Inginerii Mercedes-AMG pregătesc un SUV electric de peste 1.000 CP, cu baterii cu parametri fascinanţi, aparent cu stare solidă
16 Decembrie 2024, 12:15 Redacţia PiataAuto.md
Mercedes are mai multe SUV-uri electrice în gama sa, atât din cele construite pe platforme dedicate maşinilor electrice, precum EQS SUV sau EQE SUV, cât şi cele derivate din platforme cu combustie, precum EQA şi EQB. Ba chiar există şi versiuni AMG pentru EQS şi EQE. Însă performanţele maxime ale acestora sunt oarecum mediocre în comparaţie cu liderii industriei, precum Model X Plaid sau alte SUV-uri electrice performante recente. Şi până şi cifrele de putere maximă la acest modele Mercedes sunt limitate la doar câteva secunde de disponibilitate, după care puterea scade, din cauza limitărilor pe care le oferă bateria şi arhitectura de 400 volţi. Într-un asemenea context, nu e de mirare că aceste modele n-au nici vânzări strălucite, şi nici nu apar măcar ca modele fascinante pe undeva, care ar servi măcar drept o locomotivă de imagine. Iar asta se pare că i-a făcut pe cei de la Mercedes-AMG să pregătească un SUV propriu de performanţă, cu inginerie ca la carte, fără cârpelile de până acum.
Noul SUV electric Mercedes-AMG va avea o siluetă de SUV coupe, fiind foarte lat, da nu foarte înalt, iar acum a intrat în teste de temperaturi joase în Suedia, acolo unde există o regiune cu temperaturi aproape constante de la -20 la -40 grade, iar astfel ingineri vor avea parte de condiţii extreme de testare a noului model.
Noul SUV va fi construit pe noua platformă AMG.EA, care fi folosită şi de un sedan distinct AMG. Iar asta înseamnă că noul SUV s-a alăturat şi sedanului pentru testele din Suedia, întrucât şi acel model e deja în proces de testare acolo.
Cel mai intrigant detaliu e că noul SUV AMG va avea peste 1.000 CP putere totală, probabil chiar peste 1.020 CP pentru a putea fi în avantaj şi în America de Nord şi a fi un concurent redutabil pentru Tesla Model X Plaid.
Inginerii nu menţionează câte electromotoare va avea noul model, dar spun că acestea vor fi cu flux axial şi vor avea o densitate energetică enormă în puterea oferită raportată la dimensiuni şi greutate proprie. Noi estimăm că vor fi cel puţin 3 electromotoare, dar sunt şanse şi mai mari să se opteze pentru o configuraţie de 4 electromotoare, pentru a transpune pe asfalt puterea şi mai bine. Plaid are 3 electromotoare, dar viitoarele modele BMW M electrice vor avea 4 electromotoare. Prin urmare, pentru a impresiona nu doar la lansare, dar şi o perioadă mai lungă, noul SUV Mercedes AMG ar avea nevoie de 4 electromotoare. Iar electromotoarele din spate ar putea îngloba şi noul tip de frână, integrat în acea unitate de condus, pentru a uşura masele inerte din interiorul roţilor.
Inginerii germani mai spun că noul model va avea o baterie de tip nou, capabilă să furnizeze performanţă mult mai mare decât tot ce se folosea până acum în gama lor. Nu vor mai exista limitările actuale de putere, iar densitatea energetică va fi una revoluţionară, de promit inginerii Mercedes-AMG. Judecând după recent anunţatul CLA Electric, care a trecut deja la 800 volţi, putem fi siguri că noul model AMG va face acelaşi lucru. Însă mai există un detaliu important.
La scurt timp după anunţul inginerilor Mercedes-AMG, compania producătoare de baterii Factorial, în care Mercedes e acţionar, a anunţat că a reuşit scalarea şi pregătirea pentru producţia de serie a bateriilor sale cu stare solidă Solstice, o singură celulă a cărora are 40 Ah.
Noua baterie ar putea oferi toate beneficiile tehnologiei cu stare solidă — putere imensă de încărcare şi descărcare şi păstrarea aproape neschimbată a parametrilor la un diapazon mare de temperaturi, datorită lipsei unui electrolit lichid şi înlocuirii lui cu unul solid. Datorită rezistenţei mai mici, bateria nu e predispusă la supraîncălzire la folosire internă, dar poate opera în siguranţă până la 90 grade Celsius, zic cei de la Factorial.
Ei menţionează în mod clar şi specifică că au dezvoltat-o împreună cu inginerii Mercedes, pentru vehiculele lor de înaltă performanţă, deci e clar că noul SUV şi noul sedan AMG sunt strâns corelate cu această baterie, mai ales că aceste modele mai au minim un an până a intra în producţia de serie, deci se pot sincroniza cu producţia noii baterii la Factorial.
Inginerii factorial spun că ţinta lor de densitate energetică prin noua baterie e de 450 Wh/kg, ceea ce înseamnă o cifră cam cu 80% mai bună decât bateriile cele mai performante instalate acum pe modele de serie!
Vorbind un pic mai specific, dacă viitorul model AMG şi-ar dori o baterie uriaşă de 120 kWh, spre exemplu, ea ar urma să cântărească doar 267 kg, mai puţin decât cântăreşte bateria de 42 kWh unui actual Fiat 500e, care are 295 kg! Doar că SUV-ul Mercedes AMG ar urma să aibă de trei ori mai multă capacitate de stocare în bateria sa şi, la 120 kWh mărime i-ar fi foarte simplu să asigure peste 1.000 CP de putere constantă către electromotoare. Şi, paradoxal, modelul ar fi mult mai eficient, pentru că, la o baterie de doar 295 kg şi motoare foarte compacte, ar fi şi mult mai uşor decât modele actuale de putere similară. Deci, se pare că există la Mercedes şi ingineri care s-au pus serios pe treabă, colaborând şi cu alte echipe, precum Factorial, pentru a lansa în sfârşit modele electrice impresionate.