După ce macaralele chinezeşti portuare au fost descoperite cu riscuri de securitate cibernetică în SUA, Liebherr anunţă livrarea primelor sale macarale pe coasta de vest

14 Decembrie 2024, 15:14
Redacţia PiataAuto.md
La începutul acestui an, în luna februarie, directorul FBI, Christopher Wray, ieşise să anunţe rezultatele unei anchete în care fuseseră atraşi şi specialişti din mai multe departamente de securitate a SUA, iar anunţul său a fost de-a dreptul şocant, acesta menţionând că ancheta imensă a descoperit riscuri de securitate cibernetică în macaralele chinezeşti din porturile SUA. După acea investigaţie a urmat un ordin executiv emis de preşedintele american, care a desemnat aceste macarale drept riscuri majore pentru siguranţa naţională, cele deja instalată urmând să treacă prin schimbare de componente sau înlocuiri totale, iar la achiziţia de alte macarale noi au fost emise restricţii care direcţionau operatorii de porturi spre alţi producători de macarale, în afara Chinei. Acum, la 10 luni de la acele evenimente, germanii de la Liebherr anunţă livrarea primelor lor macarale pe coasta de vest a SUA.
Liebherr e un producător mare, cu experienţă enormă, atât în macaralele mobile pe platforme de camion, sau pe platforme cu şenile, cât şi în macaralele statice, cu mecanisme pe şine, din porturi. În acest context, e impresionant să aflăm că în toată istoria Liebherr, germanii n-au reuşit să vândă nicio macara portuară de acest tip pe coasta de vest în SUA, ci doar în câteva porturi de pe coasta de est. Şi dacă SUA ar fi produs macarale locale, situaţia ar fi una de înţeles, însă această industrie a apus demult în SUA şi nu mai există niciun producător local. Iar asta arată cât de mare devenise dependenţa de chinezi în acest domeniu.
Când fuseseră făcute publice rezultatele anchetei, produsele descoperite cu vulnerabilităţi erau fabricate de compania chinezească Shanghai Zhenhua Heavy Industries, abreviată în chineză drept ZPMC.
Mai exact, circuitele integrate ale acestora au fost descoperite ca având implantate în ele căi de acces de la distanţă, care le-ar putea manipula comportamentul lor în situaţii critice. Spre exemplu, în caz de un conflict armat, chinezii ar fi putut dezactiva toate aceste macarale de la distanţă, făcând încărcarea de tehnică militară şi armament pe nave aproape imposibilă, sau cel puţin foarte dificilă logistic. Şi mai şocant e că macaralele chinezeşti ar avea aceste vulnerabilităţi implantate de 30 de ani încoace. Desigur, această vulnerabilitate n-a fost folosită niciodată, aparent, dar asta nu înseamnă că într-un context diferit chinezii n-ar putea-o folosi. Trebuie să menţionăm şi faptul că atunci chinezii au negat aceste informaţii şi acuzaţii, numindu-le drept o „paranoia fără un substrat real”.
Totuşi, era la fel de impresionant să aflăm din acea anchetă că această companie chinezească a produs circa 70-80% din toate macaralele portuare din ultimii 30 de ani, care sunt instalate azi în porturile lumii, deci cota ei de piaţă e imensă, aproape monopolistă. Mai aflasem atunci că guvernul SUA le trimisese instrucţiuni porturilor pentru revizuirea tuturor macaralelor şi raportarea oricărui incident către Paza de Coastă, oricât de mic ar fi, în funcţionarea acestora, iar într-un asemenea context, autorităţile americane invitaseră producătorii din ţări civilizate partenere să contribuie prin participări la viitoarele licitaţii şi să livreze producţia lor. Mai mult ca atât, americanii încheiaseră un acord cu PACECO Corp, o subsidiară a companiei japoneze Mitsui E&S, pentru a începe imediat pregătirile pentru construcţia unei fabrici de macarale de acest tip în SUA. Ironia e că tocmai această companie a inventat în 1958 aceste tipuri de macarale portuare şi a avut producţie locală în SUA până la sfârşitul anilor 80, când a fost nevoită să-şi închidă ultima linie de producţie din cauză că nu mai putea face faţă concurenţei chinezeşti pe piaţa SUA. Iar acum japonezii urmau să primească fonduri uriaşe pentru a construi din nou o fabrică în SUA.
Foto: Macarale Mitsui E&S

Între timp, însă, producători de încredere la Liebherr îşi pot livra macaralele lor în porturile din SUA, iar Liebherr anunţă că a livrat două macarale STS pentru operatorul portuar TraPac Oakland din California. Macaralele pot culisa containerele la 66 metri în lateral, în afara ţărmului, pentru a le încărca pe navă, şi le pot ridica la 53 metri înălţime. Greutatea maximă a unui container poate fi de 66 tone, deci cu mult peste cea obişnuită, iar această anvergură de acţiune le face capabile să asigure încărcarea şi descărcarea celor mai mari nave transportatoare de containere din lume, de până la 400 metri lungime.
Noile macarale au tehnologii avansate de operare semiautonomă, dar şi zeci de senzori ce prin incidentele. Fireşte, siguranţa componentelor electronice e una la un cu totul alt nivel de transparenţă, toate aceste tranzacţii şi modele fiind acum verificate de autorităţile SUA înainte de a fi autorizată semnarea contractelor şi livrările.
Iar Liebherr anunţă că are acum echipe de mentenanţă tehnică şi suport pentru porturile din SUA, cu profesionişti gata să intervină în situaţi excepţionale sau pur şi simplu să facă verificări şi mentenanţe periodice, pentru a asigura un nivel de deservire tehnică pe care alţi producători nu a ofereau până acum. Deci, e clar că germanii au planuri mari pentru macaralele portuare din SUA, odată ce li s-a deschis în faţă un context cu totul nou de securitate, în care chinezii nu mai pot livra în SUA şi vor trebui mult timp să-i convingă pe americani că macaralele lor sunt inofensive.
1
1,884
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!