Inginerii Mercedes au creat un nou tip de frâne pentru maşinile electrice, integrate în electromotor, nu în interiorul roţii, care ar rezista cât întreaga maşină
26 Noiembrie 2024, 21:25 Redacţia PiataAuto.md
Inginerii Mercedes au dezvoltat un nou tip de frâne pentru maşinile electrice, care n-ar mai fi integrate în interiorul jantelor roţilor, ci în electromotoarele de pe ambele punţi. Aceste frâne ar fi complet încapsulate şi ar rezista cât întreaga maşină, spun inginerii germani, dând şi o serie de beneficii rezultate din eliberarea spaţiului din interiorul jantelor.
Primul argument al inginerilor Mercedes e că maşinile electrice frânează oricum preponderent prin recuperare, iar frânele mecanice sunt acţionate doar la frânările de urgenţă şi foarte rar în alte scenarii. Respectiv, uzura frânelor mecanice e foarte mică. De fapt, de multe ori uzura reală e mai mică decât minimul necesar pentru care acestea au fost proiectate, iar maşinile electrice ajung să aibă mult mai repede discuri de frână ruginite, plăcuţe cu depuneri adiţionale pe ele şi alte semne ale folosirii foarte rare ale acestor frâne.
Foto: Cum pot ajunge discurile de frână la o maşină electrică
Tocmai de asta, zic cei de la Mercedes, izolarea frânelor maşinilor electrice de mediul ambiant are mult mai mult sens, ele fiind protejate astfel de umiditate, material antiderapant şi alte elemente neprietenoase. În aceeaşi timp, frânele n-ar mai emite praful de pe plăcuţe în atmosferă, aceste emisii urmând a fi reglementate de anul viitor în standardul Euro 7 în Uniunea Europeană. De fapt, deja există maşini electrice, inclusiv SUV-uri, care au frâne cu tamburi cu aceleaşi pretexte.
Foto: Model electric cu frâne cu tamburi
Doar că noile frâne Mercedes n-ar avea construcţie similară celor cu tamburi, ci celor cu disc. Fiecare roată va avea câte o asemenea frână, conectată mecanic cu semiaxul care vine spre ea.
În interiorul frânei, există un disc static, care nu se mişcă, iar discul alăturat are rol de plăcuţă de frânare circulară, fiind fixat de semiax, care se învârte împreună cu acesta. Discul static e răcit cu lichid, iar frânarea se atinge prin împingerea discului cu rol de plăcuţă spre cel static, crescând astfel rezistenţa la frecare.
Faptul că discul e răcit în continuu cu lichid îl va feri de supraîncălzire inclusiv în episoade mai intense de condus. Nu există etriere clasice, dar inginerii Mercedes spun că forţa de frânare aplicată pe toată suprafaţa discului va egala forţa ce ar putea fi aplicată de o etrieră doar pe suprafaţă de contact a plăcuţei cu discul.
Pe lângă asta, odată ce frânele sunt ferite de mediul ambiant, ele nu vor rugini, nu vor scârţâi, iar durata de viaţă a acelor frâne încapsulate ar fi egală cu durata de viaţă a maşinii, fără nevoia de a schimba vreun disc vreodată, mai spun inginerii.
Pe lângă asta, dispariţia frânelor şi etrierelor din interiorul roţilor le va permite designerilor să creeze roţi cu jante acoperite în totalitate, întrucât nu mai e nevoie de răcirea frânelor, iar maşinile ar deveni astfel mai aerodinamice. Odată cu asta, masele inerte din roţi se reduc considerabil, ceea ce va îmbunătăţi calitatea rulării.
Totuşi, în acest caz semiaxul şi planetarele vor deveni veriga de conexiune între frâne şi roţi, necesitând să aibă o rezistenţă mult mai mare pentru a rezista celor mai solicitante frânări de urgenţă. De asemenea, va exista şi un grad de flexibilitate dat de aceleaşi planetare şi de suspensie.
Inginerii Mercedes nu spun deocamdată când vor transpune pe vreun model de serie acest nou tip de frânare, însă vorbesc despre el care despre un sistem, ingineria căruia a fost dusă deja la o maturitate şi ar fi nevoie doar de teste suplimentare până a putea fi integrat şi pe un prim model de serie. Imaginile grafice prezintă conceptul EQXX drept cel pe care a fost testat sistemul, iar întrucât noul CLA Electric, care urmează a fi lansat în curând, a preluat cam toate inovaţiile tehnologiile de la acel concept, putem prezuma că există şanse ca un asemenea sistem să debuteze fie acolo, fie pe un model imedit următor.