Honda şi Nissan au agreat să fuzioneze, într-o decizie istorică, care va schimba semnificativ industria auto japoneză
24 Decembrie 2024, 10:17 Ilie Toma
Acum câteva zile, informam despre negocieri intense, duse de Honda şi Nissan, în vederea fuzionării celor două companii, cu scopul de a salva Nissan de la un faliment aproape iminent, care ar fi survenit pe parcursul anului următor şi mai spuneam atunci că şi producătorul de electronice Foxconn e interesant de a fi acţionar. Ieri seară Honda şi Nissan au anunţat oficial că au agreat să fuzioneze, într-o decizie istorică, care va schimba semnificativ industria auto japoneză. Totuşi, e important să menţionăm că acum a fost semnat un acord preliminar care trasează principiile generale de fuziune şi setează şi un termen ţintă pentru prima jumătate a anului 2026, iar până atunci cele două părţi vor pune la punct şi toate detaliile acestei fuzionări.
Această fuziune va duce la crearea unui nou grup gigantic în lumea auto, care se va clasa pe locul 3 mondial după numărul de maşini vândute, după Toyota şi VW. Mai mult ca atât, Foxconn a fost exclus din ecuaţie de către japonezi, iar Mitsubishi Motors a semnat acum un memorandum prin care îşi rezervă dreptul de a analiza oportunităţile şi de a se alătura noii companii fuzionate, iar asta ar mai adăuga circa 1 milion de vehicule în portofoliul de vânzări.
Şeful Honda, Toshihiro Mibe, a recunoscut că dezvoltarea rapidă a industriei chineze, care au adus în joc o mulţime de jucători noi în lumea auto, a determinat schimbări enorme în industrie, venite la pachet cu provocări nemaivăzute. Trebuie să ne unim forţele şi să ne creştem capacităţile ca să putem concura de la egal la egal cu ele până în 2030, altfel suntem pierduţi! — a declarat şeful Honda fără menajamente.
Iar această declaraţie a lui Toshihiro Mibe e o radiografie sinceră şi comprehensivă a ceea ce se întâmplă acum în industria auto, când producători chinezi precum BYD şi zeci de alte companii mai mici şi-au luat un avânt nemaivăzut, prin care inovează şi cresc într-un ritm căruia companiile din alte părţi ale lumii îi pot face faţă cu greu. Până şi companiile mai mici, precum Nio, ajung să impresioneze prin inovaţii tehnologice pe care Porsche apoi declară că le-ar vrea şi pe maşinile sale, precum suspensia hidraulică de pe ET9, demonstrată ieri. Şi tot ieri am publicat un test drive cu cel mai nou model al BYD pentru Europa, SUV-ul electric Sealion 7.
Iar partea cea mai tristă pentru mulţi producători internaţionali e faptul că piaţa chineză — considerată până de curând cea mai prolifică din lume pentru mulţi dintre ei, care-şi vindeau până la o treime din maşini şi mai mult acolo — e în continuare prolifică şi imensă, doar că nu mai e pentru ei, ci pentru producătorii autohtoni chinezi. Iar cu forţa obţinută acolo, aceştia pot concura uşor şi pe pieţele globale deja.
Iar Japonia, o ţară unde industria auto a devenit definitorie pentru economia sa în a doua parte a secolului XX, trebuie să recupereze acum multe scăpări tactice imense pe care le-a făcut în ultimul deceniu, când producătorii săi au fost mai conservativi şi mai lenţi în a inova şi a se adapta schimbărilor.
Se pare că această conştientizare a venit nu doar la nivelul unei recunoaşteri generale şi la nivelul unei dureri simţite profund la până la instinctul supravieţuirii, iar acum doi, chiar trei din cei mai mari producători ai Japoniei au conştientizat că doar împreună au şanse de supravieţui şi ieşi cu bine din această perioadă de provocări şi schimbări imense în lumea auto.