Modelul electric chinezesc Hongqi E-HS9 a fost depistat în Norvegia cu probleme electronice, cauza suspectată fiind câmpurile magnetice

18 Decembrie 2024, 10:28
Redacţia PiataAuto.md
Norvegia e în mod cert ţara cu cea mai mare rată de adoptare a maşinilor electrice, iar întrucât ţara nu e parte din UE şi a atât de deschisă pentru mobilitatea electrică, mulţi producători chinezi aleg să se lanseze anume în Norvegia ca prima ţară pe continentul european, înainte de a-şi extinde prezenţa. Tocmai de asta, în Norvegia sunt prezente mult mai multe mărci chinezeşti, iar unele care au ajuns şi în alte ţări au o istorie de mai mulţi ani în statul scandinav. Un caz deosebit de curios a ieşit la iveală acum în raport cu modelul Hongqi E-HS9, acel SUV electric imens care se lansa drept concurent pentru Rolls-Royce Cullinan. Ei bine, modelul a fost descoperit în Norvegia cu probleme electronice cronice, iar cauza suspectată sunt câmpurile magnetice, informează publicaţia norvegiană Motor.no.
Foto: Hongqi E-HS9, poză simbol

Odată ce sunt menţionate câmpurile magnetice în raport cu o maşină electrică, subiectul intră inevitabil într-o zonă a stereotipurilor frecvent menţionate de tot soiul de teorii ale conspiraţiei, de asta ne vom ţine foarte aproape de fapte constatate reale şi efecte bazate pe fizică şi ştiinţă, nu pe presupuneri, pentru a evita orice speculaţii.
Totul a început de la experienţa unui cumpărător din oraşul Jaeren, care şi-a achiziţionat un Hongqi E-HS9, plătind echivalentul a aproximativ 72.500 euro pe el în toamna anului 2022. E un model foarte scump, dar a fost popular în primii ani, producătorul chinez lăudându-se chiar în anul 2022 că a vândut 1.000 exemplare în Norvegia în doar 6 luni.
La scurt timp după achiziţia acestei maşini de către Jaeren, o suită enormă de probleme s-a făcut prezentă. Frânele reacţionau ciudat, mai multe elemente de iluminare exterioară funcţionau cu probleme, inclusiv indicatorul de la portul de încărcare. A dat probleme şi suspensia pneumatică, în special pe modulele sale de control electronic.
Cea mai bizară problemă, însă, a fost dispariţia periodică a semnalului radio şi GPS din maşină. Dacă se asculta un post de radio, adeseori calitatea recepţie scădea până la pierderea totală. Dacă se folosea navigaţia, maşina putea pierde semnalul fără cauze aparente, iar în câteva secunde putea indica pe sistemul său că se află într-o cu totul altă locaţie, diferită faţă de cea de facto.
Fireşte, proprietarul a mers cu toate aceste probleme la service şi de fiecare dată s-au încercat a face remedieri şi reparaţii. Dar problema cu semnalul radio şi GPS nu a putut fi remediată, pentru că antenele prezente în maşină funcţionează aşa cum sunt proiectate, şi chiar dacă sunt înlocuite cu altele, problema persistă. La un moment dat, după multiple adresări, cumpărătorul a primit un răspuns de la managerul general al importatorului Hongqi în Norvegia, Lars Ola Solstad, că „aşa funcţionează maşina”.
În cele din urmă, importatorul i-a spus proprietarului că problema persistă la un număr mai mare de exemplare şi ei recunoscu că asta e un punct slab al maşinii, un aspect care vine din scăpări tehnice admise de producător, chiar dacă la alte capitole, precum puterea, autonomia sau confortul, maşina excelează. Pentru probleme cu semnalul radio şi GPS pur şi simplu nu există o soluţie în acest moment, i-a spus importatorul proprietarului de Hongqi.
Acesta a depus o sesizare şi la protecţia consumatorului din Norvegia, care a devenit foarte interesată de acest subiect. Aceştia au iniţiat o anchetă, cerând de la importator să afle şi cauza, nu doar simptomul acestei probleme, emiţând totodată o prescripţie de a compensa proprietarii unor asemenea maşini cu probleme cu 30 mii coroane din cauza acestei deficienţe, echivalentul a circa 2.500 euro.
Cea mai interesantă parte de aici e concluzia investigaţiei tehnice sumare asupra cauzei acestor probleme electronice. Norvegienii au constatat că posibila cauză a pierderii de conexiune pentru semnalele GPS şi radio e câmpului magnetic, care le bruiază antenele. Nu e clar de unde vine acest câmp magnetic însă — putând fi vorba de surse interne din maşină, sau surse externe, întrucât bruiajele ar surveni mai ales când maşina circulă în zone de mari interferenţe. Prin urmare, e nevoie de o inspectare tehnică mult mai profundă a acestor modele, pentru a identifica sursa acestei vulnerabilităţi şi mai ales sursa de interferenţă cu antenele.
Acum, revenind la factologie şi fizică, în anul 2020 Comisia Europeană a publicat rezultatele unui studiu privind măsurarea câmpurilor magnetice de la bordul maşinilor electrice, făcut în 2018 şi 2019 pe baza primelor maşini electrice vândute atunci în UE, precum e-Golf, Jaguar I-Pace, primul Hyundai Ioniq şi alte câteva modele, inclusiv modele plug-in hibride precum Mitsubishi Outlander PHEV. Studiul a concluzionat câmpuri magnetice minime, cu mult sub normele publice admise, cu câteva excepţii, Outlander PHEV fiind indicat ca modelul care admite uneori depăşirea normelor admise, şi cu câteva modele electrice care ar depăşi uneori valorile în momentele de acceleraţie maximă şi regenerare maximă. Atunci se indica şi faptul că în viitor maşinile vor deveni mai puternice şi vor avea baterii mai mari, cu puteri mai mari în circuitele electrice, prin urmare se atrăgea atenţia că e nevoie de reglementări mai stricte la acest capitol, ca producătorii să aibă grijă de acest aspect.
Are o maşină electrică surse de câmp magnetic? Bineînţeles că are, de la motoarele electrice super puternice, cu magneţi permanenţi, până la cablurile electrice, la fel ca toate cablurile electrice care ne formează civilizaţia. Doar că fizicienii au inventat de mult timp ecranarea pentru a menţine acest câmp magnetic în interiorul spaţiului necesar. Până şi la dezasamblarea unui motor de pe prima generaţie Leaf, dintr-un articol cu video recent, se poate vedea cum electromotorul are nici un efect de atracţie magnetică atunci când e încapsulat în construcţia sa şi cum imediat ce e scos de acolo atrage totul în jur.
Foto: Motor dezasablat de Nissan Leaf

