Ingineria curioasă a lui Citroen Activa, prototipul francez de acum 36 de ani, care avea tehnologii devenite uzuale abia în prezent

9 Noiembrie 2024, 19:29
Redacţia PiataAuto.md
Care ar fi trei tehnologii noi, care au debutat pe maşinile din ultimii ani, care ne vin primele în minte? Care ar fi alte trei tehnologii, fără de care nu ne-am putea imagina cele mai avansate maşini actuale? Într-un exerciţiu atipic de imaginaţie şi analiză, azi vrem să descoperim împreună unul din cele mai fascinante prototipuri din istorie, Citroen Activa, care avea acum 36 de ani pe el cam orice tehnologie la care ne putem gândi din cele prezente pe maşinile de azi.
La prima întrebare, cea cu trei tehnologii cele mai notorii şi impresionante, care au debutat în ultimii ani, probabil numărul unul în listă ar fi sistemul drive-by-wire al lui Tesla Cybertruck, prin care volanul n-are o conexiune mecanică directă cu roţile. O altă tehnologie ar fi virarea roţilor spate, care nu e tocmai nouă, dar în ultimii ani e mai prezentă şi Tesla a reuşit s-o facă tot prin fir. Iar a treia tehnologie ar fi poate cea a suspensiei ultra-capabile de absorbţie şi menţinere a caroseriei nemişcate a celor de la ClearMotion, pe care o foloseşte Nio ET9 în renumitul video cu paharele pe capotă şi pe care vrea s-o folosească deja şi Porsche.
Dacă ar fi să ne gândim la tehnologiile, fără de care nu ne-am putea imagina cele mai avansate maşini actuale, probabil numărul unu ar fi un display pe consola centrală, or, azi aproape nici o maşină nu mai debutează fără un sistem multimedia, cu conectivitate de telefoane şi eventual sistem de navigare. Ce tehnologii am mai putea menţiona aici — volan cu comenzi pe el, sistem de control al tracţiunii, suspensie cu rigiditate ajustabilă, head-up display?
Foto: Interiorul lui Tesla Cybertruck

Ei bine, acum 36 de ani, francezii lansau Citroen Activa, un model creat încă în timpurile în care Citroen era liderul mondial în tehnologia suspensiilor celor mai confortabile şi încă mai impresiona publicul la fiecare nouă premieră cu tehnologii, inovaţii şi abordări pe care nu le putea echivala nimeni. Dacă azi tot auzim despre producători care concediază mii de ingineri din cercetare şi dezvoltare, atunci la acest prototip au muncit 100 de ingineri de la centrul R&D din Velizy al celor de la Citroen, şi au creat o maşină, menirea căreia era să fie complet funcţională şi să demonstreze vârful imaginaţiei şi tehnologiei Citroen de la acel timp.
Maşina a debutat cu un design super aerodinamic, iar montanţii erau ascunşi cu toţii foarte iscusit, astfel încât erau acoperiţi cu sticlă, iar spaţiul vitrat devenea circular, separând vizual acoperişul.
Activa nu avea montanţi centrali, iar uşile spate se deschideau în sens invers, ca la Rolls-Royce, pentru un acces uşor în interior. Scaunele aveau o formă similară celor de pe modelul Citroen SM de mai devreme, or, Activa fusese creată cu ideea de a fi un continuator moral al acestui segment. În spate, Activa avea două locuri separate, nu trei, pentru că se dorea confort suprem acolo.
În interior, Citroen Activa avea un volan de o formă ce aminteşte de volanele Tesla de azi, inclusiv de cele poreclite „yoke”, sau cel de pe Cybertruck-ul actual. Această formă a fost aleasă de Citroen deloc întâmplător, din câteva motive, primul motiv fiind cel de a oferi vizibilitate spre bara de informaţii digitale din partea superioară a planşei de bord.
Citroen Activa nu avea cadrane de bord obişnuite, însă avea un head-up display, în anul 1988! Acesta avea informaţii proiectate digital pe el, care se aflau în câmpul vizual al şoferului, iar forma volanului le făcea mai uşor de văzut şi interpretat.
Consola centrală avea un display color LCD! Tehnologia era abia la început, or, primele încercări şi primele lansări LCD se făcuseră în 1983 în Elveţia şi Japonia, iar în 1988 cei de la Sharp şi Epson au lansat primele display-uri LCD compacte pentru tot soiul de aplicaţii. Nu ştim de la cine a luat Citroen acest ecran din Activa, dar e foarte probabil să fie de la pionerii absoluţi ai tehnologiei, precum Sharp sau Epson. Şi anume cei de la Citroen au venit cu ideea de a integra un asemenea display într-o maşină, sesizând încă de atunci schimbarea majoră pe care ar putea-o aduce în viitor!
