Şantierul naval Tulcea a construit şi livrat în timp record o nouă navă de trasare a cablurilor subacvatice, cu randament fascinant
29 Decembrie 2024, 14:48 Redacţia PiataAuto.md
Industria constructoare de nave din România, şi în special şantierul naval Tulcea al celor de la Vard, nu doar că a reuşit să se adapteze excelent cererii actuale de nave, ci e şantierul care construieşte cele mai avansate nave cu specializări aflate la mare căutare acum în toată lumea, cele de trasare a cablurilor subacvatice electrice. Cu noi şi noi parcuri eoliene în toată lumea, dar şi cu noi şi noi proiecte de interconectare a insulelor şi ţărilor cu cabluri maritime HVDC de înaltă tensiune, cu curent continuu, cererea pentru aceste servicii de pozare e atât de mare, încât navele care fac asta au rânduri de ani de zile înainte. Tocmai de aceea şi comenzile pentru noi nave curg pe bandă rulantă, iar România a construit un număr mare din cele mai fascinante asemenea nave. Şi a făcut-o acum din nou cu nava Freja, construită pentru danezii de la NCT Offshore, iar şantierul naval din Tulcea se mai laudă şi cu un timp record de realizare a comenzii.
Foto: Noua navă Freja, construită în România
Acum câteva luni scriam despre cea mai mare şi mai avansată navă din lume pentru trasarea cablurilor subacvatice, Leonardo Da Vinci, care a fost construită tot la Tulcea. Apoi acelaşi şantier românesc a construit şi un al doilea exemplar, Mona Lisa, identic în design şi parametri. Azi, însă, vorbim de un alt model de navă, conceput şi el din start pentru pozare de cabluri, dar cu destinaţii uşor diferite de aplicare.
Foto: Nava Leonardo Da Vinci, construită România
Nava construită acum în România se bazează pe designul Vard 9 01, creat iniţial în 2014, însă puternic modificat acum. Iniţial, navele din această serie erau proiectate pentru rol dublu de trasare de cabluri, dar şi pentru lucrări de reparare a lor sau a altor elemente conexe, în timp ce acum nava e construită doar pentru randamentul maxim al funcţiei de pozare a cablurilor, cererea fiind mult mai mare şi dualismul nemaifiind necesar.
Foto: Pierre de Fermat, navă construită după designul original Vard 9 01
Designul Vard 9 01 a fost proiectat iniţial la o lungime de 111,3 metri lungime şi 5.300 tone de deplasament, putând acomoda un echipaj de 80 persoane la bord, ceea ce îl făcea potrivit pentru un diapazon mare de lucrări, dar nu pentru cele mai adânci şi mai mari, acea nişă fiind preluată de navele mai mari, precum Leonardo Da Vinci, care are 171,1 metri lungime şi o capacitate aproape triplă de încărcare. Partea şi mai curioasă e noua navă Freja, construită acum în România, cu design evoluat, are dimensiuni mai mici, la 95 metri lungime şi 21,5 metri lăţime, fiind prevăzută pentru un echipaj de 60 de persoane.
Nava are echipament specializat de pozare a cablurilor, şi un carusel imens de bobinare a lor, iar datorită faptului că întreg spaţiul său e destinat acestei funcţii, ea poate lua la bord 4.500 tone de cablu electric. Acest parametru impresionant, corelat cu dimensiunile navei, care o fac foarte agilă în multe tipuri de lucrări şi-i reduc considerabil costurile de operare, ceea ce face din această navă un lider absolut în randamentul său de muncă, raportat la dimensiuni, mărime echipaj şi costuri.
Noua navă poate atinge viteze de 14 noduri, adică echivalentul a 26 km/h şi are forţă de tractare de 60 de tone. Sistemul de propulsie al navei e unul hibrid, care presupune elice puse în mişcare de electromotoare, un sistem de baterii pentru stocarea electricităţii la bord şi 4 generatoare diesel MAN ES, cu arhitectură V12, care pot asigura între 1,44 şi 2,28 MW de putere electrică fiecare.
Ca şi în cazul altor nave similare construite de Vard, construcţia carenei şi a tuturor elementelor de bază are loc la şantierul naval Tulcea, după care nava e remorcată spre Norvegia şi echipată acolo cu utilajele specifice de muncă, în acest caz lucrările având loc la şantierul Vard Langsten. Întreaga construcţie a navei a fost finalizată în 18 luni, de la prima tăiere de oţel şi în mai puţin de 24 luni de la primirea comenzii, ceea ce e un termen excepţional de mic pentru asemenea nave în. industrie.