În Moldova contractele de vânzare-cumpărare a maşinilor se pot genera şi perfecta online fără a merge la un birou de înmatriculare
30 Noiembrie 2024, 12:41 Redacţia PiataAuto.md
Agenţia Servicii Publice din Moldova a lansat ieri opţiunea de generare şi perfectare online a contractelor de vânzare-cumpărare a maşinilor, fără a mai fi nevoie să de meargă la un birou de înmatriculare, cu condiţia că ambele părţi au semnătură digitală calificată şi cu condiţia că valoarea tranzacţiei nu depăşeşte 685.000 lei, echivalentul a circa 35.500 euro. Mai mult ca atât, şi generarea unui nou certificat de înmatriculare pe noul proprietar poate fi făcută la fel.
Foto: Şeful ASP; MIrcea Eşanu, la lansarea de ieri a noului serviciu
Mai există câteva condiţii adiţionale pentru ca acest serviciu online să poată fi accesat, precum faptul că ambele părţi trebuie să deţină cetăţenia Republicii Moldova (deci să existe date despre ei înregistrate în sistemul informaţional), dar şi faptul că în rol de cumpărător poate fi doar o persoană fizică, în timp ce vânzătorul poate fi persoană fizică sau o companie.
De asemenea, efectuarea tranzacţiei online presupune păstrarea aceluiaşi număr de înmatriculare pe automobil, or, în caz contrar, dacă se doreşte un număr nou, va fi nevoie de mers pe metoda veche, cu deplasare la un birou de înmatriculare.
Vehiculul vândut trebuie să fie echipat cu plăcuţe de tip actual, pentru ca acest lucru să fie posibil, deci emise după anul 2015. Maşinile noi, aflate la prima înmatriculare, nu pot trece prin această procedură digitală.
Vânzarea poate fi făcută atât direct de vânzător, cât şi prin împuternicire (procură), dar şi această împuternicire trebuie să fie emisă digital prin sistemul MPower de către proprietarul de jure al automobilului.
Noua funcţie e disponibilă pe platforma de servicii guvernamentale servicii.gov.md, în secţiunea Transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului. La accesare se va solicita autentificarea în sistem cu semnătura digitală calificată, după care se merge la un pas de completare a datelor, multe din ele fiind completate automatizat din informaţiile existente în sistem, inclusiv cele disponibile despre automobilul vândut. La finalizarea completării se generează o cerere şi un draft de contract, pe care-l primeşte şi cumpărătorul pe mail, cu link pentru semnare.
Foto: Aşa va arăta contractul digital de vânzare-cumpărare a unui automobil, demonstrat ieri de ASP
În mod similar, cumpărătorul va avea 5 zile la dispoziţie pentru a revizui contractul şi a decide dacă rea să-l semneze, după care, dacă nu e semnat, tranzacţia e anulată automat. Dacă e semnat, atunci cumpărătorul primeşte apoi şi o notă de plată prin sistemul MPay, unde poate achita suma necesară, fie prin aplicaţiile bancare de plată, fie printr-o interfaţă universală de achitare cu cardul a sistemului guvernamental MPay. Iniţierea contractului de vânzare-cumpărare şi semnarea lui e posibilă doar dacă autovehiculul nu are vreo interdicţie aplicată asupra sa.
După semnarea cu succes a contractului şi efectuarea plăţii, cei de la Agenţia Servicii Publice vor face şi verificări suplimentare privind corectitudinea şi legalitatea tranzacţiei de la distanţă şi vor bifa validarea finală a tranzacţiei, despre acest fapt fiind informate pe mail ambele părţi. De obicei, validarea ar putea dura de la câteva ore, până în ziua următoare lucrătoare. După aceeaşi validare, sistemul MPay va dispune evirarea banilor în contul bancar al Vânzătorului, confirmat de el în momentul completării cererii
Odată cu validarea, ASP transmite şi o comandă pentru perfectarea unui nou certificat de înmatriculare obişnuit, din plastic, pe numele noului proprietar, dar în acelaşi timp în aplicaţia serviciilor publice EVO devine deja disponibil un certificat de înmatriculare digital provizoriu. Singura deplasare la un birou ASP rămâne a fi cea pentru ridicarea plasticului când acesta e gata, dar asta poate fi făcut de obicei în interval de o lună după ce acesta e pregătit.