Nissan ar putea fuziona cu Honda iar producătorul de electronice Foxconn ar putea fi acţionar
19 Decembrie 2024, 12:13 Redacţia PiataAuto.md
Nissan trece prin timpuri foarte dificile, şeful companiei fiind citat acum o lună spunând că timpul rămas pentru a salva compania e de maxim un an, cât ea ar putea rămâne pe linia de plutire. Tot în noiembrie Nissan a anunţat că va concedia 9.000 de angajaţi şi va închide fabrici, reducând şi costurile pentru noile modele. Ieri Nissan şi Honda au confirmat că sunt în discuţie despre o posibilă fuziune, iar producătorul de electronice Foxconn ar putea fi acţionar.
Mulţi dintre noi ar putea să se întrebe de ce Renault nu e cel care salvează Nissan, ca parte a alianţei Renault-Nissan, însă cele două companii sunt independente de fapt, având cote reciproce de acţiuni ca o garanţie mutuală a colaborării lor. În ultimii ani şi Mitsubishi a aderat la această alianţă, scoţând apoi pe bandă rulantă modele cu embleme proprii, dar bazate pe modele Renault şi Nissan.
Renault deţine 36% de acţiuni în Nissan acum şi se pare că nu e interesat să deţină mai mult sau să salveze compania prin soluţii proprii. Aşa că japonezii încearcă să facă acum ceea ce ştiu ei mai bine — să se asocieze între ei pentru a se ajuta reciproc în vremuri grele. De aici şi discuţiile cu Honda.
Iar în acest moment Honda analizează mai multe opţiuni, inclusiv o fuzionare directă, prin care ar absorbi Nissan. Însă odată cu asta ar absorbi şi poverile financiare ale Nissan, iar asta ar putea destabiliza situaţia celor de la Honda. E analizată, prin urmare, şi opţiunea formării unei companii terţă, în care să contribuţie şi Honda, şi un alt partener, iar acea companie să devină proprietarul Nissan.
S-ar produce oricum o fuzionare de facto între echipe de ingineri şi resurse, dar structura financiară a celor de la Honda ar rămâne puternică. E foarte posibil ca şi Mitsubishi să urmeze calea Nissan şi să fie parte din aceeaşi configuraţie.
Marea necunoscută este acum ce se va întâmpla Foxconn în această ecuaţie. Foxconn e un producător de produse electronice din Taiwan, fiind unul din principalii contractaţi pentru fabricarea de iPhone şi alte produse pentru Apple. Puterea financiară a acestei companii e suficientă să poată achiziţiona de una singură un producător ca Nissan, mai ales dacă acesta e în probleme, iar japonezii s-au alarmat că astfel compania niponă ar putea fi controlată aproape deplin de Foxconn, care e în mod cert interesat de a-şi face simţită prezenţa în lumea auto.
Acum marea enigmă e dacă Honda, Mitsubishi şi Nissan vor face un parteneriat cu Foxconn, lăsând compania japoneză să deţină o parte din acţiuni în noua structură, sau dacă se vor grăbi să finalizeze o tranzacţie între ei tocmai pentru a exclude şansele de preluare a Nissan din partea Foxconn. Şi judecând după ritmul accelerat al negocierilor, e foarte probabil ca a doua variantă să fie cea plauzibilă.
Cert e că industria auto japoneză va trece prin schimbări mari, iar această fuziune sau creare a unei entităţi proprii va conglomera industria auto şi mai mult, în doi mari giganţi, unul controlat de Toyota şi altul de Honda, ambii continuând să colaboreze între ei, la fel cum colaborează cu şi cu cei mai mici, precum Suzuki şi Mazda. Doar că istoria ne arată că de multe ori aceste momente critice vin cu sacrificii faţă de unele modele create din pură pasiune şi cu concentrări spre modele care pot aduce profituri mai mare şi pot repune companiile pe linia de plutire. Iar întrebări precum cele despre o viitoare generaţie de Nissan GT-R, de exemplu, sau un continuator pentru 400Z, ar putea deveni improprii într-un viitor apropiat. Japonezii au promis să anunţe o decizie până la sfârşitul acestui an.