După VW şi Audi, problemele ajung şi la Porsche, cu 8.000 de angajaţi vizaţi de posibile concedieri şi tăieri de costuri în vizor
20 Decembrie 2024, 12:40 Redacţia PiataAuto.md
Pe parcursul ultimului an, am vorbit frecvent despre problemele celor de VW şi Audi, vizând vânzările slabe pe care le au în China, când şi vânzările slabe pentru unele modele electrice, care au dus la închidere fabricii Audi din Bruxelles. Totodată, VW e în plin proces de negociere cu sindicatele a planurilor sale de închidere a 3 fabrici şi concediere a 30.000 de angajaţi, cu reducerea cu 10% a salariilor pentru angajaţii rămaşi. În toată această vâltoare, Porsche părea relativ ocolit de aceste probleme, deşi vânzările lui Taycan sunt slabe şi nu s-au redresat semnificativ nici după facelift. Acum, însă, presa germană informează că problemele au ajuns şi la Porsche, iar şefii companiei ţin întruniri de urgenţă la fiecare câteva zile, în încercarea de a găsi soluţii. Totuşi, concedierea a circa 8.000 de angajaţi e foarte posibilă, se arată în informaţiile difuzate de publicaţia germană Automobilwoche.
Porsche raportase vânzări relativ bune pentru primele 9 luni ale acestui an, de 226.026 vehicule la nivel global, însă ele reprezintă o scădere de -7% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Vânzările în Europa crescuseră cu 1%, iar în Germania ele crescuseră cu 8%, o piaţă pe care puţini producători reuşesc să înregistreze creşteri acum. Tocmai de asta, era oarecum firesc ca Porsche să fie ocolit de probleme.
Însă vulnerabilitatea companiei vine de la vânzările în declin din China, unde Porsche a vândut doar 43.280 automobile în 9 luni, fapt care reprezintă o scădere de -29%. La asta s-a mai adăugat o scădere de -5% şi din America de Nord. Şi din câte se pare aceste tendinţe s-au accentuat în ultimul trimestru, dacă şefii Porsche s-au alarmat acum şi discută măsuri de urgenţă.
Problema cea mare e că scăderile din China nu reprezintă o tendinţă generală a unei pieţe în criză de acolo, dimpotrivă, cifrele totale din China arată foarte bune, însă preferinţele consumatorilor s-au schimbat atât de mult, încât mult mai puţini chinezi găsesc drept justificată decizia de a cumpăra un Porsche foarte scump, cât timp au alternative mult mai ieftine, inclusiv locale, propulsate electric. Iar asta înseamnă că acest declin de vânzări are toate şansele să nu fie unul temporar nici pentru Porsche.
Printre ideile de bază, enunţate acum de şefii Porsche, sunt cele că Porsche ar trebui să-şi reducă strategia şi să taie din costuri. Cum anume vor arăta tăierile de costuri la compania germană e deocamdată neclar — ar putea fi vorba de concedieri de muncitori din fabrici, sau chiar de ingineri, cum o face Audi. Însă dacă mai ajunge şi Porsche să concedieze mii de ingineri, o companie care are titlul de inginer al fondatorului său în denumire, atunci nu mai rămâne nimic sacru în industria auto germană.
Asta ar însemna un mare rabat la marele punct forte al Porsche, cel de a fi o companie condusă de ingineri în primul rând. Şi dacă aceste reduceri de costuri se or materializa în economii la materiale sau piese din producţie, rezultatul poate fi similar. Şi, desigur, nici concedierea a 8.000 de oameni nu e ceva care să contribuie la imaginea Porsche, mai ales în Germania, unde compania e una din cele mai respectate de public.
Singurul oficial Porsche care a comentat public aceste informaţii a fost Lutz Meschke, directorul financiar al Porsche, care a confirmat discuţiile intense care se duc, fără a confirma deocamdată concedieri şi cifre exacte. Însă tot el a menţionat că Porsche are nevoie să-şi restructureze costurile în a se pregăti de o cifră anuală de vânzări de 250.000 de automobile la nivel global, acesta fiind nivelul pe care compania îl estimează drept unul stabil în contextul a ceea ce se întâmplă în China.
Pentru comparaţie, în 2023 Porsche a vândut 320.000 de maşini anual, deci noua cifră ajustată înseamnă o reducere de 70.000 de maşini în producţia anuală. Tot în 2023, China a cuantificat cu 79.283 maşini la vânzările Porsche, deci e ca şi cum Porsche se aşteaptă ca vânzările din China să scadă şi mai mult, stabilizându-se la vânzări pentru pasionaţii profunzi, care vor alege Porsche în cunoştinţă de cauză. În acest context, Porsche a decis deja să închidă 38 de dealeri din China.
Cei de la Automobilwoche sunt duri în criticile or faţă de Porsche, declarând că strategia lor electrică a eşuat şi amintind că ideile acesteia prevedeau că în 2030 tocmai 80% din vânzările globale Porsche urmau a fi electrice. Însă, după o lansare de succes a lui Taycan, alte modele electrice au întârzia să apară, iar noul Macan EV a venit cu doi ani mai târziu decât trebuia, având o inginerie mai simplă decât modelul lansat anterior şi eşuând să adune mari vânzări. Între timp, Porsche a aflat pe propria piele că până şi atunci când un model ca Tayacan e cu adevărat bun, ciclul de viaţă pe piaţă la o maşină electrică poate fi mult mai scurt, şi publicul îl consideră lipsit de prospeţime mult mai repede, fapt care dă peste cap planurile de producţie şi vânzări.
E o situaţie dificilă pentru Porsche, deci, iar ajustările sunt inevitabile în contextul unor asemenea cifre. Şi aceste ajustări vor afecta mii de oameni din păcate. Şi ar putea afecta şi esenţa inginerească a mărcii, dacă vor fi concediaţi şi inginerii talentaţi cu care Porsche s-a mândrit întotdeauna.