Deşi se lăuda cu 2 milioane de precomenzi, Tesla a suspendat producţia lui Cybertruck pentru câteva zile, indicând o epuizare a valului iniţial de cerere

5 Decembrie 2024, 13:38
Redacţia PiataAuto.md
Tesla Cybertruck a fost lansat exact un an în urmă şi a eclipsat imediat orice altă premieră auto, prin designul său total atipic, prin abordări inginereşti foarte ambiţioase şi prin imaginea care şi-a atribuit-o imediat. Atunci, la lansare, existaseră oameni care aşteptau încă din 2019 cu precomenzile făcute pentru acest model, doar în prima săptămână de la prima prefaţare Tesla anunţând că are 250 mii de precomenzi, pentru ca numărul acestora să crească până la circa 2 milioane în momentul de apogeu, din perioada lansării modelului de serie. Problema cea mare părea ritmul de producţie, care să poată ajunge cât mai repede să satisfacă acest rând imens de comenzi, însă în iarna anului trecut se estima ca Tesla va avea nevoie de câţiva ani buni pentru a produce şi livra un număr atât de mare de Cybertruck. La doar un an distanţă, Tesla le-a trimis notificări angajaţilor de pe linia de producţie că suspendă pentru 3 zile producţia, după ce anterior mulţi dintre el indicau un program mai redus.
Fiind vorba de o perioadă de sfârşit de an, fabricile Tesla funcţionează de obicei la turaţii maxime în prima jumătate a lunii decembrie, în încercarea de a produce şi livra cât mai mult la final de an şi a înregistra cifre în creştere. Acum, însă, fabrica din Texas a celor de la Tesla, unde se asamblează Cybertruck, pare să fi redus cadenţa din producţie prin aplicarea acestor trei zile de pauză, între 3 şi 5 decembrie 2024.
Prin urmare, acel volum imens de precomenzi de circa 2 milioane, care era invocat anterior, a ajuns la epuizare acum. Şi nu a făcut-o prin producţia şi livrarea a 2 milioane de maşini. Deci, fie cifra invocată a fost exagerată cu mult şi nu era adevărată, fie un număr imens de oameni care şi-au precomandat maşina şi au plătit un avans de circa 100 dolari nu au mai vrut să plaseze comanda fermă în momentul când le-a venit rândul şi au refuzat-o cu totul, pierzând avansul iniţial.
Apropierea de epuizare a listei lungi de aşteptare e confirmată şi de faptul că deja şi cei care au comandat maşinile în decembrie 2023, deci nu mai e vorba de doi ani de aşteptare. De asemenea, Tesla a început a produce din octombrie şi ediţiile obişnuite, simple, ale modelului, nu doar cele Foundation, de la lansare, iar versiunile simple sunt cu circa 20 mii dolari mai ieftine. Dacă Tesla a trecut la producţia lor, înseamnă că producţia migrează deja spre satisfacerea unei cereri la preţ mai mic.
Totuşi, ceea ce trebuie să menţionăm e faptul că Tesla Cybertruck a avut un succes remarcabil de vânzări în SUA, devenind cel mai popular pick-up electric la un moment dat, depăşind modele precum Rivian R1T şi Ford F-150 Lightning. Doar în primele 9 luni ale anului în SUA au fost înmatriculate doar circa 30.000 exemplare Cybertruck, cadenţa producţiei crescând până spre luna octombrie. E foarte posibil, deci, ca Tesla să încheie anul cu circa 50.000 de exemplare produse şi vândute în SUA, or, deocamdată Cybertruck nu e lansat în alte regiuni ale lumii.
Dar asta înseamnă că cele 2 milioane de precomenzi invocate iniţial se vor fi materializat în doar circa 50 mii vânzări şi livrări reale. Deci, doar 2,5% din cifra menţionată iniţial, sau de 40 de ori mai puţin.
Acum marea întrebare, pe lângă cifrele cu care va încheia anul, va fi pentru Cybertruck cât de mult va reuşi acesta să menţină o cerere bună şi după epuizarea valului iniţial de interes. Iar aici ar putea avea loc un scenariu devenit deja simptomatic pentru multe maşini electrice, în care cererea iniţială e foarte mare, după care ea ajunge să scadă mult mai repede decât erau obişnuiţi anterior producătorii de modele cu combustie în ciclul de viaţă al acestora, astfel încât expirarea morală a acestor modele electrice are loc neobişnuit de repede, în unele cazuri chiar înainte ca producătorul să fi reuşit să-şi recupereze investiţiile iniţiale în dezvoltare.
Tesla cumva reuşise în mod formidabil să evite aceste scenarii cu alte modele ale sale, prin tactica lui Porsche 911, în care acelaşi model îşi păstrează o siluetă neschimbată şi are multe mici perfecţionări cu fiecare nouă iteraţie, dar niciodată nu schimbă radical designul. Însă în cazul lui Cybertruck, designul acestuia a mult mai excentric şi polarizează părerile, astfel încât şi evoluţia percepţiei sale e mai imprevizibilă. Cu siguranţă, însă, Tesla va încerca să dea noi şi noi impulsuri de vânzări pentru Cybertruck şi rămâne de văzut cum se vor materializa aceste impulsuri şi în cifre până la urmă.
2
14,479
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!