Producătorul european de baterii Northvolt a declarat falimentul diviziei sale din SUA, iar CEO-ul şi-a dat demisia

22 Noiembrie 2024, 19:16
Redacţia PiataAuto.md
Northvolt, cel mai mare producător european de baterii, trece printr-o perioadă dificilă de câteva luni încoace, care l-a adus la limita supravieţuirii sale. Acum compania cu sediul central în Suedia are parte de o nouă criză existenţială, declarând falimentul diviziei sale din SUA, iar CEO-ul Peter Carlsson şi-a dat demisia la scurt timp după anunţ.
Northvolt e o companie fondată în Suedia cu ideea de a devenit cel mai mare producător european de baterii, construind fabrici imense, numite Gigafactory, unde bateriile să poată fi produse în Europa, iar graţie inginerilor europeni, acestea să fie şi printre cele mai performante din lume. Sună ca o idee atât de îndrăzneaţă, încât aproape că ar fi calificată drept irealistă în condiţiile costurilor mari de salarizare din Europa, a legislaţiei muncii foarte protecţioniste cu angajaţii şi a unor costuri mari la energie, dar Northvolt era convins că aceste obstacole pot fi depăşite printr-o fabrică maxim de automatizată, unde oamenii ar face mai ales muncă intelectuală şi mai puţine operaţiuni mecanice. Iar problema energiei scumpe trebuia să fie depăşită graţie abundenţei de hidrocentrale din Suedia şi Norvegia, care ar fi servit drept sursă de energie pentru fabricile Northvolt.
Compania a reuşit să adune investiţii de peste 15 miliarde de euro şi a reuşit să construiască mai multe fabrici, inclusiv din cele elaborare împreună cu Volvo şi cu Scania, pentru producţia de bateriile dedicate vehiculelor acestora. De asemenea, în toamna anului trecut Northvolt anunţa elaborarea unei baterii geniale cu stare solidă, pe bază de sodiu-ion, care n-ar mai avea nevoie de litiu, nichel sau cobalt, apelând doar la banalul fier şi la natriu. Ar fi una din cele mai ecologice baterii de produs din lume, iar dacă ar pune-o în producţie, Europa n-ar mai avea nevoie de litiu şi alte materiale rare din China sau alte regiuni ale lumii.
Totuşi, în pofida acestor realizări, compania a aut probleme mai ales în a asigura volumele necesare de producţie, iar bateriile livrate mai multor producători au fost subiecte ale rechemărilor în service sau ale unor probleme identificate de acei producători. Aşa a ajuns BMW să anuleze un contract de 2 miliarde de euro pentru bateriile Northvolt, care trebuiau să ajungă pe noile modele Neue Klasse. BMW a declarat că e gata să revină la cumpărarea bateriilor Northvolt, însă doar dacă problemele vor fi înlăturare, iar între timp a semnat şi un contract grandios cu Rimac, pentru a beneficia de baterii şi tehnologii de la compania croată.
Imediat după rezilierea acestui contract uriaş, lucrurile au luat-o într-o spirală a problemelor la Northvolt, cu anunţarea restrângerii planurilor de dezvoltare la diferenţă de doar câteva zile. Northvolt mai are o fabrică de baterii pentru centrale de reţea în Polonia şi a pornit şi construcţia unei fabrici în Canada, în regiunea Quebec. În SUA, Northvolt avea o fabrică mică în California, cumpărată la pachet cu start-up-ulCuberg, unde inginerii puteau produce cantităţi mici de baterii şi efectua cercetare şi dezvoltare. Se planifica o linie de producţie mare, cu capacităţi imense, dar lucrurile n-au ajuns la o asemenea etapă.
Acum Northvolt a aplicat pentru instituirea protecţiei oferite de insolvenţă pentru divizia sa americană, în baza aşa-numitul Capitol 11 al insolvenţei. Compania a depus aceste acte la o instanţă din Texas şi a anunţat că divizia sa americană are 30 milioane de dolari rezervate în conturi pentru perioada de insolvenţă, care ar fi suficiente cam pentru o săptămână de operare, în timp ce datoria e neaşteptat de mare, de tocmai 5,8 miliarde de dolari. De asemenea, compania a anunţat că a contractat şi finanţare de 100 milioane de dolari pentru această perioadă şi intenţionează să treacă printr-un proces de restructurare majoră.
Pentru operaţiunile relativ mici din SUA, nivelul datoriei e foarte mare, ceea ce poate indica la posibile procese interne în cadrul Northvolt de cesionări reciproce de datorii între divizii, pentru împovărarea entităţii americane, acolo unde legea falimentului oferă o protecţie sporită pentru restructurare şi ar putea oferi şi perspective mai bune de a atrage noi investitori pentru o posibilă revigorare, or, ceea ce a reuşit să facă până acum Northvolt valorează foarte mult ca tehnologie şi experienţă şi cu siguranţă ar putea există încă mulţi investitori care ar putea analiza foarte atent o asemenea oportunitate.
Northvolt a anunţat că planurile sale de construcţie a fabricii de baterii din Canada nu vor suferi modificări sau amânări din cauza falimentului din SUA.
Totuşi, în lumina acestei lovituri de imagine pe care Northvolt şi-a luat-o conştient azi, CEO-ul Peter Carlsson şi-a anunţat demisia. El e şi co-fondator în această companiei şi a condus-o din 2016, anul formării sale. În 2015, Peter Carlsson ocupa funcţia de şef al departamentului ce coordona lanţul de furnizori la Tesla, şi a plecat de acolo împreună cu Paolo Cerruti, adjunctul său şi totodată responsabil de planificări globale, pentru ca împreună aceştia să fondeze Northvolt, convingând un număr mare de investitori şi entităţi să-i susţină, cu ideea iniţială de a crea un Gigafactory şi în Europa, după care să se realizeze şi o extindere globală. Din păcate, această perspectivă frumoasă e tot mai mult clătinată de evoluţia din ultima jumătate de an a Northvolt, iar după anunţul de azi, marea întrebare este dacă Northvolt va reuşit să treacă prin această perioadă nefastă şi să reziste, sau dacă va ajunge la un eşec la nivel global.
1
2,109
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!