Deci există soluţii fizice clare şi incontestabile pentru aceste efecte, doar că la o maşină cu combustie curenţii sunt mai mici, electromotoarele mai puţine şi mai puţin puternice, iar la o maşină electrică foarte puternică aceste forţe cresc mult, respectiv trebuie să crească şi soluţiile de ecranare, a electromotoarelor, cablurilor, şi chiar circuitele electronice trebuie să aibă filtre integrate.
Ceea ce pare a fi la acest model chinezesc în Norvegia seamănă cu efectul unei interferenţe magnetice, însă nu e clar dacă există vreo sursă neconformă în maşină, neecranată corect, sau antenele sunt atât de prost proiectate, încât sunt prea sensibile şi se lasă influenţate de orice mediu extern. Partea a doua pare mai probabilă, întrucât e mai puţin probabil să existe ingineri, chiar şi în China, care să fi proiectat un electromotor cu asemenea scăpări. Este posibil, însă, ca maşina să aibă poate scăpări de cablaje neconforme sau porţiuni de circuit într-o anumită zonă a sa, care nu sunt ecranate corect şi pot bruia semnalele. Asta ar putea fi un simptom specific doar unei anumite partide din primele maşini. Desigur, nu putem exclude nici proiectări inginereşti proaste în esenţă, care să fi omis lucruri atât de elementare, dar nu există deocamdată vreo concluzie tehnică pentru acest model, care să indice asta şi pare prea grav pentru a fi adevărat. Partea care pare să sugereze că problema e totuşi ai gravă e multitudinea de alte probleme electronice anterioare, care ar fi putut fi provocare de aceeaşi cauză primară.
Chiar dacă s-ar constata aceste scăpări grave cu Hongqi ES-9, problema ar viza doar acest model, investigat acum de protecţia consumatorului din Norvegia, şi nu e una care poate fi generalizată pentru toate maşinile electrice. Producătorii care-şi fac ingineria profundă a modelelor lor cunosc de decenii încoace toate aceste efecte fizice şi pentru ei e o chestie de ajustări la cifrele actuale de putere ale maşinilor electrice, nu o explorare nouă. Însă, pentru producători mai noi, inclusiv cei din China, se poate întâmpla ca să mai existe unele asemenea scăpări. Dacă vor existe rezultate detaliate cu constatări finale în Norvegia, vom publica un material adiţional.
2
25,537
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!