de fiecare dată informaţia trebuia verificată dacă e vorba de noi etape de concedieri sau de continuarea celor anunţate anterior. Însă de cele mai multe ori a fost vorba de noi şi noi mii de angajaţi concediaţi. După anunţarea strategiei de renunţare la majoritatea modelelor cu combustie care generau vânzări mari în Europa, precum Focus şi Fiesta, şi după anunţarea reorientării spre maşini electrice cu retehnologizarea fabricii din Cologne (Koln) şi specializarea ei în fabricarea de modelee electrice simultan cu oprirea totală a producţie de maşini la fabrica din Saarlouis, unde se asambla Focus, lucrurile au luat-o la vale la Ford. Lucrurile au evoluat total nefast, şi maşinile electrice ale celor de la Ford, care trebuiau să asigure revigorarea vânzărilor, au eşuat să facă asta. Chiar dacă sunt modele noi pe piaţă, cererea pentru Explorer şi Capri, două SUV-uri electrice bazate pe W ID.4, e mult mai mică decât şi-ar fi dorit Ford, aşa că acum o săptămână Ford anunţa reducerea producţiei la fabrica din Cologne. Acum compania a anunţat şi noi concedieri.
De această dată Ford anunţă că va concedia încă 4.000 de angajaţi din Europa, indicând drept motive cererea cu mult peste aşteptări a modelelor sale electrice pe piaţa europeană şi concurenţa din partea producătorilor chinezi pe aceeaşi piaţă.
Cei 4.000 de angajaţi înseamnă 14% din forţa de muncă a celor de la Ford, care a mai rămas în Europa. Din cele 4.000 de locuri de muncă, 2.900 vizează Germania, la fabrica din Cologne. Alţi 800 de angajaţi vor fi concediaţi în Marea Britanie, iar 300 din alte regiuni ale Europei.
Din câte putem identifica, e cel de-al 4-lea val de concedieri anunţate de Ford în acest an în Europa. Primul val fusese anunţat în februarie 2023 şi a început a fi implementat în acest an, vizând 3.800 angajaţi din Europa, 2.300 dintre care în Germania, din cei 3.800 de angajaţi tocmai 2.800 fiind ingineri şi oameni ce munceau la dezvoltare de noi modele. La începutul acestui an, încă 3.500 angajaţi au fost anunţaţi că or fi concediaţi de la fabrica din Saarlouis, dar Ford menţiona atunci că o parte din această cifră era vizată şi de planul de acum un an.
Apoi, în iunie Ford a anunţat că mai concediază 1.600 angajaţi de la fabrica din Spania, după ce anul anterior mai concediase 1.100 angajaţi încă înainte de marele plan de tranziţie la maşini electrice. La final de iunie, Ford a mai anunţat încă nou val de concedieri, de ordinul miilor, fără a specifica, însă, numărul clar. Iar atunci Ford promitea că în curând urma să fie lansat modelul electric Capri şi lucrurile vor reîncepe a fi optimiste în cadrul companiei.
Dar n-a fost să fie aşa. Noul SUV electric cu siluetă de coupe şi-a atribuit un nume de model legendar din istoria Ford, ceea ce a născut mai multe controverse decât admiraţie. Şi întrucât ingineria acestui model e una de pe un model VW lansat acum câţiva ani, care a trecut prin multe probleme de soft şi imagine cu degradarea rapidă bateriilor în primul an de exploatare, cumpărătorii nu s-au înghesuit pentru noul Ford Capri. Plasat în producţie în septembrie la fabrica din Cologne, deja în noiembrie Ford a anunţat că e nevoit să reducă producţie şi să trimită angajaţii câte o săptămână acasă, iar o altă săptămână să muncească, tot la turaţi reduse, într-un regim intermitent de funcţionare a fabricii. Dacă un producător e nevoit să reducă producţia unui model la doar 2 luni de la lansare, e un semn absolut clar de eşec şi de calculări şi estimări greşite făcute de acel producător.
Iar acest nou eşec vine acum cu noi efecte pentru 4.000 de oameni şi familiile lor. Sau cel puţin cei 2.900 de oameni concediaţi la fabrica din Cologne, din Germania, sunt o cauză directă a cererii slabe pentru modelele electrice Capri şi Explorer. În Marea Britanie, cei 800 de angajaţi vor viza mai ales structuri financiare aferente vânzărilor şi funcţii administrative de toate nivelurile. Iar divizia Ford din Marea Britanie a ţinut să menţioneze că angajaţii de la fabrica Ford de motoare diesel din Dagenham, de lângă Londra, şi hub-ul său de electromotoare nu vor fi afectaţi. Deci, paradoxul e că muncitorii care mai fabrică motoare diesel pentru dubiţele Ford sunt acum într-o poziţie mai sigură decât cei de la fabrica Cologne din Germania, transformată într-o fabrică tehnologizată exemplară după o investiţie de 2 miliarde de dolari.
Vicepreşedintele Ford în Europa, Peter Godsell, a menţionat că cererea mică pentru modeele Ford e cauzată şi de competiţia din China, iar noi simţim că nu concurăm în condiţii egale cu chinezii în Europa, odată ce ei sunt subvenţionaţi masiv. Pe lângă asta, însă, Ford are în Europa doar 3 modele electrice, exceptând modelele destinate flotelor, unul din care e Mustang Mach-E, care şi-a mai pierdut din prospeţime, şi altele două tot SUV-uri, dar create pe platforme nu tocmai geniale de la VW. Şi Ford se arată cumva indignat că mişcarea lor de badge engineering nu generează vânzările pe care le aşteptau. Şi preţurile acestor modele nu sunt tocmai cele mai accesibile, Capri pornind de la 45 mii euro în Germania, iar cu opţionale sare de 50 mii.
Între timp, cota de piaţă a celor de la Ford a mai scăzut în ultimele luni de la 3,4 la doar 3,3%. Acum un an ea era de 4,3%. Deci, într-un singur an Ford a pierdut un sfert din vânzările sale din Europa.