VW a început a produce tractoare electrice în Africa, cu baterii schimbabile, pe care le închiriază fermierilor
16 Noiembrie 2024, 10:59 Redacţia PiataAuto.md
VW are parte de vremuri dificile cu maşinile sale electrice la nivel global, vânzările cărora merg mai slab decât se dorea, iar în unele regiuni precum China softul problematic a fost cel care a subminat imaginea mărcii. Pentru a rezolva aceste probleme, VW a oficializat de curând un parteneriat cu Rivian, de la care va primi soft şi componente pentru maşinile sale, în schimbul a 5,8 miliarde de dolari. Între timp, însă, VW are şi o iniţiativă mai puţin obişnuită în domeniul mobilităţii electrice, producând tractoare electrice cu baterii uşor schimbabile în Africa, pe care le a închiria fermierilor. Noua iniţiativă face parte dintr-un proiect numit GenFarm Project, şi a fost iniţiată încă de fostul şef al VW, Herbert Diess.
Noile tractoare electrice sunt extrem de simple, având un electromotor cu reductor care le propulsează şi baterie plasată într-un soi de ladă, concepută pentru a putea fi scoasă uşor şi schimbată cu altă baterie nouă.
Aceste tractoare au fost asamblate în Rwanda, însă bateriile şi componentele esenţiale au fost trimise din Wolfsburg, Germania, şi se pare că elementele de bază sunt comune cu cele de pe modelele VW, întrucât astfel au fost evitate costuri adiţionale pentru proiectare. Totuşi, bateria are 32 kWh, deci, chiar dacă vorbim eventual de celule similare, e clar că aici sunt mai puţine la număr, iar răcirea activă lipseşte.
Electromotorul este şi el mult mai slab decât pe un ID.4 sau ID.7 şi bănuim că e unul cumpărat de la un furnizor, totuşi, întrucât motoarele mai noi de pe ID.7 ale celor de la VW sunt complete, cu răcire pe ulei integrată în ele. Aici, în cazul tractorului din Africa, vorbim de un electromotor de doar 20 kW, sau circa 27 CP.
Bateria poate fi uşor schimbată cu alta, eventual chiar lângă câmp dacă se ia şi un mic utilaj care să-i susţină greutatea, fiind concepută cu un mecanism ce face acest proces uşor. Cea mai simplă schimbare, însă, se face în interiorul hub-ului VW, pe care aceştia l-au gândit ca parte centrală dintr-un întreg sistem.
Hub-ul e localizat în Gashora, la circa 60 km de capitala Rwandei, Kigali, iar acolo VW a construit un soi de hangar imens, acoperit cu panouri solare, energia produsă de acestea fiind folosită la încărcarea bateriilor. Hub-ul are un număr mare de tractoare electrice şi un număr şi mai mare de baterii, cu sisteme de încărcare a acestora. Scopul celor de la VW nu e de a vinde tractoarele fermierilor, ci de a le oferi acestora în chirie, printr-un parteneriat cu statul rwandez, astfel încât aceştia să-şi poată prelucra pământurile cu tehnologie modernă, la un cost mult mai mic, tractoarele fiind închiriate pe zile, iar ulterior fiind aduse înapoi, primind baterii încărcate în timpul zilei anterioare şi fiind disponibile următoarea zi pentru oricine altcineva are nevoie de ele.
Astfel, acest hub nu doar că va oferi tractoare mai noi fermierilor care au nevoie, ci şi le va rezolva o problemă apăsătoare a costurilor mari la carburanţi, pe care mulţi fermieri nu-şi permit să le acopere, chiar dacă au tractoare diesel în proprietate.
Multe ţări africane au în ultimul timp o mare problemă cu costul foarte mare al carburanţilor, din cauza balanţei deficitare de export faţă de import, ţările putând cu greu să-şi asigure cotele necesare de valută ca să importe cantităţi suficiente de produse petroliere. Tocmai din motive similare, acum o săptămână scriam că Sierra Leone a semnat un acord care să-i permită să facă un salt ferm exclusiv spre energie regenerabilă, iar la începutul anului Etiopia anunţa că e prima ţară din lume care va interzice maşinile cu combustie, pentru că nu mai rea să importe carburanţi pentru ele, trecând la maşini electrice în schimb. Aşadar, pentru acest ţări, propulsia electrică nu e doar o tendinţă care sună frumos, ci e o soluţie mai viabilă la probleme economice esenţiale.