În România va fi construită una din cele mai mari centrale de baterii din Europa, iar bateriile pentru ea ar putea fi produse atât în România, cât şi în Polonia
9 Noiembrie 2024, 15:20 Redacţia PiataAuto.md
Piaţa energetică a României are mare nevoie de soluţii adiţionare de stocare a electricităţii, pentru a putea îngloba mai multă energie regenerabilă şi a evita zilele cu supraproducţie nefolosită în sistem. În luna aprilie a acestui an, scriam că în Constanţa, România, a fost construită cea mai mare centrală de baterii din România, ea fiind şi prima din Europa cu 100% baterii şi componente fabricate local, pe continent, bateriile venind atunci tot din România, de la compania Prime Battery Technology. Centrala inaugurată atunci e deţinută şi operată de compania Monsson, iar acum aceeaşi companie a depus Agenţia de Protecţie a Mediului din Constanţa solicitarea pentru permisul de mediu pentru o nouă centrală imensă, care va deveni una din cele mai mari din Europa.
Foto: Centrala inaugurată în aprilie în Constanţa
Ca să înţelegem diferenţa uriaşă de scalare, centrala inaugurată în aprilie avea 24 MWh capacitate de stocare şi 6 MW putere livrată în sistem. În planurile companiei, însă, se presupune că ea va fi treptat mărită până la 216 MWh şi deja sunt în plină desfăşurare lucrările pentru a o mări la 96 MWh în prima etapă.
Noua centrală pentru care s-a solicitat permis de mediu are, însă, o capacitate de stocare de 2.016 MWh, de peste 2 GWh de stocare. Cu doar 1-2 ani în urma, o asemenea cifră ar fi calificat-o drept pretendentă la un record mondial, însă acum mai există proiecte de asemenea talie aprobate pentru construcţie. Spre exemplu, cel mai mare proiect aprobat la acest moment în Europa are o capacitate de 2,4 GWh şi urmează a fi construit în Belgia. Construcţia proiectului din Belgia ar urma să demareze în 2025 şi să fie finalizată în 2028.
În cazul României, termenul de construcţie şi conectare la reţea va fi dezvăluit probabil după obţinerea actelor permisive, dar e cât se poate de clar că vorbim de minim câţiva ani distanţă până când noua centrală va deveni operaţională.
Ea va fi localizată în Stupina, comuna Crucea, deci tot în judeţul Constanţa. Suprafaţa necesară pentru noua centrală e estimată la 20 de hectare, ea incluzând atât suprafaţa necesară bateriilor, cât şi transformatoarelor şi echipamentului electric adiţional.
E curios, însă, că cei de la Monsson declară că nu vor folosi baterii tipice în containere, ci baterii amplasate în interiorul unei clădiri, cu un sistem patentat de răcire prin lichid, inventat de cei de la Monsson.
De facto, cam acelaşi principiu şi acelaşi sistem de răcire a fost folosit şi la centrala inaugurată în primăvară, unde bateriile sunt amplasate în 3 săli, în interiorul unor edificii relativ simple, dar în care se poate intra şi bateriile sunt amplasate cam în stilul serverelor din centrele de date.
Asta face o mare diferenţă între obişnuitele containere, în care nu există loc de intrare şi de trecere, şi poate face o diferenţă la randamentul de răcire, datorită scalării şi eventualului joc cu înălţimea podurilor şi ventilarea naturală, care poate genera un anumit grad de răcire naturală, ceea ce ar reduce consumul activ de energie pentru managementul termic.
Atunci când a fost inaugurată acea centrală, Uniunea Europeană a oferit-o drept un exemplu de producţie 100% locală de pe continent şi un exemplu că tehnologia europeană poate concura cu cea din China. La acea inaugurare a fost prezent şi ambasadorul Suediei în România, Suedia fiind o ţară în care Monsson are şi un oficiu, şi activităţi prezente, iar şeful Monsson a declarat atunci că ar putea colabora în viitor şi cu compania suedeză Northvolt, cel mai mare producător european de baterii. Atunci când construim un proiect în România, putem folosi baterii produse local, precum cele de la Prime Batteries, iar când construim în Suedia, putem folosi baterii Northvolt. Cei de la Northvolt au fabrici în Suedia, însă acolo produc baterii pentru maşini şi camioane electrice. Fabrica lor, care produce baterii pentru centrale de reţea, se află în Polonia.
Fabrica Northolt din Gdansk, Polonia
Acum marea întrebare este dacă pentru acest nou proiect, Monsson va alege să cumpere baterii de la Northvolt, fabricate în Polonia, sau de la compania românească Prime Batteries, fabricate în România. Faptul că Monsson a optat pentru acelaşi stil de amplasare a bateriilor într-un soi de edificiu, fără containere, e un semn bun în favoarea alegerii româneşti, întrucât există deja o experienţă tehnică în acest sens. Însă noua centrală din Stupina reprezintă o investiţie de 540 milioane de euro, cu cantităţi uriaşe de baterii care trebuie produse pentru ea, iar compania românească Prime Batteries ar trebui să-şi crească producţia de câteva zeci de ori pentru a reuşi să acopere o asemenea comandă, ceea ce pare dificil, dar nu e deloc imposibil, mai ales că această companie deja a fost observată de Comisia Europeană şi ar putea beneficia de sprijin în acest sens. Totuşi, rămâne la fel de valabilă şi opţiunea ca Monsson să achiziţioneze baterii, cel puţin parţial, şi de la suedezii de la Northvolt, or, un asemenea contract ar putea să-i ajute enorm să-şi mai atenueze din problemele curente pe care le înfruntă.
Deocamdată nicio decizie n-a fost anunţată oficial şi probabil vor mai trece câteva luni bune până vom afla răspunsul. Dar cu siguranţă e o centrală atât de mare, încât poate determina impulsionarea creşterea unei noi industrii în România, iar în acest moment toţi cei interesaţi strategic de această creştere, de la autorităţi până la oameni-cheie din industrie, ar trebui să depună eforturi pentru ca o parte cât mai mare din viitoarele comenzi aferente acestei centrale să fie plasate tot în România.