Inginerii Stellantis au lansat o nouă platformă cu cadru dur, care va sta la baza modelor electrice, hibride, cu combustie şi cu hidrogen

20 Noiembrie 2024, 12:46
Redacţia PiataAuto.md
Stellantis, compania deţinătoare a unor mărci precum Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Dodge, RAM, Chrysler, Jeep, Opel, Peugeot sau Citroen, a lansat o nouă platformă, numită STLA Frame, pentru viitoarele sale modele din viitorul apropiat şi probabil cel puţin un deceniu înainte. Partea cea mai curioasă e că noua platformă conţine o structură de cadru dur şi va sta la baza pick-up-urilor şi SUV-urilor mari, fiind totodată concepută modular, astfel încât o singură platformă să fie compatibilă cu modelele electrice cu baterii, hibride, cu combustie şi chiar a celor pe bază de hidrogen.
Universalitatea acestei platforme noi e de-a dreptul impresionantă, Stellantis vrând să acopere cu ea un număr cât mai mare de modele mai ales în America de Nord, şi odată cu asta să-şi asigure o viitoare revigorare în următorii ani, acolo mărci precum Jeep sau Chrysler au fost puternic neglijate în ultimii ani de inovaţiile inginereşti. Mai mult ca atât, creând o platformă compatibilă atât cu propulsia electrică, cât şi cu orice variaţie a motoarelor cu combustie, Stellantis şi-a protejat astfel investiţie de orice direcţie spre care ar putea-o lua lumea auto, mai ales în contextul cererii actuale mai diminuate pentru maşinile electrice şi alegerea lui Trump în SUA, cunoscut pentru intenţiile sale de a reduce mult din accentul şi subvenţiile date maşinilor electrice.
Surprinzător, dar noua platformă va putea opera şi cu arhitecturi de 800 volţi, şi de 400 volţi pentru modelele mai simple. Puterea de încărcare susţinută de versiunile cu 800 volţi a ajunge la 350 kW, Stellantis aliniindu-se astfel cu modelele sud-coreene cele mai performante.
Platforma are o structură rigidă care-i va asigura o sarcină utilă de până la 1.224 kg şi o capacitate de tractare de 6,35 tone, deci e clar că viitoarele modele construite pe ea vor bate adevărate recorduri la acest capitol, depăşind-o şi pe Tesla Cybertruck, cu cel 4,5 tone de tractare anunţate. Pentru că e pregătită pentru modelele cu capacităţi de offroad, ea va garanta acestora că se pot aventura în ape cu o adâncime de până a 610 mm.
În versiunile electrice cu baterii, noua platformă va putea adăposti baterii cu capacităţi cuprinse între 159 şi 200 kWh, fiind proiectată să poată adopta în viitor şi baterii noi cu densitate energetică mai bună. Aceste capacităţi îi vor oferi o autonomie de până la 800 km.
Platforma va putea avea unităţi electrice de propulsie fie doar pe puntea spate, fie pe ambele, cu puteri de până la 250 kW per electromotor, de 500 kW în total, sau 680 CP. O asemenea putere a face viitoarele modele să accelereze de la 0 la 60 mph cam în 4,4 secunde.
Ampatamentul tuturor modelelor care or adăposti platforma STLA Frame va fi foarte mare, de la 3,14 metri până la 3,69 metri. Deci, dacă vorbim de viitoare SUV-uri, atunci avem segmente de la Grand Cherokee în sus, spre Wagoneer.
Platforma e prevăzută să aibă şi versiuni electrice cu range extender, unde un motor cu combustie va avea rol de generator. Această formulă părea să fie dată uitării în istorie odată cu apariţia modelelor pur electrice cu autonomie mai mare, dar se pare că Stellantis consideră că încă mai e loc de ea, chiar şi în SUA. Într-o asemenea versiune, noua platformă ar oferi 1.100 km autonomie totală.
Noua platformă a putea îngloba uşor şi modele cu combustie, fără ca acestea să aibă neapărat sisteme hibride sau mild hibride. Fiind o platformă cu cadru dur, arborele cardanic trece mai jos de structurile lui transversale, iar motorul şi cutia de viteze au prevăzute elemente opţionale care pot fi instalate în partea frontală a platformei. În versiune cu range extender, bineînţeles, nu ar mai fi nevoie de un arbore cardanic, întrucât propulsia e asigurată doar prin electricitate, iar motorul cu combustie generează doar electricitate.
Stellantis spune că noua platformă e pregătită şi pentru tehnologia de hidrogen, fără a detalia prea mult despre asta, nici măcar faptul dacă intenţionează să folosească pile de combustie sau combustia directă de hidrogen în motoarele cu ardere internă.
Inginerii Stellantis au confirmat că primele care vor primi noua platformă sunt modelele Jeep şi RAM.
3
6,767
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!