Automobilele mai noi de 10 ani vor trece inspecţia tehnică periodică o dată la 2 ani în Moldova, iar cele cu parcurs dat înapoi vor fi raportate la poliţie

19 Decembrie 2024, 11:05
Redacţia PiataAuto.md
Un nou regulament de inspecţie tehnică periodică a fost adoptat în şedinţa de guvern de ieri, 18 decembrie, în Republica Moldova, acest introducând o serie de modificări importante în această procedură, de natură să apropie standardele de siguranţă rutieră a Moldovei de cele din Uniunea Europeană şi să includă specificări tehnice în pas cu tehnologiile mai noi, implementate între timp în lumea auto.
Cea mai importantă modificare ţine de periodicitatea inspecţiei tehnice periodice. Dacă acum autoturismele trec inspecţia la fiecare 12 luni, de acum încolo inspecţia a fi trecută o dată la 2 ani pentru automobilele cu vârstă de până la 10 ani. Se prezumă, astfel, că maşinile mai noi au un risc mai mic de apariţie a unor defecte şi uzuri, iar astfel periodicitatea inspectării e mai mare.
Totuşi, automobilele absolut noi, la prima înmatriculare, vor trebui să treacă în continuare prima inspecţie tehnică în ziua înmatriculării, chiar dacă abia au ieşit din fabrică şi, teoretic, nu pot avea defecte de natură să le compromită siguranţa, care ar putea fi identificate în cadrul unei inspecţii tehnice periodice.
La automobilele mai vechi de 10 ani, periodicitatea inspecţiei tehnice periodice rămâne a fi în continuare de 12 luni, deci nemodificată. Însă asta înseamnă că şi la maşinile de colecţie, cu vârste mult mai mari, inspecţia tehnică periodică va fi făcută tot anual, chiar dacă acei proprietari solicitau frecvent mărirea termenului de inspecţie pentru asemenea vehicule, întrucât ele circulă un număr mult mai mic de kilometri anual.
Se modifică termenul de ITP şi pentru motociclete, de la 12 luni la 24 luni, iar aici modificarea se aplică pentru toate vârstele.
Taximetrele trebuiau să treacă până acum ITP-ul la fiecare 6 luni, însă acum maşinile mai noi de 10 ani din aceste servicii vor trece ITP-ul la fiecare 12 luni.
Modificări similare s-au făcut şi pentru autocare. La camioane periodicitatea a rămas neschimbată, la 12 luni.
Defecţiunile tehnice identificate or fi clasificate de acum încolo 3 categorii — minore, majore şi periculoase. Cele minore vor primi o atenţionare, care nu afectează ITP-ul, în timp ce cele mai majore vor fi obligatorii pentru reparaţii. În acest caz va fi emis un raport doar pentru 30 zile, cu indicarea defecţiunii şi obligativităţii reparării ei şi maşina poate circula doar spre un service auto pentru a face aceste reparaţii. Defecţiunile periculoase, însă — adică cele ce prezintă un pericol iminent şi imediat — vor fi însoţite de o interdicţie de circulaţie pe drumurile publice şi maşina nu mai are voie să circule pe propriile roţi nici măcar spre un service, având nevoie de o platformă pentru a fi transportată acolo.
Noul regulament prevede şi modalităţi mai exacte de descalificare a blocurilor optice LED. La unele blocuri optice mai vechi se poate atesta că o parte din LED-urile cele compun nu mai ard, iar aici existau divergenţe dacă un asemenea bloc se consideră că funcţionează şi iluminează sau nu. Acum, dacă mai mult de 1/3 din elemente cel compun un bloc LED nu funcţionează, acel bloc optic va fi descalificat drept nefuncţional, iar asta va constitui unul din defectele ce pot duce la eşuarea trecerii ITP.
O prevedere curioasă a regulamentului este faptul că, dacă se identifică un parcurs dat înapoi pe odometrul maşinii, inspectorul e obligat să raporteze ulterior această situaţie drept fraudare de odometru către Inspectoratul General de Poliţie.
Dacă vă întrebaţi de unde ar putea şti expertul tehnic despre o asemenea fraudare — toate maşinile au cifrele de pe odometru înregistrate la fiecare vizită de ITP, iar asta se întâmplă de mulţi ani încoace. Prin urmare, dacă expertul tehnic va constata că o maşină are acum 147.000 km pe odometru, spre exemplu, iar acum doi ani avea 180.000 km, fraudarea e evidentă, iar discrepanţa va trebui raportată.
Iar fraudarea odometrului e deja o încălcare contravenţională în Moldova, care se pedepseşte cu amendă între 3.000 şi 4.500 lei pentru persoane fizice sau între 4.500 şi 7.500 lei pentru persoane juridice. Poliţia a fi cea care va constata aceste încălcări şi va aplica eventuale amenzi, pe baza sesizărilor primite de la staţiile ITP. Deci, în Moldova va exista un control mult mai mare pentru contracararea fraudării cifrelor de pe odometrul maşinilor. Noile modificări intră în vigoare din 1 iunie 2025.
1
1,510
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!