Grupul german Schaeffler a anunţat închideri de fabrici în Austria şi Marea Britanie şi concedieri în România şi Slovacia
27 Noiembrie 2024, 17:41 Redacţia PiataAuto.md
La începutul lunii noiembrie, scriam că grupul german Schaeffler, unul din cei mai mari furnizori auto din industrie, anunţa concedierea a 4.700 angajaţi din Europa şi închiderea a două fabrici. Atunci Schaeffler nu menţiona care fabrici vor fi închise, însă spunea că 2.800 de angajaţi din cei 4.700 sunt de la 10 fabrici din Germania. Acum Schaeffler a publicat noi detalii despre planul său, din care aflăm că şi fabrica din Braşov, România, e vizată de planurile de concedieri.
La începutul lunii, Schaeffler menţiona că 1.900 de angajaţi de la 5 fabrici din Europa vor fi concediaţi, două dintre aceste fabrici fiind închise total. Cele două fabrici care or fi închise sunt localizate în Austria şi Marea Britanie.
Cea mai afectată divizie e cea responsabilă de rulmenţi şi soluţii industriale, iar fabrica din Austria, localizată în Berndorf, face parte din această divizie, ea fabricând rulmenţi de diverse tipuri, de la cei destinaţi roţilor la cei pentru cutii de viteze, dar şi rulmenţi de mari dimensiuni, folosiţi la camioane, utilaje de construcţie şi minerit. Fabrica e relativ mică şi nu mai poate face faţă unei cereri volatile pe piaţă, situaţia fiind agravată de costurile mari energetice şi de presiunea concurenţei, adusă de producătorii chinezi.
A devenit imposibil să mai facem faţă costurilor crescânde la resurse energetice şi la cele de salarizare din ultimi ani, prin impunerea unor creşteri similare clienţilor noştri. Din acest motiv, elementele care erau fabricate la Bendorf, în Austria, vor fi strămutate în alte locuri de producţie cu costuri mai competitive din Europa, China şi restul Asiei. — se spune în comunicatul celor de la Schaeffler.
Fabrica din Braşov, România, va avea de suferit prin reprofilarea activităţii sale. Rulmenţii standard vor fi fabricaţi în Asia, iar la Braşov nu se vor mai fabrica nici coliviile de rulmenţi, care vor fi concentrate la aceeaşi fabrică din Asia. În schimb, unele produse industriale pentru clienţii europene vor fi fabricate la Braşov.
De asemenea, mai multe produse care erau fabricate anterior la fabrica germană din Homburg vor fi relocate pentru producţie la Braşov. În Homburg se produc în prezent elemente rotative pentru motoarele cu ardere internă, elemente de pretensionare şi componente pentru sistemele mechatronik pentru cutii de viteze. Producţia unor elemente similare de la fabrica din Taoyuan, Taiwan, va fi relocată în România, iar astfel fabrica din Braşov va deveni un centru global pentru aceste componente. Odată cu asta se vor face investiţii la linia de producţie pentru adaptările necesare. Vor exista şi concedieri la Braşov, însă numărul acestora ar urma să fie mai mic, după cum sugerează Schaeffler, fără a oferi o cifră exactă. Presa locală din Braşov vehiculează o cifră de până la 800 oameni.
Vor exista concedieri şi reorganizări şi la fabrica din Kysuce, Slovacia, care va primi liniile de producţie demontate de la fabrica austriacă închisă şi a prelua sarcinile acesteia. Totodată fabrica îşi va păstra rolul pentru produse-cheie destinate motoarelor cu ardere internă şi sistemelor hibride. Investiţiile în campusul R&D alăturat fabricii or continua, acolo fiind elaborate inovaţii pentru viitorul propulsie electrice.
Şi, în fine, fabrica din Sheffield, Marea Britanie, care fabrică acum componente de suspensie şi ambreiaje, va fi închisă. Schaeffler spune că maşinile au migrat mult spre cutii automate, iar cererea pentru ambreiaje clasice e mult mai mică, prin urmare a luat decizie de a elimina cu totul acest segment de produse din gama sa, lăsând doar producţie limitată la fabricile din Ungaria şi India.