Falimentul diviziilor Northvolt riscă să inducă amânări în lansarea viitorului Porsche 718 electric şi unele modele Audi

9 Decembrie 2024, 10:55
Redacţia PiataAuto.md
Două dintre diviziile Northvolt şi-au declarat falimentul în ultimele luni, cea din SUA şi cea responsabilă de extinderea fabricii Northvolt Ett din Suedia, iar asta a dus la o serie de îndoieli despre viitorul Northvolt. Aceste îngrijorări au devenit şi mai mari când suedezii au descoperit bilanţul cu datorii uriaşe şi active de 5 ori mai mic al diviziei falimentate din Suedia, iar pe deasupra au găsit peste 4.000 de cutii de echipament destinat noii fabrici de baterii, care valora 430 milioane euro şi care a fost produs şi livrat, dar cei de la Northvolt nu s-au obosit nici măcar să-l despacheteze şi l-au reevaluat la valoarea de fier uzat în momentul falimentului, lăsând astfel zeci de companii suedeze cu facturi neachitare de zeci de milioane de euro. Ei bine, pe lângă acele companii care au făcut lucrări sau au livrat echipamente la fabrică şi au rămas acum cu probleme uriaşe, încep să apară informaţii şi despre producători auto care sunt direct afectaţi de falimentele Northvolt şi incertitudinea viitorului acestei companii considerată emblematică pentru producţia de baterii în Europa. Porsche e producătorul cel mai afectat, urmat de Audi, informează reputata publicaţie germană Handelsblatt, citând surse din interiorul companiilor vizate.
Grupul VW e unul din cumpărătorii mari de baterii de la Northvolt, şi are contractate inclusiv tipuri de baterii ce fuseseră produse doar în serii mici pentru dezvoltarea de modele noi şi urmau a intra în producţia de serie mare. Principala atractivitate a acestor baterii viitoare era densitatea lor energetică foarte mare şi, bineînţeles, faptul că sunt produse în Europa. Pe lângă asta, Northvolt folosea energie regenerabilă la fabrica sa din Suedia, preponderent de la hidrocentralele din Suedia şi Norvegia, ceea ce le permitea producătorilor să spună că maşinile lor electrice au un impact mai mic de CO2 în etapa iniţială de fabricare.
Acum, cu viitorul incert al Northvolt primul model care e cel mai supus riscului e Porsche 718 electric, acel model care urma să înlocuiască gama actuală 718 cu o familie nouă de modele complet electrice. Câte modele sport viitoare Audi sunt de asemenea vizate, iar problemele de la Northvolt pot determina amânări în lansarea acestor modele.
Aparent, am putea să ne întrebăm de ce Porsche nu schimbă pur şi simplu furnizorul bateriilor şi atât. Problema e că Porsche îşi dorea un 718 foarte uşor, de asta miza pe baterii Northvolt cu densitate energetică mare, care să poată fi şi amplasate cu utilizare maximă a spaţiului disponibil în podea, eventual în spatele scaunelor, într-o formă atipică ce ar lăsa poziţia e condus mai joasă.
Iar asta înseamnă efectiv proiectarea unei carcase de baterii foarte diferite, ceea ce ar putea-o face şi alt producător, eventual, dar ar lua timp. Şi mai e nevoie ca şi acel producător să aibă baterii de densitate energetică cel puţin identică.
Audi ar putea trece mai uşor la bateriile celor de la CATL, întrucât configuraţia pe modelele sale nu e atât de personalizată. Însă pentru Porsche 718, falimentul Northvolt poate da peste cap dezvoltarea modelului.
Porsche nu a confirmat oficial aceste informaţii, dar nici nu le-a infirmat pentru presa germană, declarând doar că nu poate comenta despre problemele pe care le au furnizorii săi. Totuşi, Porsche nu a oferit doar o confirmare oficială despre posibila amânare a modelului, în timp ce faptul că 718 trebuia să folosească baterii Northvolt e unul cunoscut demult. E confirmată şi situaţia gravă de la Northvolt, deci toate ingredientele pentru această problemă există.
În acest context, decizia celor de la BMW de a renunţa la un contract de 2 miliarde de euro în comenzi de baterii pentru Northvolt când lucrurile păreau încă relativ stabile pare acum una înţeleaptă şi bine informată. Iar dacă volumul de comenzi de la BMW părea uriaş la 2 miliarde, atunci VW, cu doar subdiviziunile sale, are contracte cu Northvolt cu volume de 14 miliarde de euro pentru următorii 10 ani! Pentru VW, însă, nu e la fel de uşor să renunţe la aceste contracte, pentru că el e şi acţionar, cu 21% în Northvolt, ceea ce înseamnă că o asemenea renunţare ar reduce a zero şi valoarea acelor acţiuni deţinute în producătorul european de baterii.
1
1,231
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!