Operatorul feroviar SBB Cargo din Elveţia va avea în operare cele mai puternice locomotive BoBo din Europa, cu o putere de 9.517 CP
10 Noiembrie 2024, 19:39 Redacţia PiataAuto.md
Operatorul feroviar naţional din Elveţia, SBB Cargo, are nevoie de noi locomotive şi a lansat la începutul acestui an un tender pentru peste 100 de locomotive. Cerinţele pentru ele au fost foarte exigente, or, Elveţia e una din cele mai muntoase ţări din lume, cu o cale ferată practic complet electrificată, şi, deşi în ultimii ani se construiesc tunele care să ocolească într-un mod mai eficient rutele mai vechi cu declivităţi mari, încă mai există foarte multe căi ferate în zone cu relief foarte solicitant. Prin urmare, nu e de mirare că SBB Cargo şi-a ţintit privirea către cele mai puternice locomotive din Europa, doar că le-a comandat într-o modificaţie care nici măcar nu exista până acum decât ca o propunere de proiect şi care va fi produsă special pentru operatorul elveţian. Producătorul locomotivelor e tot o companie elveţiană, bineînţeles, fiind vorba de cei de la Stadler, cu o istorie de peste 80 de ani în acest domeniu.
Foto: Semnarea recentă a contractului dintre SBB Cargo şi Stadler
Noile locomotive sunt de tip BoBo, ceea ce înseamnă că au două seturi a câte două punţi, în faţă şi în spate, ambele seturi fiind motrice. Astfel, noile locomotive vor avea patru axe, aceasta fiind una din principalele adaptări solicitate de cei de la SBB Cargo, iar aici lucrurile devin foarte curioase.
Foto: Noua locomotivă creată de Stadler pentru SBB Cargo
Menţionăm asta, pentru că cei de la Stadler au anunţat că sistemul de propulsie şi structura de bază a noilor modele de locomotive pentru SBB Cargo se bazează pe modelul lor Euro9000 o locomotivă prefaţată în anul 2019 pentru prima dată, dar singurele 30 de livrări ale acestea au avut loc anul trecut către operatorul ELP, cunoscut la European Loc Pool. Acel model de locomotivă, însă, are 6 punţi, toate motrice, şi însumează o putere de propulsie de 500 kN şi 9 MW, echivalentul a 12.237 CP. Această cifră o califică drept cea mai puternică locomotivă din Europa între toate segmentele.
Foto: Locomotive Stadler Euro9000
De asemenea, acea locomotivă are propulsie electrică, cu alimentare prin obişnuitele fire electrice, dar la bord există şi două generatoare diesel, care pot livra o putere redusă de 1,9 MW, pentru ca ea să poată opera pe capetele de linie unde nu există electrificare.
Cei de la SBB nu au putut opta pentru o configurare cu 6 punţi, din acelaşi motiv al specificului căilor ferate din ţara lor, cu viraje mai strânse, or, atunci când există trei punţi consecutive apropiate, locomotiva nu poate trece la fel de uşor şi de repede zone cu curburi mai mari ale căii ferate. Tocmai de asta, standardul general pentru locomotivele elveţiene e cel de BoBo, cu câte două punţi pe faţă şi două pe spate. Iar asta a însemnat că în acest caz Stadler a trebuit să creeze efectiv un model derivat.
Ceea ce s-a întâmplat, la modul practic, a fost scoaterea a două punţi din ecuaţie, cu electromotoarele care le propulsau, rămânând 4 electromotoare, iar odată cu asta puterea de 9 MW a fost redusă la 7 MW, sau 9.517 CP. Doar că şi această putere de 7 MW le califică drept cele mai puternice locomotive BoBo din Europa, cifra maximă de pe continent de până acum fiind de 6,5-6,6 MW.
Foto: Noua locomotivă BoBo creată de Stadler pentru SBB Cargo
Noile locomotive elveţiene vor avea o forţă de tractare de 350 kN, ceea ce constituie cu o treime mai mult decât locomotive cargo actuale exploatare de SBB Cargo, de model Re420, fabricate înainte de anul 1985. Odată cu livrarea noilor locomotive, cele vechi vor trece treptat la casare.
Foto: Locomotivă Re420, folosită în prezent de SBB Cargo
O altă modificare importantă a locomotivelor pentru SBB presupune echiparea a 22 din 36 din locomotivele din prima partidă cu baterii, care să furnizeze cei circa 2 MW de putere electrică pentru propulsie pe capetele de linie neelectrificate, eliminând astfel nevoia locomotivelor de manevră, dar şi nevoia unor motoare diesel, ca pe modelul Euro9000.
Toate locomotivele livrate celor de la SBB vor fi echipate cu sisteme electronice avansate, inclusiv sistem de teleghidare de la distanţă în zonele capetelor de linie şi a depourilor feroviare. De asemenea, noile locomotive consumă mult mai puţin decât modelele Re420 şi vor genera economii substanţiale în consumul de electricitate al operatorului elveţian. Noile locomotive pot funcţiona pe curent alternativ la 24 kV, la 15 kV sau pe curent continuu la 3 kV.
Aşa cum am menţionat mai sus, prima partidă contractată numără 36 de locomotive, cu opţiunea activată de a reconfirma alte 93 locomotive, până la un număr total de 129 locomotive. Acestea vor fi livrate între anii 2027 şi 2035.