Un norvegian şi-a vândut Mercedesul vechi şi a constatat că timp de doi ani a continuat să plătească taxele de autostrăzi pentru noul proprietar fără să ştie
18 Noiembrie 2024, 11:24 Redacţia PiataAuto.md
O istorie curioasă a unui norvegian a ieşit la iveală de curând, făcându-i pe mulţi proprietari de maşini să se întrebe dacă nu sunt în aceeaşi situaţie, or, o schimbare de procedură ar fi de vină pentru toată istoria şi o neatenţie a protagonistului faţă de ea. Mai exact, norvegianul şi-a vândut maşina veche şi a constatat recent că el era cel care a plătit taxele de autostrăzi pentru noul proprietar timp de doi ani fără să ştie.
Norvegianul avea un Mercedes de 16 ani vechime, pe care l-a vândut la mâna a doua cu 39.000 coroane, echivalentul a circa 3.350 euro, unui cumpărător din Follo, o regiune învecinată a sud-vest cu capitala Oslo.
Poză simbol
Mercedesul avea ataşat de parbriz un dispozitiv electronic pentru plata rapidă a taxelor de autostrăzi, pe care vânzătorul l-a demontat în momentul vânzării şi predării automobilului noului proprietar.
Vânzătorul şi-a cumpărat în schimb o nouă maşină, electrică de această, dată. Acum şi maşinile electrice plătesc taxe de autostrăzi în Norvegia, aşa că norvegianul a continuat să aibă un cont activ de plăţi de autostrăzi pentru noua sa maşină electrică.
Timp de doi ani după acea vânzare a Mercedesului, însă, la fiecare trecere a sistemelor automatizate de taxare pe autostrăzi, taxele de autostrăzi erau facturate în contul fostului proprietar, nu al celui actual, chiar dacă maşina nu mai avea acel dispozitiv.
Abia peste exact doi ani, când a primit o factură lunară pentru taxele de autostrăzi, norvegianului i-a părut suspect de mare suma din factură şi a analizat-o mai detailat, constatând că acea sumă include nu doar traversările sale de autostradă, ci şi ale proprietarului actual al Mercedesului pe care el îl vânduse doi ani în urmă. Şi situaţia a fost la fel în decursul a doi ani, norvegianul plătind în total, fără să ştie, o sumă de 10.152 coroane pentru cumpărătorul maşinii sale, echivalentul a circa 865 euro.
Acesta a cerut clarificări de la agenţia care administrează plăţile de autostrăzi şi a aflat că în lipsa unui dispozitiv electronic, sistemul de taxare citeşte mai nou plăcuţele de înmatriculare şi, dacă acea maşină e înregistrată în sistem pe un cont activ, acel cont e taxat în mod similar situaţiilor când dispozitivul electronic ar fi prezent. Conform unei schimbări de regulament din 2020, atunci când un proprietar îşi vinde maşina, el trebuie să notifice şi agenţia de taxare a autostrăzilor despre faptul că nu mai e proprietarul acelei maşini, reziliind contractul pentru ea, şi asta pentru că agenţia nu extrage automat datele din registrul de înmatriculări dacă recunoaşte în propriul sistem acea maşină.
Situaţia e valabilă, deci, pentru orice vânzător care n-a depus o asemenea solicitare la agenţia de taxări, doar că ea n-a ieşit la iveală până acum pentru că, în mod normal, dacă noul proprietar îşi perfectează un nou contract pentru maşina sa proaspăt cumpărată, atunci sistemul o şterge automat din contul fostului proprietar. În acest caz, însă, noul proprietar nu s-a obosit să-şi încheie un nou contract şi, probabil observând că maşina sa trece cu bine de toate porţile de taxare de pe autostrăzi şi toate camerele fără a primi facturi ulterior, a continuat să o exploateze fără a plăti taxe de autostrăzi şi acces în oraş pentru ea timp de doi ani.
Norvegianul păgubit, însă, n-a stat să-l caute pe cumpărătorul maşinii sale pentru a-i cere socoteală, ci s-a plâns la agenţia pentru protecţia consumatorului din Norvegia. Această agenţie a analizat cazul şi a emis de curând o decizie prin care obligă sistemul de taxare de autostrăzi să-i ramburseze păgubitului întreaga sumă facturată eronat şi-i lasă mână liberă acestei agenţii pentru a cere eventuale pagube de la nou proprietar. În decizia sa, protecţia consumatorului a stipulat că faptul că vânzătorul a omis să notifice sistemul de taxare despre schimbarea proprietarului nu înseamnă că acesta poate fi abuzat prin facturări eronate timp de doi ani. Acum, cel mai probabil, sistemul de taxare va cere prin instanţă rambursarea sumei, eventual cu dobândă, de la noul proprietar de Mercedes, care s-a plimbat gratuit pe autostrăzi timp de doi ani.