Producătorul ceh Tatra a dezvăluit toate detaliile tehnice ale primului său camion hibrid, care combină un motor diesel V8 răcit cu aer şi un electromotor
8 Noiembrie 2024, 18:43 Redacţia PiataAuto.md
Acum o săptămână, scriam despre pregătirea pentru debutul public al primului camion hibrid din istoria producătorului ce Tatra. Descifram atunci imaginile grafice publicat de cehi şi spuneam că noi intuim că noul camion va avea o inginerie cu totul unică în lume, combinând obişnuita propulsie electrică pentru hibride cu un motor diesel V8 răcit cu aer, din gama clasică a celor de la Tatra! Ei bine, multaşteptatul debut public a lui Tatra Force e-Drive a avut loc, iar cehii au dezvăluit toate datele tehnice. Presupunerile noastre s-au adeverit.
Noul camion a debutat într-o formulă de tracţiune 8x8, cu aceleaşi punţi clasice articulate şi acelaşi tub central de tracţiune, care formează conceptul de tracţiune Tatra. Electromotorul e montat între motorul cu combustie şi cutia de viteze, astfel că forţa acestuia e distribuită tuturor celor 8 roţi prin acelaşi sistem de tracţiune integrală.
Cehii au confirmat că motorul cu combustie e renumitul lor motor diesel V8, răcit cu aer, care dezvoltă 408 CP şi 2.100 Nm. Cel mai curios fapt e că acest motor clasic Tatra e foarte apreciat, dar era limitat pe unele modele civile vândute în UE, din cauza faptului că cehii nu reuşeau să-i asigure ultimele standarde ecologice. În combinaţie cu un electromotor în sistemul hibrid, însă, se pare că certificarea va fi mai simplă.
Electromotorul e unul ce vine de la compania daneză Danfoss, fiind de tip sincron, cu magneţi permanenţi. Electromotorul poate livra exact aceeaşi putere de 300 kW sau 408 CP în regim continuu, deci camionul poate avea aceeaşi putere şi în cazul propulsiei electrice. Mai mult ca atât, pe perioade scurte puterea livrată poate ajunge la 500 kW, sau 680 CP, cu un cuplu de 2.400 Nm!
Cutia de viteze e una automată, de origine Allison, cu 7 trepte, urmată de un reductor Tatra, după care urmează cutia de transfer a cuplului spre axele spate şi faţă.
Bateria noului camion Tatra are 89 kWh capacitate, ceea ce-i oferă camionului o autonomie pur electrică de până la 70 km. Asta înseamnă că avem de-a face cu un camion plug-in hibrid, încă una din presupunerile noastre fiind astfel confirmată. Anume acest aspect tehnic le-a permis cehilor să poată omologa cu uşurinţă emisiile motorului diesel răcit cu aer, deci.
Desigur, camionul poate opera şi cu un tandem din ambele motoare, dar cehii nu spun deocamdată două lucruri importante — ce putere maximă poate livra întreg sistemul în regim combinat şi dacă motorul V8 răcit cu aer va fi periodic deconectat, atunci când camionul va funcţiona ca un hibrid, după epuizarea bateriei. Menţionăm asta, pentru că până în prezent motorul celor de la Tatra nu avea un sistem start stop şi nu era tocmai adaptat opririlor şi pornirilor dese, având şi o pompă mecanică de ulei.
Totuşi, cehii menţionează că au echipat camionul cu un compresor electric pentru sistemul de aer condiţionat şi o pompă electrică pentru servodirecţie. Aceste elemente erau obligatorii pentru ca acest camion să poată opera în regim pur electric şi nu neapărat răspund la întrebarea dacă motorul V8 va fi deconectat periodic, sau doar va fi ajutat prin preluarea sarcinii de către cele electric. Însă tot cehii confirmă că la o apăsare fermă a pedalei de acceleraţie, camionul va beneficia de o putere sumară mai mare decât cifra unitară a oricărui din ele.
Tatra Force e şi camionul pe baza căruia cehii produc vehicule militare, iar producătorul a confirmat că or exista şi versiuni militare cu propulsie hibridă, unde propulsia electrică şi bateria va fi un avantaj pentru a păstra camionul silenţios, fără o amprentă termică.
În versiunea 8x8 cu benă civilă, prezentată acum în Praga, noul camion hibrid cântăreşte 16 tone şi poate transporta o sarcină utilă de 22 tone, până la o masă totală de 38 tone.