Într-o ţară în care domină maşinile electrice, un norvegian deţine o Skoda Octavia 1.9 TDI cu 1.000.000 km pe odometru, cu motorul, turbina şi cutia originale
2 Decembrie 2024, 12:54 Redacţia PiataAuto.md
Norvegia e în mod clar lider absolut în lume la cota maşinilor electrice în vânzările de automobile noi, iar în acest an maşinile electrice care circulă în ţară au depăşit deja şi numărul total al maşinilor pe benzină aflate în circulaţie. Maşinile electrice au obţinut atât de multă încredere în Norvegia, încât în acest an în 86 de localităţi din Norvegia 100% din maşinile noi au fost electrice, inclusiv în zeci de localităţi de după Cercul Polar! Iar în contextul unor asemenea tendinţe, în Norvegia există un proprietar pe nume Niklas Olsson al unei Skoda Octavia 1.9 TDI de primă generaţie, cu aproape 1.000.000 km pe odometru, având motorul, turbina şi cutia originale! Ba chiar şi ambreiajul e original, istoria sa fiind descoperită de curând de publicaţia norvegiană motor.no.
Maşina e cu siguranţă una din cele mai păstrate din lume din cele ce se pot lăuda cu 1 milion de kilometri parcurşi. Interiorul acesteia e într-o stare admirabil de bună, fără vreo zonă de uzură intensă vizibilă la prima vedere.
Acest exemplar de Skoda Octavia a fost fabricat şi cumpărat nou în anul 2004, deci acum 20 de ani. Niklas avusese anterior un Volvo la mâna a doua, care-l slujise impecabil, iar pentru acea achiziţie din 2004 şi dorea un Mercedes, însă nu avea un buget suficient pentru asta. Se oprise la trei opţiuni — Volvo V40, Skoda Octavia sau Opel Meriva.
A ales Octavia în cele din urmă, ea fiind ceva mai ieftină decât Volvo, dar a ales să facă două operaţiuni cruciale la început, care s-au dovedit decisive pentru ca maşina să ajungă acum într-o asemenea stare la 1 milion de km parcurşi. A aplicat un tratament anticoroziv complet părţii inferioare a maşinii, pe de o parte, şi a instalat un sistem adiţional Webasto de încălzire a lichidului motorului.
Acest sistem e conectat la radiatorul de răcire a motorului şi la întregul circuit de răcire, şi are funcţie dublă — el menţine acel lichid cald, ceea ce-i permite maşinii să poată avea încălzire în habitaclul prin gurile de ventilare obişnuite, dar totodată acelaşi sistem pompează lichidul cald prin canalele motorului şi întreg circuitul chiar şi atunci când acesta nu funcţionează, menţinând astfel motorul întotdeauna cald. Astfel, deşi a înfruntat ierni geroase de -30 sau -40 grade Celsius, motorul diesel al acestei Skoda a fost păstrat întotdeauna în limite unor temperaturi operaţionale confortabile sau foarte aproape de ele!
Niklas spune astfel că maşina sa a avut extrem de puţine porniri la rece în toată istoria sa de 20 de ani. El mai spune că a schimbat întotdeauna uleiul la fiecare 10.000 km. La început, mergea la service să facă asta, pe urmă a înţeles că e o operaţiune uşoară şi o poate face singur în garaj.
Maşina a făcut cam 50.000 km anual, deci, iar asta s-a datorat parţial faptului că Niklas făcea un drum de circa 50 km spre muncă şi încă 50 km înapoi în fiecare zi cu ea, iar întrucât soţia sa e originară din Portugalia, a mers de foarte multe ori cu maşina din Norvegia spre Portugalia, fiecare asemenea călătorie adăugând câte 7-8 mii km.
În tot acest răstimp, maşina avut nevoie de doar câteva ori de mici reparaţii neprogramate, precum înlocuirea unei planetare, a pedalei de acceleraţie din cauza unui senzor care nu mai funcţiona, a altui senzor pentru aerul de admisie şi a supapei EGR. De curând, Niklas a făcut şi inspecţia tehnică periodică, pe care a trecut-o cu brio, fără vreo remarcă din partea inspectorilor de acolo.
Acum, odometrul maşinii încă n-a atins exact 1 milion, ci are 968 mii km, Niklas estimând că în prima jumătate a anului viitor va marca cifra rotundă. Nu ştie dacă odometrul se va opri la 999.999 km sau va continua să cuantifice kilometrii, însă e convins că folosirea unor maşini pe termen lung după ce au fost fabricate, cu menţinerea lor în stare bună, e şi ea o formă de a avea grijă de resursele planetei. Şi deocamdată nu planifică să cumpere o maşină nouă, atât timp cât starea acesteia va fi încă foarte bună.