Hyundai a lansat noul Ioniq 9, un SUV electric cu 7 locuri, o baterie uriaşă şi o autonomie potrivită călătoriilor lungi
21 Noiembrie 2024, 09:53 Redacţia PiataAuto.md
Hyundai a lansat noul Ioniq 9, un model aşteptat de ceva timp încoace, care completează gama de modele electrice Hyundai cu un SUV imens cu 7 locuri, croit să poată servi drept singura maşină într-o familie mare, fiind potrivit şi călătoriilor lungi. Partea cea mai intrigantă la orice model electric Hyundai sau Kia din ultimii ani e tehnologia, or, sud-coreeni au demonstrat constant în aceşti ani că au o abordare inginerească mult mai profundă şi mai avansată decât aproape toţi producătorii germani sau niponi.
Fireşte, noul Hyundai Ioniq 9 are multe din elementele sale tehnice comune cu Kia EV9, dar sud-coreenii au ajustat destul de mult cele două modele, chiar şi la nivelul bateriei, astfel încât ele să nu fie două modele cu paralele tehnice între ele.
Noul SUV electric va avea, astfel, o baterie litiu-ion NMC cu o capacitate de 110,3 kWh, încadrată în podeaua lungă şi plată. Partea şi mai curioasă e că în ciuda dimensiunilor sale uriaşe, Hyundai Ioniq 9 promite un consum de doar 19,4 kWh/100 km, pentru versiunea incipientă. Matematica simplă ne spune că un asemenea consum ar trebui să rezulte în maxim 568 km autonomie, însă Hyundai dă o altă cifră la autonomia maximă pentru acea versiune, şi anume 620 km. Pentru a avea această autonomie din 110,3 kWh de energie utilizabilă, consumul ar trebui să fie de 17,7 kWh/100 km. Or, la un consum de 19,4 kWh/100 km, a fi nevoie de o baterie de 120,3 kWh.
Ca şi Ioniq 5 sau Ioniq 6, noul Hyundai Ioniq 9 are o arhitectură de 800 volţi, datorită căreia încărcarea se poate face cu puteri de până la 350 kW. Astfel, o încărcare de la 10 la 80% va dura 24 minute.
Versiunea incipientă a lui Ioniq 9 va avea un singur electromotor, poziţionat pe puntea spate, cu o putere de 160 kW, deci 218 CP. Pentru o asemenea maşină mare şi grea, poate părea o versiune relativ submotorizată. Cifra de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de 9,2 secunde pentru această versiuni confirmă această supoziţie.
Va exista şi o versiune Long Range AWD care va avea acelaşi motor pe puntea spate, dar va primi şi un motor de 70 kW sau 95 CP pe puntea faţă. Acceleraţia până la prima sută în acest caz va fi de 6,7 secunde, or, puterea totală va trece de 300 CP deja.
Şi, în fine, va exista şi o versiune Performance AWD, care a avea motoare de 160 kW pe ambele punţi, iar astfel puterea totală ar depăşi 430 CP. Menţionăm aceste cifre cu aproximaţie, pentru că Hyundai le menţionează separat pentru fiecare punte, iar la modelele electrice uneori puteri motoarelor nu se sumează pur şi simplu din cauza limitărilor la baterie. Aici, cu o arhitectură de 800 volţi aceste limitări n-ar trebui să existe, mai ales la aceste valori, de aceea prezumăm că ele se vor suma, totuşi. Apropo, versiunea Performance AWD va ajunge la prima sută în 5,2 secunde.
Deci, configuraţiile de motoare şi puteri sunt axate spre un diapazon ce porneşte din zona mai practică şi ajungă spre una mai condimentată, iar practicismul vine şi din configuraţia interiorului, cu multe funcţii disponibile pe mult timp chiar şi atunci când maşina e staţionară, de la climatizare pe bază de pompă de căldură până la prize, inclusiv de 12 volţi, care-şi iau şi-şi convertesc energia direct din bateria mare, nu din cea de 12 volţi, iar astfel maşina nu riscă descărcarea bateriei în staţionări lungi.
În interior există scaune cu masaj, iar scaunele de pe rândul doi pot fi întoarse în direcţie inversă, cu faţa spre bancheta de pe rândul 3, creându-se astfel o zonă de lounge neobişnuit de confortabilă pentru un SUV. Asemenea funcţii erau disponibile de obicei doar în van-urile mai mari, de genul lui V-Class.
Hyundai nu anunţă greutatea totală a noului model, menţionând doar că el poate tracta 2.500 kg după el, dar, judecând după dimensiuni şi mărimea bateriei, cel mai probabil vorbim de minim 2,7-2,8 tone de masă proprie.
Versiunile cu tracţiune integrală pot ajunge la 200 km/h viteză maximă, iar versiunea Long Range AWD, cea cu motorul de 70 kW pe puntea faţă, va avea o autonomie de 536 km.
E curios că, în ciuda siluetei sale rectangulare, Hyundai Ioniq 9 e o maşină neaşteptat de aerodinamică, având un coeficient de 0,259, dacă e echipat cu oglinzi digitale. Maşina are izolare fonică triplă în locurile cheie, spun cei de la Hyundai, iar asta, împreună cu geamurile duble, ar trebui să asigure un silenţiozitate excepţională la bord în călătorii.