Butoanele senzoriale de pe volanul unui VW ID4 au fost declarate drept cauza unui accident fatal din Suedia, iar şoferiţa a fost declarată nevinovată de instanţă
11 Decembrie 2024, 09:56 Redacţia PiataAuto.md
Butoanele senzoriale, care pot reacţiona la simpla atingere a lor, fără o apăsare fermă, sunt o idee total neinspirată când sunt amplasate pe volan, şi asta pentru că mâinile îşi schimbă poziţia pe circumferinţa volanului, iar în cazuri unor situaţii mai atipice e nevoie de o manevrare rapidă a acestuia, fără a te gândi la efectul pe care l-ar putea aduce activarea acelor butoane. VW, la fel ca şi câţiva alţi producători, a aplicat la un moment dat asemenea butoane pe modelele sale, începând cu cele electrice, apoi translându-le şi pe câteva modele cu combustie. Însă la doar câţiva ani, proprietarii de asemenea maşini s-au plâns pe ele, aşa că în iunie 2023 însuşi şeful VW Thomas Schafer, a recunoscut că acestea sunt o greşeală şi a promis eliminarea rol rapidă de pe modelele mărcii. Acum, însă, în Suedia un caz foarte rezonant ce implică aceste butoane a ajuns la finalitatea sa în instanţele de judecată şi a obţinut şi un verdict, care poate servi drept informaţie preţioasă pentru toţi cei care exploatează automobile cu asemenea butoane pe volan.
Totul a început de la un accident fatal, produs în luna martie 2023, în parcarea unui supermarket din oraşul Vaxjo din Suedia. O femeie de 75 de ani, având-o alături pe nepoata ei, a fost lovită de un VW ID.4, condus de o şoferiţă de 80 de ani, care a accelerat brusc spre ei. Femeia de 75 de ani a fost rănită în acel accident şi şi-a pierdut viaţa, iar nepoata a scăpat nevătămată.
Poză simbol
Iniţial, şoferiţa a fost pusă sub acuzare de procurorul care investiga cazul, imputându-i-se un condus neglijent, şi faptul că ea ar fi cuplat poziţia greşită a levierului de transmisie sau ar fi încurcat pedala. Ea a menţionat din start, însă, că maşina a accelerat singură şi a spus că posibila cauză ar fi fost faptul că în timp ce rotea volanul în parcare ar fi atins butonul RES al sistemului de cruise control. Iniţial, poliţiştii şi procurorii au fost sceptici la un asemenea scenariu, prezumând că la viteze mici de parcare o asemenea activare e improbabilă, dacă nu chiar imposibilă.
Însă, în procesul de judecată, şoferiţa de 80 de ani a demonstrat că are o istorie foarte bună în maniera sa de condus şi o condiţie fizică bună, ceea ce i-ar fi permis să evite asemenea erori neglijente precum încurcarea pedalelor sau a direcţiei de condus. Şi a fost dispusă şi o expertiză tehnică a maşinii, pentru a vedea dacă butonul RES poate fi activat accidental în asemenea situaţii şi dacă el ar putea duce la un caz similar.
Prima instanţă i-a dat câştig de cauză şoferiţei chiar şi cu rezultate incomplete ale expertizei tehnice. Însă procurorii au făcut apel la instanţa superioară şi au solicitat expertiză completă şi avansată, care a fost făcută între timp, şi care a dus la pronunţarea verdictului irevocabil de acum.
Instanţă de judecată din Suedia, imagine simbol
Astfel, expertiza a demonstrat că butoanele senzoriale de pe volan pot fi uşor atinse involuntar în timpul manevrării în spaţii mai restrânse, care necesită mai mult de jumătate de rotire a volanului. Inclusiv butonul RES, care a poziţionat spre centru, dar în partea de sus, poate fi atins accidentat, iar funcţia lui se activează.
În momentul în care la VW ID.4 se atinge involuntar acel buton RES, maşina are trei scenarii posibile de comportament. Dacă ea nu a avut sistemul cruise control folosit de la ultima pornire, atunci atingerea RES nu va declanşa nicio acţiune. Dacă, însă a fost apăsat butonul de cruise control şi sistemul a fost activat, există alte două scenarii. Într-unul din ele, dacă maşina a circulat pe autostradă, spre exemplu, şi a avut viteza setată la 110 km/h, atunci la apăsarea acelui buton chiar şi într-o parcare de supermarket maşina va încerca să accelereze până la ultima viteză memorată, cu o intensitate semnificativă. Dacă ea avea doar sistemul cruise control activat, dar nu şi o viteză memorată, maşina va accelera rapid până la o viteză de 30 km/h. Din păcate, alte sisteme de radare şi frânări automate se dovedesc a fi insuficiente pentru a preveni ceea ce s-a produs şi în acel accident.
Maşina implicată în accident a fost suspusă şi unei expertize pentru a vedea dacă ea putea avea şi alt defect tehnic, iar asemenea defecte n-au fost găsite. Prin urmare, concluzia expertizei tehnice şi a verdictului de judecată a fost că în acest caz atingerea involuntară a butonului RES, prost gândit, a fost cauza care a dus la provocarea acestui accident. Instanţa a stabilit că şoferiţa nu a fost neglijentă, însă maşina e cu siguranţă proiectată prost în amplasarea şi tipul acestui buton, corelată cu urmările pe care le poate avea, activarea funcţiei nefiind însoţită de verificarea suplimentare a unor condiţionalităţi înainte de activarea de facto.
Pentru şoferiţă, e un verdict final de achitare în acest caz. Pentru familia pătimită, daunele rămân ireparabile. Pentru inginerii şi designerii VW, e un caz grav care arată că în lumea auto nu orice tendinţă de design trebuie adoptată fără a gândi la multiple scenarii de viaţă reală. Autorităţile suedeze nu au menţionat dacă vor iniţia acţiuni asupra producătorului VW în acest caz, în eventualitatea impunerii la plata unor compensări faţă de familia pătimită.