Porsche are o mare problemă din cauza că a eliminat prea multe modele cu combustie, iar vânzările modelelor electrice sunt modeste şi nu pot acoperi diferenţa
11 Noiembrie 2024, 13:04 Redacţia PiataAuto.md
Porsche are o mare problemă, care abia se acutizează acum, odată cu scoaterea de pe mai multe pieţe a SUV-ului Macan şi înlocuirea lui cu noul SUV electric Macan EV, iar această situaţie ar putea genera cifre foarte diferite în vânzările şi profitabilitatea Porsche în următorii ani. Simplu spus, Porsche a eliminat din gamă sau din programe de dezvoltare prea multe modele cu combustie, iar modelele electrice pe care le are au vânzări modeste în acest moment şi nu pot acoperi diferenţa.
Porsche Taycan, primul model electric al celor de la Porsche, a fost lansat acum mai mulţi ani cu o inginerie formidabilă, printre cele mai avansate din lume, aşa cum ar aştepta toţi pasionaţii auto de la o marcă renumită pentru abordarea sa inginerească profundă. Iar această inginerie temeinică a fost răsplătită de cumpărători, şi modelul a înregistrat vânzări foarte bune în primii ani, chiar dacă avea un preţ mare.
Asta a stimulat apariţia a mai multor variaţii de caroserie, şi i-a determinat pe cei de la Porsche să ia alte decizii curajoase şi majore. Printre ele, şi reconfirmarea deciziei de a nu mai dezvolta un Macan cu combustie, chiar dacă modelul concurează la titlul de cel mai bine vândut model din gamă, alături de Cayenne. Inginerii Porsche au anunţat că vor dezvolta doar un Macan EV, adică electric. Mai mult ca atât, cei de la Porsche au anunţat că viitoarele 718 Boster şi Cayman nu vor mai avea motoare cu combustie, ci vor fi doar electrice. Iar apoi a fost anunţat şi un SUV imens cu 7 locuri, doar electric, despre care se estimează că va avea rolul de continuator al lui Cayenne. Practic, doar Porsche 911 urma să mai rămână hibrid, cu o soartă încă neclară pentru Panamera, posibil chiar cu excluderea totală a acestui model, eclipsat de Taycan.
Foto: Porsche Macan cu combustie
Aceste decizii au însemnat că în ultimii ani inginerii Porsche n-au prea lucrat la dezvoltare de modele noi cu combustie, cu excepţia lui 911. Totodată, cei de la Porsche au învăţat realitatea diferită a maşinilor electrice, care, într-un segment în care tehnologiile evoluează mult mai rapid deocamdată, devin mult mai repede învechite moral şi au astfel un ciclu de viaţă mai scurt. Vânzările lui Taycan au început a scădea vertiginos, iar facelift-ul nu a adus imboldul pe care contau cei de la Porsche, pentru că nu a adus nici nimic excepţional de nou. Chiar şi versiunile ultra performante nu-şi pot oferi puterea maximă decât pentru 2 secunde, fapt care trădează o inginerie care şi-a atins limitele.
Macan EV a venit cu mare întârziere pe piaţă, de circa doi ani, şi nu a venit cu o inginerie mai evoluată faţă de Taycan, ci dimpotrivă, mai simplificată, fără cutia de viteze în două trepte şi cu niciun parametru mai mare decât la Taycan. Având şi un design oarecum palid, noul model Porsche a cucerit doar clienţii care voiau în mod clar un SUV Porsche şi au fost de acord să treacă la noul model electric, fără a genera un val imens de comenzi, pentru că în esenţă, e un model care vine cu calendarul de acum doi ani pe piaţă. Cifrele totale de vânzări nu sunt publicate deocamdată, sub pretextul că modelul abia începe să prindă turaţii în livrări, dar cifrele totale ale celor de la Porsche au înregistrat deja -6,9% scădere în primele nouă luni. Cifra nu pare foarte rea, întrucât aici încă mai intră vânzările lui Macan cu combustie, modelul fiind scos treptat de pe majoritatea pieţelor UE abia pe la mijlocul anului.
