Inginerii Honda au creat un nou motor V3 de motocicletă, cu 3 cilindri şi o turbină electrică
6 Noiembrie 2024, 14:50 Redacţia PiataAuto.md
Dacă ieri publicam un articol despre noua motocicletă chineză Souo S2000 cu un nou motor incredibil de 8 cilindri boxer, azi aflăm că şi inginerii japonezi de la Honda au creat un nou motor de motocicletă total atipic. E vorba de un motor V3, deci cu trei cilindri, dar cu arhitectură în formă de V, care mai are şi o turbină pe deasupra, iar aceasta e propulsată electric. Noul motor a fost dezvăluit în formă de prototip la EICMA în Milano, cel mai renumit show dedicat motocicletelor.
Motoarele în formă de V au, de obicei, un număr par de cilindri, pentru că aşa se echilibrează reciproc mai bine şi generează un ciclu complet de funcţionare. Inginerii Honda, însă, au decis că noul lor motor poate avea un număr impar de 3 cilindri, iar prin arhitectura de V ar putea soluţiona problema eternă a motoarelor de trei cilindri — vibraţiile ciclice.
Orice trei puncte pot forma un cerc, iar în orice ordine ar funcţiona, cei 3 cilindri ai unui motor în linie or genera oricum o consecutivitate liniară între ei, făcând motorul să vibreze ciclic. La motoarele cu 4 cilindri sau mai mulţi, ordinea combustiei cilindrilor e alternată astfel încât consecutivitatea lor să genereze o echilibrare naturală. La motoare cu 3 cilindri, însă, acest lucru e imposibil din punct de vedere fizic, motiv din care ele au nevoie întotdeauna de echilibrări cu contragreutăţi, care să contracareze acest efect.
Foto: Arhitectură cu 3 cilindri în linie
La motociclete, motoarele cu 3 cilindri sunt mai rare, iar dacă vorbim de motoare în formă de V, cele mai răspândite sunt cele în 2 cilindri. Honda, însă, a mai avut o motocicletă cu un motor V3 în istoria sa, în anii 80. E vorba de modelul NS400R, doar că acolo motorul era unul în doi timpi, de 387 cm cubi, care dezvolta 73 CP la 9.500 rpm!
Foto: Honda NS400R din anii 1985-1987
Noul motor, însă, e unul în patru timpi şi, deşi nu e menţionată exact cilindreea lui, Honda menţionează că acesta e destinat segmentelor cu cilindree mai mare. Inginerii Honda menţionează că cele două blocuri cilindrice sunt poziţionate la 75 grade unul faţă de celălalt, blocul din faţă având doi cilindri, iar cel din spate — trei.
Țevile de eşapament ies într-un mod la fel de atipic din cilindri, cele două ţevi din faţă având unduiri pentru a echivala lungimea ţevii care iese din spate. Fiind vorba de un propulsor cu statut de concept deocamdată, ţevile ies direct în partea de jos, fără a trece printr-o tobă care să atenueze sunetul scos de noul motor nipon.
Aşa cum spuneam, noul motor are şi o turbină acţionată electric, de un electromotor, fără a fi conectată cumva la fluxul gazelor de eşapament, deci o putem numi şi compresor electric de fapt. Turaţiile acestei turbine nu depind de turaţiile motorului, prin urmare, ceea ce-i permite să reacţioneze doar la intensitatea intenţiei de acceleraţie, cu reacţie imediat, fără a aştepta formarea gazelor de eşapament care să-i mărească turaţiile.
Însăşi prezenţa unei turbine pe un motor de motocicletă e un fapt fascinant. Într-un articol de acum doi ani, indicam că în istorie, prin anii 70 şi 80, au existat încercări de a face motociclete turbo, de la producători precum Kawasaki, Yamaha, Suzuki sau chiar Honda, cu CX 500 Turbo, în anul 1982. Tot în acel articol explicam de ce fiecare din ele a fost un eşec şi de ce în zilele noastre niciun producător nu mai vrea să experimenteze din nou cu turbine puse pe motoare de motociclete.
Foto: Honda CX 500 Turbo
Dar se pare că inginerii Honda şi-au găsit din nou inspiraţia de a inova şi experimenta soluţii tehnice deocheate. Dacă acum e posibil să avem turbine propulsate electric, cu reacţii instantanee, se pare că şi motivele eşecurilor de până acum pot fi rezolvate. Inginerii Honda merită cel puţin admiraţia pentru curajul de a experimenta cu această nouă arhitectură în lumea motocicletelor şi de a aduce un suflu nou pentru pasionaţi.