Aproape nimeni nu mai cumpără maşini cu hidrogen, nicăieri în lume, Toyota raportând vânzări excepţional de mici pentru Mirai
31 Decembrie 2024, 10:34 Redacţia PiataAuto.md
Toyota avea un vis frumos de a contrapune tehnologia cu pile de combustie şi hidrogen electromobilităţii, încercând să convingă toată lumea că hidrogenul e o alternativă mai viabilă decât maşinile electrice cu baterii, în primul rând datorită timpului de alimentare mult mai mic în cazul hidrogenului şi iniţial datorită autonomiei mai mari. Dar maşinile electrice cu baterii s-au dezvoltat rapid între timp, autonomia devenind tot mai mare, iar viteza de încărcare tot mai mică, multe maşini reuşind deja să încarc în 10-15 minute suficientă energie pentru a merge alte sute de kilometri. În acelaşi timp, hidrogenul nu şi-a putut depăşi propriile impedimente tehnologiile şi logistice, iar staţiile de hidrogen au devenit tot mai puţine în ultimii doi ani, peste tot în lume, adăugând constrângeri enorme în exploatarea maşinilor cu hidrogen. În acest context, vânzările celui mai popular model cu hidrogen din lume, Toyota Mirai, au scăzut atât de mult, încât în luna noiembrie în toată lumea japonezii au vândut doar 134 de asemenea automobile.
Cea mai mare scădere a venit din California, singurul stat din SUA care avea o infrastructură de staţii de hidrogen cu adevărat dezvoltată, dar în ultima perioadă, după anunţul Shell că va închide toate staţiile sale, lucrurile s-au deteriorat grav. Şi preţul de 32-36 dolari per kilogram nu face deloc lucrurile mai uşoară, or, un plin cu Toyota Mirai costă în jur de 200 dolari dacă se face complet, sau circa 150 dolari dacă se alimentează obişnuitele 5 kg.
Partea care mai ţine lucrurile în viaţă e pachetul de alimentare gratuită pe care Toyota l-a tot oferit cumpărătorilor pentru primele 30-40 mii mile, iar mulţi dintre aceştia îşi ţin maşinile exact până la acest parcurs, după care încearcă să scape de ele, întrucât plata a 150 dolari pentru circa 500 km parcurşi, dintre care 70-100 km adeseori sunt parcurşi doar până la staţie şi înapoi, e o absurditate.
Iar asta înseamnă că luna noiembrie nu e o excepţie în vânzări atât de slabe. De obicei, noiembrie e una din cele mai prolifice luni în vânzări şi e ultima pentru care au fost acumulate statistici, de asta e menţionată, iar cifra de 134 de maşini vândute cumulat în toată lumea a într-adevăr derizorie. Însă cifrele pentru întregul an sunt la fel de slabe. Din ianuarie şi până în noiembrie, Toyota a vândut doar 1.702 maşini cu hidrogen în toată lumea, în 11 luni ale anului! Nouă din ele au fost vândute în Norvegia, o ţară care le adora cândva.
Vânzările lui Mirai n-au fost niciodată excepţional de mari, dar totuşi în anul 2021 Toyota vindea aproape 6 mii de exemplare anual, şi chiar în 2023 a vândut 4.023 de maşini.
Între timp, în iunie 2024 şi Honda a pus din nou în producţie un model cu hidrogen, CR-V e:FCEV, dar cifrele de vânzările ale acelui model sunt necunoscute, el dispărând repede în fundal după lansarea sa, chiar dacă Honda anunţa că oferă 30.000 dolari sub formă de avans pe contul cumpărătorilor, pe care aceştia să-i folosească pentru a-şi alimenta maşinile cu hidrogen.
Prin urmare, maşinile cu hidrogen cunosc o nouă perioadă critică de scăderi până la cifre atât de mici, încât e pusă sub semnul întrebării lor însăşi existenţa lor. Şi e cumva păcat, pentru că tehnologia prezentă pe aceste maşini nu e neapărat incompletă, adevăratele piedici venind de la logistica şi ineficienţa proceselor de producţie de hidrogen din energie verde, stocare şi transportare, fiecare din aceste etape fiind una energofagă şi reducând din randamentul întregului ciclu al tehnologiei.