În UE sunt pe cale de a intra în vigoare noi reguli care permit o vârstă minimă de 17 ani pentru şoferii de camioane însoţiţi şi 18 ani pentru cei care conduc singuri

12 Decembrie 2024, 10:52
Redacţia PiataAuto.md
Parlamentul European a votat încă la sfârşitul lunii februarie 2024 poziţia sa faţă de adoptarea modificărilor privind vârsta minimă pentru şoferii de camioane. Dacă acum un şofer de camion sau autobuz trebuie să aibă minim 21 de ani, conform noilor modificări, vârsta minimă va fi de 17 ani pentru şoferii însoţiţi de un alt şofer experimentat şi de 18 ani pentru condusul de unul singur, nerestricţionat. Conform deciziei din februarie, aceste modificări urmau a intrat în vigoare după negocieri cu toate părţile, inclusiv cu consiliul UE şi cu reprezentaţi din industria, iar o decizie finală era aşteptată pentru luna decembrie 2024. Ultima întrunire pentru discuţii în acest sens a avut loc la 10 decembrie şi, deşi există solicitări de a renunţa la această idee din motive de siguranţă, precum solicitarea Consiliului European de Siguranţă în Transport ETSC, totul indică spre faptul că aceste modificări vor intra în vigoare, totuşi.
Uniunea Internaţională a Transportului Rutier (IRU), însă, militează pentru adoptarea noilor limite mai mici de vârstă, indicând beneficii pentru tinerii absolvenţi de şcoli, care ar avea astfel o nouă cale de carieră pe care ar putea-o urma imediat, fără a mai aştepta câţiva ani până a fi lăsaţi să o facă.
Raluca Marian, responsabilă pentru susţinerea poziţie IRU în Uniunea Europeană a menţionat că această iniţiativă e pragmatică, bine cumpărată şi conectată la realitate, or, în prezent această industrie duce lipsă de 500.000 de şoferi de camioane, ceea ce reprezintă aproape 15% din numărul total de angajaţi necesari în acest domeniu.
Cei de la IRU mai spun că şoferii vor fi instruiţi corespunzător, or, un şofer de camion trece prin mult mai multe ore de instruiri decât în cazul unui permis de categorie B. Aceştia mai spun că preconcepţia că tinerii ar fi mai periculoşi în trafic e un stereotip neadevărat, şi îndeamnă societatea să dea tinerilor o şansă.
Cei care se împotrivesc acestei decizii spun că şoferii prea tineri nu ar avea experienţa şi abilităţile necesare pentru un condus sigur, indicând alte statistici care arată că şoferii foarte tineri produc mai multe accidente, care sunt şi mai grave. În noiembrie 2024, Consiliului European de Siguranţă în Transport a lansat şi un apel public cu îndemnul de a renunţa la această idee de modificare a limitei de vârstă la doar 17 şi 18 ani pentru şoferii de camioane şi autobuze.
Acum trei zile şi asociaţia de şoferi profesionişti din Norvegia a emis un comunicat cu un apel public către autorităţile norvegiene, cerându-le acestora să nu adopte reguli similare ca în Uniunea Europeană pe drumurile din Norvegia, o ţară care nu e membră e UE, dar care adoptă multe reglementări comune în domenii ce presupun un grad mare de interconectare cu UE. Argumentele norvegienilor sunt similare, indicând că problema lipsei de şoferi e una care nu poate fi rezolvată pe seama coborârii vârstei minime şi odată cu asta reducerii siguranţei pe drumuri.
Iar toată situaţia asta ne face pe noi să ne întrebăm dacă n-ar trebui cumva să privim la tabloul general şi să ne întrebăm de ce se întâmplă această lipsă acută de şoferi. Pe de o parte, poate ar fi cazul să ne întrebăm cum s-au schimbat condiţiile de muncă ale acestor şoferi în ultimele decenii, cu capitole care au evoluat spre bine şi altele spre rău. Pe de altă parte, ar trebui să ne întrebăm dacă la nivel general, avem creşteri permanente de volume de transport pe care terestră, oare nu e asta un indicator al unui sistem defect de transport la nivel general, unde calea ferată a tot pierdut volume imense de transport în ultimele decenii, în foarte multe ţări europene? Oare n-ar trebui să se vadă motivele din care se întâmplă aceste lucruri şi să există nişte abordări mai integrate la nivelul întregului sistem de transport?
Cert e că discuţiile de acum, aflate în ultima fază, par să ducă totuşi către momentul când asemenea prevederi vor intra în vigoare, iar tinerii de 17 ani vor putea să conducă deja camioane şi autobuze cu un şofer mai experimentat alături, eventual în echipaj, iar de la 18 ani vor putea fi şoferi cu drepturi depline, fără restricţii.
0
3,112
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!