Iar acest ecran avea funcţii extraordinare. Fiecare pasager sau şofer de la bord se putea loga în sistem cu propriul card şi-şi putea accesa propria listă de contacte şi putea efectua apeluri telefonice din maşină. Pe lângă asta, acest prototip Citroen avea un loc de citire a dischetelor, iar acolo putea fi pusă o dischetă cu harta oraşului prin care circuli, iar maşina te ghida astfel unde să mergi, aproape ca un sistem de navigare din zilele noastre.
Volanul avea o formă teşită încă dintr-un motiv. El nu avea nevoie să facă mai multe rotaţii de la un capăt la altul, pentru că funcţiona pe un sistem inovativ drive-by-wire, care mai avea şi asistare variabilă în funcţie de viteză, exact după principiul pe care-l practică Tesla Cybertruck azi. Diferenţa majoră e că Citroen Activa folosea un sistem hidraulic pentru a dirija roţile, nu unul electric, însă principiul era exact acelaşi — volanul simţea unghiul de întoarcere şi-l contrapunea cu viteza maşinii, trimiţând comenzi sistemului hidraulic de direcţie să întoarcă roţile în poziţia potrivită. La viteze mari, volanul necesita doar întoarceri la unghi foarte mic şi doar la viteze mai mici se putea roti mai mult.
Iar aici fascinaţia inginerească nu sfârşeşte. Puntea spate era una viratoare, cu roţi care întorceau în direcţie inversă şi-i permiteau maşinii să aibă un diametru de bracare de doar 9 metri. Şi acele roţi erau la fel dirijate doar prin fire şi sisteme hidraulice, nu printr-o conexiune mecanică. Mai mult ca atât, dacă unii producători japonezi care pretindeau că pot face roţi spate viratoare le conectaseră mecanic cu roţile faţă şi dădeau un efect nesigur la viteze mai mari, atunci cei de la Citroen dirijau punţile separat, în funcţie de viteză, şi puteau acţiona puntea spate doar la viteze mici.
Activa mai debutase şi cu o nouă suspensie fascinantă. Citroen avea deja suspensia hidropneumatică, pe care o vânduse şi celor de la Rolls-Royce şi Mercedes s-o folosească pe modelele lor, iar acolo existau câte o sferă la fiecare roată, jumătate din care era umplută cu lichid, iar cealaltă cu azot comprimabil. Când roata trecea peste o denivelare şi se comprima, lichidul absorbea şi era împins în sistem. Când roata ajungea într-o mică depresiune şi îşi mărea cursa, gazul era cel ce o împingea să-şi păstreze contactul. Iar lichidul şi gazul funcţionau împreună pentru stabilizarea oscilaţiilor suspensiei. Dar inginerii Citroen au considerat că această tehnologie pe care Citroen o avea deja de peste 20 de ani trebuia îmbunătăţită, întrucât mulţi criticau maşinile lor că au un ruliu mare în viraje.
În rezultat, sistemul de suspensie a primit încă două sfere, câte una pe fiecare punte, care erau dirijate electronic. Aceste sfere erau acţionate electronic în funcţie de viteză, unghiul de virare a roţilor şi de senzorii de oscilare pe verticală a caroseriei. Când maşina trecea mai repede un viraj, ele adăugau o presiune imensă pe partea din afara virajului, reducând la minim ruliul caroseriei, şi făcând acest Citroen să treacă virajele mai fixat de asfalt decât un supercar. Suspensia putea deveni rigidă şi cu creşterea vitezei, iar garda la sol era ajustată automat pentru un coeficient aerodinamic mai bun. De asemenea, şoferul putea modifica setările suspensiei după gust, prin apăsări de butoane. Iar la oprire, Citroen Activa îşi mărea garda la sol cu 4 cm, pentru a avea cea mai comodă înălţime pentru coborârea şi urcarea pasagerilor.
Această suspensie a ajuns apoi pe modelul de serie XM, cu numele de Hydractive, iar apoi şi pe alte modele Citroen şi a fost extrem de apreciată. Din păcate, Citroen Activa n-a mai ajuns să devină o nouă generaţie de Citroen SM, chiar dacă avea un motor V6 sub capotă, o cutie automată acţionată prin butoane de pe consola centrală şi chiar un sistem de tracţiune integrală. Ah, da, desigur — maşina avea şi sistem de control electronic al tracţiunii, şi comenzi pe volan.
Aşadar, această creaţie din 1988, avea cam toate tehnologiile de ultimă oră din zilele noastre, inclusiv unele care au debutat abia în ultimul an, precum tehnologia drive by wire de pe Tesla Cybertruck. Ce păcat că francezii n-au insistat atunci să pună în producţie acest model, cu aceste tehnologii!
0
17,934
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!