Chinezii de la BYD pregătesc un nou sportcar electric, care promite o agilitate în condus similară lui Porsche 911
19 Decembrie 2024, 14:09 Redacţia PiataAuto.md
Chinezii de la BYD sunt într-un avânt nemaivăzut de dezvoltare, cu o creştere de vânzări pe care ar invidia-o oricine. Compania chinezească e concentrată de mai mulţi ani doar spre maşini electrice şi plug-in hibride, şi exact aceste segmente au cele mai mare creşteri, iar asta le dă curaj celor de la BYD să lanseze modele tot mai diverse, unele din ele fiind deja nu doar create pentru ţinte de vânzări, ci pentru demonstraţii tehnologice. Aşa am văzut anul trecut lansări în gama Yangwang a celor de la BYD, precum SUV-ul U8, care putea pluti pe apă, sau hypercar-ul U9, concurent pentru Rimac, care putea merge pe 9 roţi, datorită suspensie hidraulice. Acum chinezii tatonează şi modelul aproape sacru al pasionaţilor auto, Porsche 911, pregătind un model electric care să ofere o agilitate în condus similară cu acesta.
Foto: Hypercar-ul BYD Yangwang U9
Nu e secret că toţi inginerii din lumea auto, chiar şi cei care lucrează la companii concurente, recunoscu întotdeauna că Porsche 911 e un etalon de manevrabilitate, agilitate şi inginerie cu precizie supremă. Şi mulţi au încercat să producă modele concurente măcar prin unele calităţi, dar niciunul din ele n-ar reuşit să se impună ca o alternativă echivalentă, nici măcar noul Mercedes-AMG GT cu motorul său V8.
Chinezii, însă, vor să ne convingă că ei vor reuşi să facă imposibilul printr-o maşină electrică. Designul său ar trebui să se bazeze pe conceptul Super 9, prezentat în aprilie 2024, dar modelul de producţie nu mai e decapotabil, ci are o siluetă de coupe foarte similară lui Porsche 911, cu mici diferenţa la zona inferioară a posteriorului şi la formele mai aerodinamice în faţă.
Maşina de producţie a fost surprinsă de curând în China în formă camuflată, în timp ce era transportată pe o platformă pentru o sesiune de testare din partea inginerilor.
La o privire mai atentă, putem observa că maşina nu are aripi frontale şi o bară de protecţie spate, de fapt. Nici măcar blocurile optice faţă nu sunt montate, semn că se mai lucrează încă la formele acestor elemente, cât inginerii testează partea mecanică.
Deocamdată nu sunt cunoscute date din sistemul de propulsie, dar presa din China estimează că noul model ar putea fi lansat cu emblema Denza şi ar prelua caracteristici cel puţin egale cu Denza Z9, care are 3 electromotoare, ce însumează 952 CP.
Foto: Denza Z9
E important să spunem aici că noul model ar urma să facă uz cel mai probabil şi de baterii de generaţie nouă, eventual noua iteraţie de baterii Blade pe care BYD anunţa că o pregăteşte. Pentru a atinge dezideratul declarat de agilitate similară lui Porsche 911 bateriile vor avea un rol crucial, în special densitatea energetică şi greutatea lor totală. Întrucât modelul nu va putea avea o baterie prea mare, dar va avea nevoie de o putere imensă furnizate de acestea, va fi extrem de important ca aceste baterii să poată avea un coeficient de putere foarte mare, de ordinul a minim 5-6 C şi mai mult, în mod ideal până la 10-11 C pentru perioade scurte, pentru a putea asigura acea performanţă dorită în combinaţie cu o greutate redusă a maşinii.
Intriga pentru acest nou model chinezesc e foarte mare, deci, pentru că el reprezintă un teritoriu absolut nou, unde puterea mare mai înseamnă nimic dacă nu e combinată cu greutate corectă şi o arhitectură superbă a suspensiei şi direcţiei. Nici măcar Porsche nu s-a apucat încă să conceapă un 911 electric. Iar chinezii şi-au asumat o asemenea provocare ambiţioasă.