Nu doar producătorii auto germani au probleme, şi Nissan anunţă concedierea a 9.000 de angajaţi, închideri de fabrici şi reduceri de costuri pentru noile modele
7 Noiembrie 2024, 18:00 Redacţia PiataAuto.md
În ultimele luni, am vorbit adeseori de probleme majore raportate de producătorii germani, care întâmpină scăderi drastice de vânzări în China şi care au cam rămas în urma tendinţelor de electrificare. Despre cei japonezi se vorbeşte mult mai rar, dar, de fapt, aceştia sunt şi mai departe în calea lor de electrificare, chiar dacă unii dintre ei, precum Nissan, au fost primii. Toyota raporta până de curând vânzări şi cifre frumoase de profit însă se pare că valul de probleme îi ajunge şi pe producătorii japonezi. Nissan a anunţat azi cifre îngrijorătoare pentru ultimul trimestru, iar odată cu asta şi măsuri drastice la care recurge.
La producătorii japonezi anul fiscal începe în aprilie, iar rezultatele Nissan din aprilie până în septembrie, adică în prima jumătate a acestui an fiscal, au fost dezastruoase. Profitul a scăzut de la o marjă de 5,6% de anul trecut până la doar 0,5% în acest an.
Ultimul trimestru a fost de-a dramatic, Nissan fiind în pierdere de -9,3%. Vânzările Nissan scad, dar aici la mijloc sunt şi o mulţime de probleme care ţin doar de Nissan şi de gama sa de modele din ultimii ani, dar şi în felul cum Renault i-a cam luat locul lui Nissan în Europa.
Şefii Nissan au calificat azi situaţia companiei drept severă, care are nevoie de decizii urgente şi tranşante.
Iar primele asemenea decizii au şi fost anunţate. În primul rând, Nissan anunţă că îşi va reduce capacitatea globală de producţie cu 20%, ceea ce pare o formă voalată şi înmuiată de a anunţa închideri de fabrici, or, anume fabricile înseamnă capacitatea de producţie, iar o reducere cu 20% a capacităţilor globale nu poate fi făcută fără a închide fabrici.
Marea întrebare aici ar fi dacă nu cumva şi fabrica Nissan din Marea Britanie e vizată de o posibilă închidere. Deocamdată n-au fost anunţate fabrici ce urmează a fi închise, însă, iar fabrica din Marea Britanie a beneficiat anul trecut de suport guvernamental pentru a fi păstrată viabilă şi a primi noi modele care să fie produse acolo, deci teoretic ar trebui să fie ocolită de aceste măsuri.
Totuşi, şefii Nissan au anunţat azi că vor concedia 9.000 de angajaţi la nivel global, o cifră care echivalează cu câteva fabrici. Însă această cifră va include şi concedieri de ingineri, iar Nissan anunţă tăieri de costuri şi în dezvoltarea de noi modele, mizând mai mult cu colaborările cu Renault, Mitsubishi şi Honda şi reducând termenul de dezvoltare a noilor modele la doar 30 de luni. Deci, dacă înainte un termen de 3-4 şi chiar 5 ani era considerat absolut normal pentru a dezvolta un model nou, de acum încolo termenul alocat va fi de 2 ani şi jumătate.
Ca să adune bani pentru a acoperi pierderile curente, Nissan va vinde o mare parte din acţiunile pe care le deţine la Mitsubishi, iar această compania e şi anunţat un program de răscumpărare proprie a lor de la Nissan.
Într-o manieră tipic japoneză, şefii Nissan şi-au cam turnat cenuşă în cam azi în cadrul evenimentului unde au anunţat rezultatele. Şeful Nissan, Makoto Uchida, a anunţat că renunţă benevol la 50% din salariul său începând cu noiembrie 2024, ca o măsură de auto pedepsire, iar membrii consiliului de director îi vor urma exemplul în cotele pe care fiecare le va considera necesar.