Foto: Porsche Macan EV
Astfel, acum pentru cele câteva luni rămase, scăderea netă ar putea fi încă în limitele unei evoluţii generale din industrie, cât timp unele pieţe încă mai primesc Macan pe combustie, iar altele abia fac primele vânzări ale lui Macan EV, profitând de cererea iniţială. Însă anul viitor Macan cu combustie va fi dispărut cu totul din gamă, iar Porsche are tot mai multe îndoieli dacă modelul electric va putea substituie cifrele de circa 90.000 exemplare vândute anual de Macan în ultimii săi ani de carieră, nemaivorbind de anii de vârf.
Familia de modele 718 ar putea suporta mai uşor tranziţie la propulsie electrică, întrucât totalizează doar circa 20.000 de maşini, însă e o mare întrebare dacă în zilele noastre Porsche ar putea vinde 20.000 de maşini electrice în caroserii de nişă roadster sau coupe.
Iar marea dilemă e la Cayenne, pentru că şi acest model adună circa 90.000 de exemplare vândute anual acum, iar o înlocuire cu un model electric cu 7 locuri ar fi foarte riscantă fără păstrarea unui model cu combustie. Tocmai de asta, cei de la Porsche au şi anunţat deja că vor mai împrospăta modelul Cayenne şi vor miza pe motorizări plug-in hibride.
În acest context, tot mai mult informaţii venite din interiorul Porsche anunţă că producătorul e într-o mare dilemă din cauza golului de modele noi cu combustie pe care-l are. Simplu spus, modele noi cu combustie nu prea există, care să fi fost pregătite şi să fie pregătite de lansare, ceea ce înseamnă că abia acum inginerii Porsche ar trebui să remodeleze platformele pur electrice ale lui Macan EV şi 718 pentru a pregăti şi modele cu combustie. Însă aceste procese nu se întâmplă niciodată repede la producătorii germani, prin urmare, avem toate şansele să asistăm la minim doi ani foarte dificili pentru vânzările producătorului.
Iar asta se întâmplă şi din cauza unei schimbări de cereri în segmentul maşinilor foarte scumpe, unde proprietarii foarte avuţi nu sunt convinşi că maşinile electrice îşi pot păstra caracterul atemporal şi valoarea de colecţie şi încep tot mai mult a căuta modele cu combustie şi senzaţii mecanice, dar şi din cauza întârzierilor mari pe care Porsche le-a avut în crearea şi lansarea propriilor modele electrice. Şi apoi, e şi o problemă de reducere a ritmului ingineresc la acele modele Porsche, iar dacă un nou model electric Porsche e lansat pe piaţă cu nişte calităţi care pot fi eclipsate de un Hyundai Ioniq 5N, spre exemplu, cu ce te mai atrage acel Porsche atunci? Dacă în combustie, un Porsche 911 e în continuare un etalon al maşinii cu inginerie supremă, atunci la modele electrice sunt foarte multe exemple unde modelele actuale Porsche sunt depăşite şi de concurenţi din SUA, şi din Coreea de Sud sau China. Prin urmare, Porsche se află într-un moment în care parcă ar vrea şi să revină la mai multe modele cu combustie, având impresia că a sărit prea repede în necunoscut, dar totodată ar avea mare nevoie de modele electrice cu adevărat fenomenale la parametrii de azi, nu la cei din 2018 sau 2019. E un echilibru greu de găsit, cu siguranţă, şi e foarte greu să le faci pe ambele simultan în condiţiile în care ai deja doi ani dificili în faţă. Dar în acelaşi timp, e la fel de adevărat că Porsche a avut creşteri imense mulţi ani la rând, deci cifele de acum sunt încă printre cele mai mari din istorie.