Mercedes a dat startul producţiei de serie pentru noul camion electric eActros 600, cu 500 km autonomie
25 Noiembrie 2024, 17:48 Redacţia PiataAuto.md
Inginerii Mercedes au lucrat mult timp la conceperea unui camion electric de distanţe lungi, care să aibă o autonomie decentă. Chiar dacă aveau un model ce putea oferi 250-300 km autonomie, era clar că e o versiune temporară, aplicabilă doar unor transportatori. În toamna anului trecut, însă, Mercedes a dezvăluit noul camion eActros 600, un camion care fusese învăluit în mister iniţial, cu puţine informaţi disponibile iniţial şi cu multe testări în cele mai diverse condiţii, ceea ce ne-a făcut pe noi atunci să le solicităm inginerilor Mercedes mai multe detalii, iar pe baza informaţiilor primite am produs şi un video înainte de premiera modelului. Apoi, în octombrie 2023, camionul a fost dezvăluit. Însă a mai trebuit să treacă un an pentru ca abia acum acest nou camion electric să fie pus în producţia de serie.
Noul camion va fi produs la cea mai mare uzină a diviziei Mercedes Trucks, situată în Worth, acolo unde se produce şi Actros cu motoare cu combustie, dar şi modelele cu autonomie mai mică eActros 300 şi 400.
Germanii au integrat producţia noului camion electric pe aceeaşi linie de asamblare cu modelele Actros cu combustie, ritmul de producţie fiind similar, la fel cum a reuşit să o facă şi Volvo acum un an şi jumătate.
Deci, noul camion electric are şi bateria, şi electromotoarele, şi toate celelalte sisteme asamblate pe aceeaşi linie, în aceeaşi hală, spre deosebire de procesul de fabricare de până acum a camioanelor electrice Mercedes, care însemna scoaterea în afara linie după o anumită etapă, cu transportarea camionului pe jumătate asamblat în altă hală, unde bateria şi alte componente îi erau montate practic manual.
Întrucât la inaugurarea producţiei erau prezenţi toţi marii şefi ai Daimer Trucks, dar şi ministra Economiei şi Transportului din statul Rhineland-Palatinate, Daniela Schmitt, cei de la Mercedes au menţionat că integrarea producţiei pe aceeaşi linie de asamblare oferă siguranţă în plus angajaţilor care muncesc la această linie de fabricare, indiferent de variaţiile de cerere pe piaţă pe care le pot avea camioanele electrice sau diesel. În contextul actual al reducerii cererii pentru maşini electrice în Germania şi în contextul mai multor valuri de concedieri în industria auto şi chiar anunţuri despre închideri de fabrici, menţiunea vine să asigure angajaţii că nu se vor regăsi în situaţii similare dacă noul camion electric nu va avea vânzările scontate.
Desigur, asta ştirbeşte un pic din optimismul de lansare a noului model, mai ales că aceasta e unul din puţinele exemple electrice de la Mercedes în care s-a lucrat temeinic la inginerie, cu arhitectură de 800 volţi, cu design aerodinamic şi cu autonomie bună.
O măsură de motivare a companiilor de transport care au relaţii de afaceri cu fabrica Worth e impunerea unui standard prin care în curând toate camioanele care vor livra componente de la furnizori la această fabrică vor trebui să fie electrice. Prin urmare, dacă o companie va vrea să livreze anvelope, cablaje sau orice altă componente, va trebui să cumpere un camion electric, fie Mercedes, fie de la un alt producător.
Noul camion Mercedes eActros 600 îşi datorează numele de la bateria de 600 kWh pe care o are şi care cântăreşte 4,5 tone. Totuşi, camionul poate asigura o sarcină utilă de 22 tone, datorită excepţiei de masă totală valabilă în Europa, unde camioanele electrice pot cântări 42 tone.
Autonomia de 500 km e calculată la o masă totală de 40 tone şi condus realist, spun germanii, iar cu puterea sa mare de încărcare, de 400 kW acum şi de ordinul megawaţior ulterior, eActros poate parcurge 1.000 km într-o singură zi.
Cei de la Mercedes or astfel să cucerească noi segmente de piaţă, reducând diferenţa faţă de Volvo, care are în prezent peste jumătate din piaţa europeană a camioanelor electrice. Cifrele unt deocamdată foarte mici, cu doar 11.000 camioane electrice de toate segmentele vândute în întreg anul 2023, aşa că există încă foarte mult loc de creştere.