Inginerii spanioli vor instala cele mai mari vele cu aspirare din lume, realizate după o nouă tehnologie de propulsie eoliană, pe o navă cargo norvegiană

4 Noiembrie 2024, 23:13
Redacţia PiataAuto.md
Inginerii spanioli de la bound4blue anunţă că vor instala cele mai mari vele cu aspirare din lume, realizate după o nouă tehnologie de propulsie eoliană, pe nava cargo Cabu III, aflată în prezent în proces de construcţie pentru compania norvegiană Klaveness Combination Carriers, sau KCC în formă abreviată. Modul în care funcţionează aceste vele sub formă de turnuri cilindrice e cel mai interesant.
În ultimii ani, mai multe echipe de ingineri şi companii din lume pun accent pe dezvoltarea soluţiilor care să folosească forţa vântului pentru propulsia navelor. La prima vedere, sună ca o revenire la tehnologia de mii de ani folosită de strămoşii noştri, doar că majoritatea din aceste soluţii merg mult mai departe decât să folosească simpla propulsie prin obiecte în forma unor pânze, ci merg pe soluţii aerodinamice similare celor din aviaţie.
Cele mai avansate sisteme au velele construite în forma unor aripi de avion, formate din două segmente, care îşi schimbă unghiul în mod dinamic, la fel ca şi suprafaţa formată din combinaţia lor, iar efectul aerodinamic al căii mai lungi pe care aerul trebuie să o parcurgă pe o parte a aripii faţă de cealaltă creează forţa de elevare, care e materializată prin propulsie.
Iarna trecută, timp de 6 luni, nava Pixys Ocean a celor de la Cargill a călătorit timp de 6 luni cu asemenea vele metalice, produse de BAR Technologies. Iar după 6 luni au fost publicate rezultatele, care au relevat că datorită acelor vele, nava lor a consumat cu circa 3 tone de carburant pe zi mai puţin, sau cu 14%! Deci, e o economie imensă şi o reducere de CO2 aferentă acestei economii de carburant.
Tehnologia inginerilor spanioli de la bound4blue e cea mai diferit, însă, având o formă aproape cilindrică, ce dispune de o mică zonă mai ascuţită, ca vârful unei aripi de avion. Cilindrul se poate roti în direcţia potrivită în funcţie de direcţia vântului şi vectorul dorit de propulsie.
Doar că asta ar avea o eficienţă limitată fără efectul de aspirare. Pe una din părţi cilindrul are un soi de plasă cu găuri, prin care un compresor din interior trage aerul şi-l dirijează spre sus. Astfel, pe toată înălţimea cilindrului se creează un efect de aspirare, care menţine curenţii de aer ce înconjoară cilindrul mai aproape de el, iar asta dă un efect de creştere a forţei de propulsie. Cei de la bound4blue spun că tehnologia lor poate asigura o forţă de până la 6 ori mai mare faţă de alte vele metalice.
Spaniolii au dezvoltat mai multe mărimi de asemenea cilindri şi au şi făcut câteva testări, dar pe nava norvegiană vor instala doi cele mai mari cilindri, de 24 metri înălţime şi spun că economia de carburant a fi de ordinul zecilor de procente, fără a specifica foarte clar cifra.
Nava cargo e una din categoria tanker-erlor, şi a construită acum pentru norvegieni la un şantier naval din China, urmând a fi gata în 2026. Atunci noua tehnologie va începe a-şi demonstra cifrele în viaţa reală şi dacă cifrele vor fi cu adevărat surprinzătoare, norvegienii sunt gata să răspândească tehnologia pe mai multe nave din flota lor.
5
9,806
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!