Honda a construit în Japonia prima sa fabrică de baterii cu stare solidă, cu startul producţiei de test planificat pentru următoarele luni

22 Noiembrie 2024, 12:33
Redacţia PiataAuto.md
Cultura japoneză e diferită faţă de cea din multe alte părţi ale lumii, şi adeseori ea presupune muncă asiduă, făcută profund, cu puţină laudă despre ea înainte de a fi dusă la bun sfârşit. Abia când există satisfacţia unei munci profunde împlinite, îţi poţi anunţa cu mândrie rezultatul. Şi anume asta pare să fi făcut cum şi Honda, când a făcut un anunţ surpriză despre construcţia primei sale fabrici care va produce baterii cu stare solidă.
Deci, nu vorbim despre un şef Honda care să fi ieşit şi să-şi fi anunţat intenţiile sau decizia de a construi această fabrică, sau despre fotografii cu prima piatră de temelie, ci despre o primă fabrică pilot deja construită şi cu toată linia de producţie deja echipată, gata de ultimele testări şi de startul producţiei de test! Şi asta în timp ce toată lumea abia tatonează şi testează acest teren al bateriilor cu stare solidă cu experimente în laborator.
Marele avantaj al baterilor cu stare solidă e în electrolitul lor solid, aici fiind vorba de stratul separator dintre anod şi catod. De obicei electrolitul e unul lichid sau sub forma unui gel, iar electronii trebuie să circule prin el în procesul de încărcare şi descărcare a bateriei. Cu cât puterea e mai mare, cu atât fluxul de electroni e mai mare şi atunci apar electronii care sunt reţinuţi în acest material şi încep a forma dendrite în timp, ceea ce reduce din performanţa bateriei, atât la puterea încărcării, cât şi la capacitatea de stocare. De asemenea, când e foarte frig, acest lichid sau gel devine mai vâscos şi mai puţin permeabil pentru electroni, de asta bateriile nu pot fi încărcate la aceeaşi putere în condiţii de ger, iar forţarea lor poate duce la o degradare mai rapidă întrucât mai mulţi electroni vor fi captaţi în acel electrolit aproape solidificat.
Foto: Formare de dendrite într-un electrolit lichid

Bateriile cu stare solidă, pe de altă parte, aplică un electrolit absolut solid, doar că, pentru ca acesta să nu devină un izolator contează foarte mult materialul şi textura până la nivel microscopic. În lume există deja baterii cu stare solidă produse în Europa, pentru autobuze Mercedes, dar acolo se aplicau primele iteraţii de materiale, care nu erau foarte permeabile, aşa că acele baterii vin la pachet cu o putere de încărcare nominală mult mai mică decât cele litiu-ion. În ultimii ani, însă, s-au făcut nenumărate avansări în domeniul bateriilor cu stare solidă, de a zeci de companii, şi multe din ele au ajuns deja la elaborări finale, pe care le testează intens şi unele au trecut de simularea a 1 sau chiar 2 milioane de kilometri parcurşi, demonstrând o rezilienţă excelentă şi fiind aşteptate deja în producţia de serie în următorii ani.
Şi Honda se pare că a avansat în mod independent în această tehnologie, întrucât cu ajutorul noii sale fabrici de 27.400 metri pătraţi, vrea să testeze mici variaţii de compoziţie şi textură, doar că va testa totul direct în episoade ce imită producţia de serie, pentru a înţelege din start şi cât de fezabilă e fabricarea fiecărei variaţii în număr mare, şi cât de consecventă poate fi această producţie de serie, pentru a asigura consistenţa impecabilă dorită.
E o abordare foarte diferită a inginerilor niponi, întrucât de obicei se merge pe fabricarea manuală, cu utilaje de scară mică, a primelor exemplare de baterii pentru a ajunge la compoziţia dorită, după care se caută soluţii de a pune totul în producţia la scară mare. Aici, însă, practic fiecare modificare făcută va fi testată deodată cu linia de producţie pregătită pentru aceste ajustări şi se va verifica din start ce calitate şi consecvenţă poate fi asigurată printr-un proces la scară mare de producţie, dar şi ce cost final de producţie se poate asigura. Iar asta va face posibil ca imediat după deciderea variaţiei cele mai bune, Honda să poată da startul producţiei de serie adevărate şi implementarea pe modelele sale electrice de serie!
Asta va da un avantaj imens viitoarelor modele electrice Honda, întrucât performanţele or fi imediat net superioare, făcând un salt imens în tehnologia care contează cel mai mult în mobilitatea electrică. Honda e foarte încurajată în prezent de vânzările neaşteptat de bune a modelului său Prologue, lansat în SUA în colaborare cu cei de la GM, şi probabil japonezii au înţeles că există totuşi o piaţă mare pentru maşinile electrice, iar oamenii au încredere în reputaţia Honda pentru a le cumpăra.
Foto: Honda Prologue, un model electric cu un succes neaşteptat de mare la vânzări în SUA

Şi dacă viitoarele maşini vor veni şi cu ingrediente inginereşti mai avansate decât a altor producători, vor putea crea acel efect frumos de VTEC de altă dată, când motoarele Honda şi-au căpătat o reputaţie admirabilă.
Foto: Imagine din interioul noii fabrici de baterii cu stare solide Honda

Mai mult ca atât, inginerii Honda spun că noile baterii cu stare solidă vor fi folosite şi la motocicletele Honda, dar şi la avioanele pe care divizia de aeronautică a companiei le produce. Genială mişcare, deci, iar în ianuarie 2025 va şi demara producţia de test a acestor baterii la noua fabrică Honda.
7
3,836
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!