Norvegienii şi suedezii au dezvăluit că principala cauză pentru care maşinile electrice au nevoie de o platformă de evacuare iarna nu e descărcarea bateriei principale

6 Decembrie 2024, 11:02
Redacţia PiataAuto.md
Suedezii de la compania de asigurare IF, în colaborare cu compania de asistenţă rutieră Viking, care operează cam 100.000 de intervenţii anual în Suedia şi Norvegia la diverse solicitări de asistenţă rutieră, au publicat date interesante despre maşinile electrice, deduse din statisticile lor proprii. Cu un număr atât de mare de maşini electrice care circulă deja pe străzi şi care au deja şi vârste de 5-10 ani, cauza principală pentru care serviciile de asistenţă rutieră sunt solicitate la maşini electrice nu e cea în care proprietarii ar fi rămas pe undeva cu bateria principală epuizată şi zero autonomie rămasă, în pofida percepţiei generale. Surprinzător, dar motivul celor mai frecvente apeluri e legat de bateria mică, de 12V, mai ales pentru modelele electrice mai vechi care sunt exploatate în călătorii scurte de iarnă, în condiţii de ger.
Tocmai 37% din procente din intervenţii ce au fost analizate în acest raport sunt cauzate de problemele la bateria de 12V, şi e de departe cel mai mare procent, în raport cu alte cauze, precum blocarea în zăpadă şi derapajele în afara drumului, accidente rutiere, pană de anvelope, descărcarea bateriei principale şi defecţiuni tehnice la componente esenţiale ale maşinii.
Suedezii şi norvegienii de la Viking Assistance spun că, de fapt, proprietarii de maşini electrice s-au învăţat foarte bine să-şi estimeze autonomia rămasă şi variaţiile ei în condiţii de iarnă, de asta cazurile în care cineva rămâne fără energie în baterie unde pe drum sunt extrem de rare acum. Reţeaua de staţii de încărcare e extraordinar de dezvoltată, deja, chiar şi în regiuni mai îndepărtate, prin urmare, de obicei oricine poate ajunge la următoarea staţie, chiar dacă observă bateria cu nivel redus de încărcare abia atunci când îl notifică maşina.
La bateria de 12V, însă, situaţia e un pic diferită, în special la maşinile electrice mai vechi. În lipsa unui motor cu combustie, nu există un alternator clasic, care să încarce acea baterie cât timp motorul cu combustie e în funcţiune. Dar şi maşinile electrice au o asemenea baterie, care alimentează sistemele electrice de la bord, care nu ţin de propulsie, de la faruri la sistem multimedia. Respectiv, încărcarea ei are loc de obicei prin convertirea unei cote din curentul din bateria principală, mare, şi încărcarea acestei baterii mai mici, această încărcare făcându-se etapizat de obicei.
La maşinile electrice mai noi şi mai avansate în inginerie, există sisteme care monitorizează atent acea bateriei şi o încarcă oricând e nevoie, chiar şi atunci când maşina stă parcată, pentru a evita descărcarea. La maşinile mai simple şi mai de demult, însă, acea baterie era încărcată doar în timpul mişcării, iar uneori, în condiţii de iarnă şi de temperatură rece a bateriei principale, doar după ce acea baterie principală se mai încălzea şi putea asigura puterea şi pentru propulsie, şi pentru încărcare. Situaţia e agravată de faptul că acele baterii de 12V sunt mai susceptibile la scăderea performanţelor la frig faţă de bateriile principale, întrucât nu sunt litiu-ion.
Asta înseamnă că în călătoriile scurte de iarnă, ale acestor maşini mai simple, la temperaturi foarte joase se întâmplă uneori ca bateria de 12V să nu reuşească să fie încărcată suficient, iar în rezultat maşina se poate pomeni într-o situaţie în care nu mai porneşte, chiar dacă bateria principală mai avea multă energie în ea. E o situaţie despre care puţini ştiu, dar dacă bateria de 12V a fi complet epuizată, şi o maşină electrică poate rămâne imobilizată undea, cu tot cu cele 50% din bateria mare rămase, spre exemplu.
Amintim, însă, că toate astea sunt valabile pe maşinile mai vechi, când producătorii nu luau în calcul toate aceste scenarii de viaţă reală şi nu-şi echipau maşinile cu sisteme sofisticate de management termic şi electric. În zilele noastre, maşinile avansate au sisteme care să prevină asemenea situaţii şi ar putea ajunge descărcate doar dacă stau multe săptămâni nemişcate în ger şi-şi epuizează treptat şi bateria mare în încercări periodice de a menţine bateria mică încărcată, iar uneori şi bateria mare la o temperatură optimă. Mai mult ca atât, există deja maşini electrice care au şi bateria auxiliară mică realizată pe bază de litiu-ion, iar ea rezistă mult mai bine şi la frig, şi la tot felul de călătorii scurte.
Cei de la Viking Assistance spun că multe din aceste adresări legate de bateria de 12 volţi in chiar de la proprietari care au maşina parcată acasă şi se pomenesc dimineaţa că ea nu mai porneşte, deci nu implică neapărat faptul de a rămâne blocat undeva departe de casă. Şi tot statisticile din Norvegia şi Suedia arată că numărul solicitărilor pe asemenea cazuri e mult mai mare la maşinile cu combustie faţă de cele electrice, chiar şi raportat la cota de maşini electrice aflate în circulaţie. Iar defecţiunile la motorul propriu-zis sunt un motiv ce lipseşte practic cu desăvârşire la maşinile electrice, spre deosebire de cele cu combustie, care se întâmplă să mai genereze solicitări de asistenţă rutieră din această cauză.
1
150,954
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!